tévéSmaci

Farkas a tetőn

  • tévésmaci
  • 2016. július 23.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché jóízűen nekiláttak, Magyarországon már rég betiltották a ködevést. A tiltást szigorúan is vették, villámgyorsan felállt a Ködvédelmi Alosztály (a Kövéd), s csapatai rajtaütésszerű ellenőrzésekkel igyekeztek érvényre juttatni a tiltást. Benéztek minden fedő alá, feltépték az összes fridzsider ajtaját – mondjuk, akkoriban még nem terjedt el annyira a jégszekrény, mint ma. Azért persze a kútban sem volt éppen biztonságos hűteni a ködöt, mert oda is betekintést nyertek az ellenőrök, ami azt illeti, olykor durva eszközöktől sem visszariadva. Olya­no­kat meséltek a vidékiek, hogy volt olyan, hogy a gazdát „előreküldték”, nézze már meg, nem dugott-e valaki egy kis ködöt a kútjába. Az ilyesmit hivatalos forrásoknak ugyan eszük ágában sem volt megerősíteni, de azért mindenkinek megvolt a maga elképzelése arról, hogy is mehetett egy-egy ilyen előreküldés, naná, fejjel előre, hogy hamarabb meglássa szerencsétlen flótás a lapuló ködöt. Egyébként a Szabad Európa is bemondta. A tehetősebbek persze Bécsbe jártak ködöt enni, s ha visszafelé nem hoztak magukkal orkánkabátot vagy 110 pár nejlonharisnyát, el sem bírták kapni őket. S valljuk be, volt abban valami mámorító, kiülni a Kärntner Straße valamelyik leágazásában a macskakövekre kirakott asztalok mellé és csendesen, finom mozdulatokkal majszolni a ködöt, amit az étlap szerint egyenest az Alpokból hoztak a reggeli gyorssal, hajnali szüretelés egyenesen a Hallstättersee víztükre fölül. Méregdrága volt, de azt üzente minden falatja, hogy van szabadság ezen a világon. És persze azt is üzente, hogy én ködöt eszek Bééécsben, basszátok meg! S ez nem kevésbé volt mámorító.

Sztupa és Troché viszont a Nagykörúton zabálták a ködöt, mert az még mámorítóbb volt. Egyfelől ezt csinálja utánuk valaki, másfelől a hazai ízek, jó dunai köd Csepelről a vasmű kéményeiből fűszerezve. Nem is beszélve a lebukás veszélyétől a hajtövekig szökő adrenalinról, hiszen ezek nem viccelnek, a múlt héten még József Attilát, a kétszeres Kossuth- és állami díjas költőt is bevitték, mert felnyomta egy szomszédja, hogy tisztán látta, amint a bajszán billegett egy pászma, s még azt is észlelte, hogy mozgott a szája. Persze hamar elengedték, csak előbb felkereste egy elvtárs fentről, hogy művész úr, nem lehetne kicsit megigazítani azt a szép verset, talán úgy, hogy harmadnapja nem eszek, se ködöt, se egyebet… A költő mondta, hogy majd meggondolja. Gondoljátok meg ti is, proletárok!

Pénteken (24-én) randi a 17 éves Marozsán Erikával déli negyed tizenkettőkor a Duna Worldön: Béketárgyalás, avagy az évszázad csütörtökig tart (megjelenésünk napjáig – a szerk.).

Szombaton folytathatjuk a hülye című magyar filmek nézegetését, mert a Film Mánia 0.20-kor műsorára tűzi a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlant. Éjjeli fél 12 után volt a Dunán a Psycho, amiről az jut az eszembe, hogy kivenném a naftalinból a nagymuter parókáját.

Vasárnap visszatérünk az Alpejsekbe, mert ha a csepeli ködöt Weiss Manfrédnak köszönhetjük, akkor az alpesit Edelweiss Manfrédnak, róla szól az AMC-n 9.20-kor kezdődő filmmű is, A muzsika hangja. A Dunán ebédidőben adják – aligha véletlenül – a Van, aki forrón szereti c. vidám marhaságot, tán azért, mert a műsorszerkesztő rendszeresen hidegen kapja az ebédet otthon, s így akar a sorok között üzenni haza.

Hétfőn ugyancsak a Dunán, 0.45-kor a Corleone című 1977-es olasz krimi. Nyakam reá, hogy maffia­történet. 18.25-kor jön a Cinemaxra Az angol, aki dombra ment fel és hegyről jött le, bizonyítandó, hogy a hülye címek nem brexitálnak (megjelenésünk napján – a szerk.). Ugyanitt 20.00 órakor lesz egy korai Lelouch-film is ’64-ből, az Elvihetlek? Nos, ha így megkérdezted, nem, szevasz. Engem az AMC-n vár éjjel egykor Drakula – akármelyik kiszerelést adják is belőle.

Szerdán Szökés a Dunán. Ebben Marozsán Erika már 25 éves. Ki a szebb, magyarok?!

Csütörtökön Sidse Babett Knudsen és persze Pilou Asbæk a Cinemaxon éjfél után a ’76 nyara c. dán filmben. Ők a legjobbak. A tévé meg de fujj.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.