A TV2-s Ázsia Expresszben az állatkínzás hátborzongató eszközei tűnnek fel

  • B. Papp Máté
  • 2019. augusztus 30.

Interaktív

Kampóhasználatot és láncravert elefántokat tekinthettek meg a nézők főműsoridőben.

Hétfőn startolt el a TV2 nagyszabású celebvetélkedőjének, az Ázsia Expressznek a 2. évada, amelyben hazai hírességek átszelik a távol-keleti kontinenst busás fődíj reményében. A műsor alapvetően arról szól, hogy a résztvevőknek pénz és telefon használata nélkül kell maguknak ételt, fuvart és szállást szerezni, majd ha eljutnak a kijelölt célállomásokig, akkor különböző feladatokat kell végrehajtaniuk.

Rögtön az első adásban, az első három leggyorsabb pár egy külön játékban vehetett részt. A feladatban a csapatok egyik tagjának egy elefántot kellett utasítania, hogy összeszedjen neki különböző formájú fakockákat, amelyekből egy piramis építhető.

A játékosok az elefántok hátán ülve irányították az állatokat különböző parancsszavakkal. Az önmagában felvet némi morális kérdést, hogy miért van feltétlen szükség ilyen feladatra egy televíziós műsorban, de ami ennél aggályosabb, hogy előkerült a helyiek által használt egyik legkegyetlenebb idomító eszköz, a „bikakampó”, angol nevén a bullhook. (A teljes felvétel megtekinthető itt, nagyjából 1 óra 13 perctől kezdődik a jelenet)

Demcsák Zsuzsa próbál felkászálódni az állatra, jobboldalt látható a kampó

Demcsák Zsuzsa próbál felkászálódni az állatra, jobboldalt látható a kampó

Fotó: TV2

Ahogyan a képen látható, a bikakampónak van egy horogszerű, illetve egy tűszerű része. Az eszközt egyaránt lehet tolásra és húzásra használni, a szórakoztatóiparban ezzel veszik rá az állatokat arra, hogy akaratuk ellenére megcsináljanak sokszor természetellenes dolgokat, mutatványokat.

Az elefántok esetében a fülüknél szoktak nyomást gyakorolni, mivel az egy érzékeny terület, egy idő után már az eszköz látványána is engedelmességre bírja az állatot. A műsorban a felvétel tanúsága szerint arra használták, hogy leültessék az elefántokat, hiszen a celelebek nem tudták volna megmászni őket. Ezen kívül többször nem használták az eszközt, de minden állat mellett szorosan egy férfi sétált, kezében a kampóval, miközben egy olyan kötél végét fogta, amely az elefánt nyaka köré volt tekerve.

Az alábbi videón látható egy összeállítás arról, hogyan idomítják (kínozzák) a bikakampóval az állatokat különböző mutatványok betanítása végett – csak erős idegzetűeknek ajánlott. Ha valakit jobban érdekel a téma, az HBO készített egy dokumentumfilmet (Bocsássatok meg, elefántok!), ahol a téma kíváló alapossággal van körüljárva.

„A helyi kultúra jellegzetességei”

„Az Ázsia Expresszben szereplő feladatokat nemzetközi licenszkönyv írja elő. A műsor minden országban a helyi kultúra jellegzetessègeit mutatja be, ezért is választották Sri Lankán a Pinnawella-i Elefánt Menhelyet a forgatás helyszínéül. A felvételek a helyi szabályozásnak megfelelően zajlottak” – reagálta a TV2 Sajtóosztálya megkeresésünkre.

 

 

Láncra verve

De ez még nem minden, mert a műsor 3. adásában ugyancsak előkerültek az állatok. Ebben a részben a három legügyesebb párosnak elefántürüléket kellett turkálnia egy verseny keretén belül, hiszen a helyiek a bennük található növényi rostokból papírt állítanak elő.

A játék előtti vágóképeken bemutattak elefántokat, amelyek a lábuknál fogva ki voltak kötözve.

Kikötözött elefánt előlről

Kikötözött elefánt előlről

Fotó: TV2

Kikötözött elefánt hátulról

Kikötözött elefánt hátulról

Fotó: TV2

Kikötözött elefánt hátulról, közelről

Kikötözött elefánt hátulról, közelről – és némi ürülék

Fotó: TV2

Ez az egyik legsúlyosobb állatkínzó eljárásnak számít, amit egyébként Magyarországon a cirkuszi menazsériák létesítéséről szóló törvény tilt. A Távol-Keleten ennél lazábbak a szabályok, azt egyébként nem tudni, hogy „csak” a felvélek kedvéért kötözték ki az állatokat, mindenesetre nem szerencsés ilyet bemutatni főműsoridőben. (A teljes adás itt tekinthető meg, a jelenet nagyjából 1 óra 2 percnél látható).

Be kell-e tiltani a sokak által állatkínzásnak tartott cirkuszi idomítást?

Több mint 42 ezren írták alá azt a petíciót, amelynek célja, hogy tiltsák be az állatok szerepeltetését a hazai cirkuszokban. A társadalmi igény megvan a változtatásra - de tényleg ez szolgálná az állatok érdekeit? „Elefántokat és más állatokat láncra verve, apró ketrecekben tartanak, veréssel kényszerítik őket arra, hogy fizikailag nehéz trükköket hajtsanak végre" - számol be a PeTA Deutschland munkatársa, Yvonne Würz.

Miért fontos ez?

A National Geographic a közelmúltban készített egy fotósorozatot, illetve egy riportot olyan állatokról, amiket a szórakoztatóiparban alkalmaznak a világ különböző országaiban, többek között látható egy felvétel egy fiatal elefántról is, ahogyan a színfalak mögött borzasztó állapotban, láncra verve tartják. A cikkből kiderül, hogy ezek az állatok egészen addig szórakoztatóak és cukik, amíg egy-egy képet készítenek velük a turisták, utána mennek vissza a nyomorúságos életükhoz, éppen ezért fontos lenne az állatok szórakoztatóipari kereskedelmi gyakorlatait – például a rajtuk való utazást, kikötözést, fájdalmas eszközökkel való irányítást – bojkottálni, nem pedig a televízióban nyilvánosságot biztosítani neki.

Szerencsés fejlemény, a jövőben megszűnhet a káros gyakorlat, hogy elefántokat szakítanak ki a természetből cirkuszok és állatkertek számára, aminek egyébként ökológiai haszna is van, hiszen ezzel a biodiverzitás romlása is fékezhető – nem mellesleg rengeteg állat menekülhet ki a szórakoztatóipar karmaiból.

Jelentős előrelépés a természetvédelemben: a jövőben nem lehet eladni befogott elefántokat cirkuszoknak, állatkerteknek

Számtalan állat menekülhet meg a szórakoztatóipartól. Betilthatják vadon élő afrikai elefántok eladását állatkerteknek és cirkuszoknak, miután a veszélyeztetett vadon élő állat- és növényfajok nemzetközi kereskedelméről szóló washingtoni egyezmény (CITES) Genfben zajló konferenciáján meglepetésre többséget kapott egy erről szóló indítvány.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.