tévéSmaci

Farkas a tetőn

  • tévésmaci
  • 2016. július 23.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché jóízűen nekiláttak, Magyarországon már rég betiltották a ködevést. A tiltást szigorúan is vették, villámgyorsan felállt a Ködvédelmi Alosztály (a Kövéd), s csapatai rajtaütésszerű ellenőrzésekkel igyekeztek érvényre juttatni a tiltást. Benéztek minden fedő alá, feltépték az összes fridzsider ajtaját – mondjuk, akkoriban még nem terjedt el annyira a jégszekrény, mint ma. Azért persze a kútban sem volt éppen biztonságos hűteni a ködöt, mert oda is betekintést nyertek az ellenőrök, ami azt illeti, olykor durva eszközöktől sem visszariadva. Olya­no­kat meséltek a vidékiek, hogy volt olyan, hogy a gazdát „előreküldték”, nézze már meg, nem dugott-e valaki egy kis ködöt a kútjába. Az ilyesmit hivatalos forrásoknak ugyan eszük ágában sem volt megerősíteni, de azért mindenkinek megvolt a maga elképzelése arról, hogy is mehetett egy-egy ilyen előreküldés, naná, fejjel előre, hogy hamarabb meglássa szerencsétlen flótás a lapuló ködöt. Egyébként a Szabad Európa is bemondta. A tehetősebbek persze Bécsbe jártak ködöt enni, s ha visszafelé nem hoztak magukkal orkánkabátot vagy 110 pár nejlonharisnyát, el sem bírták kapni őket. S valljuk be, volt abban valami mámorító, kiülni a Kärntner Straße valamelyik leágazásában a macskakövekre kirakott asztalok mellé és csendesen, finom mozdulatokkal majszolni a ködöt, amit az étlap szerint egyenest az Alpokból hoztak a reggeli gyorssal, hajnali szüretelés egyenesen a Hallstättersee víztükre fölül. Méregdrága volt, de azt üzente minden falatja, hogy van szabadság ezen a világon. És persze azt is üzente, hogy én ködöt eszek Bééécsben, basszátok meg! S ez nem kevésbé volt mámorító.

Sztupa és Troché viszont a Nagykörúton zabálták a ködöt, mert az még mámorítóbb volt. Egyfelől ezt csinálja utánuk valaki, másfelől a hazai ízek, jó dunai köd Csepelről a vasmű kéményeiből fűszerezve. Nem is beszélve a lebukás veszélyétől a hajtövekig szökő adrenalinról, hiszen ezek nem viccelnek, a múlt héten még József Attilát, a kétszeres Kossuth- és állami díjas költőt is bevitték, mert felnyomta egy szomszédja, hogy tisztán látta, amint a bajszán billegett egy pászma, s még azt is észlelte, hogy mozgott a szája. Persze hamar elengedték, csak előbb felkereste egy elvtárs fentről, hogy művész úr, nem lehetne kicsit megigazítani azt a szép verset, talán úgy, hogy harmadnapja nem eszek, se ködöt, se egyebet… A költő mondta, hogy majd meggondolja. Gondoljátok meg ti is, proletárok!

Pénteken (24-én) randi a 17 éves Marozsán Erikával déli negyed tizenkettőkor a Duna Worldön: Béketárgyalás, avagy az évszázad csütörtökig tart (megjelenésünk napjáig – a szerk.).

Szombaton folytathatjuk a hülye című magyar filmek nézegetését, mert a Film Mánia 0.20-kor műsorára tűzi a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlant. Éjjeli fél 12 után volt a Dunán a Psycho, amiről az jut az eszembe, hogy kivenném a naftalinból a nagymuter parókáját.

Vasárnap visszatérünk az Alpejsekbe, mert ha a csepeli ködöt Weiss Manfrédnak köszönhetjük, akkor az alpesit Edelweiss Manfrédnak, róla szól az AMC-n 9.20-kor kezdődő filmmű is, A muzsika hangja. A Dunán ebédidőben adják – aligha véletlenül – a Van, aki forrón szereti c. vidám marhaságot, tán azért, mert a műsorszerkesztő rendszeresen hidegen kapja az ebédet otthon, s így akar a sorok között üzenni haza.

Hétfőn ugyancsak a Dunán, 0.45-kor a Corleone című 1977-es olasz krimi. Nyakam reá, hogy maffia­történet. 18.25-kor jön a Cinemaxra Az angol, aki dombra ment fel és hegyről jött le, bizonyítandó, hogy a hülye címek nem brexitálnak (megjelenésünk napján – a szerk.). Ugyanitt 20.00 órakor lesz egy korai Lelouch-film is ’64-ből, az Elvihetlek? Nos, ha így megkérdezted, nem, szevasz. Engem az AMC-n vár éjjel egykor Drakula – akármelyik kiszerelést adják is belőle.

Szerdán Szökés a Dunán. Ebben Marozsán Erika már 25 éves. Ki a szebb, magyarok?!

Csütörtökön Sidse Babett Knudsen és persze Pilou Asbæk a Cinemaxon éjfél után a ’76 nyara c. dán filmben. Ők a legjobbak. A tévé meg de fujj.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.