Rádió

Bejárat a zenébe

Kezdőhang a Bartókon

Interaktív

A Bartók rádió kevéssé szerencsésnek tűnő műsorsávra, vasárnap délelőttre időzíti fiataloknak szánt beavató műsorát, a találó című Kezdőhangot - és kifejezetten tartalmas ötven percet kap, aki mégis a rádióhallgatás mellett dönt tíz óra körül.

A műsorvezetői székben a zenei ismeretterjesztés egyik szaktekintélye, a Bonbon Matinék házigazdája, Lukácsházi Győző, azaz Győző bácsi foglal helyet. Nehéz megmondani, hogy végső soron mitől megnyerő az ő orgánuma, hanghordozása kicsit a Zenebutik Juhász Elődjére emlékeztet - jó és rossz értelemben egyaránt. Van tehát benne némi modorosság, olykor merevség is, az egész műsor mégsem válik kimódolttá. Pedig már az első adásrész címe is kissé feszengős: Győző bácsival Hangszerországban, aztán ahogy - talán elfojtott gyermeki énünknek hála - mégis hagyjuk belesodródni magunkat a beszélgetésbe, hamar otthonos érzésünk is támad.

Ezúttal a gitártanulás a téma, a vendégek pedig - hiába mind a Molnár Antal Zeneiskola növendékei - kellemesen vegyes képet mutatnak. Van köztük, aki még éppen csak elkezdte a zenetanulást (mint a mindössze nyolcéves Csongor), és van, aki már hét éve koptatja a húrokat (mint a Fülöp-szigeteki felmenőkkel büszkélkedő Mary Jane). De nem csak, pontosabban nem elsősorban az évek számában mérhető köztük a különbség. Bár egy kvartettben játszanak, igencsak eltérő a hozzáállásuk a zenéhez. Nem a zenéléshez, mert azt jól hallhatóan (hiszen a műsor zenei betéteit ők maguk szolgáltatják) mindannyian élvezik, hanem a zenével kapcsolatos céljaik szempontjából. Mary Jane-nek vagy a Fradiban focizó Simonnak ez csak hobbi, amit egészen egyszerűen azért kezdett el, mert feltűnt neki, hogy a gitárnak "jó a hangja", míg Vilinek nagyon határozott elképzelései vannak a saját gitároskarrierjéről. Az ő példaképe Paco de Lucía és Joe Pass, ami azért sok mindent elárul (az majd csak később derül ki, hogy az egész családja profi zenész). Mindeközben az a legüdítőbb, hogy Győző bácsi reakcióin nyoma sincs az elitizmusnak, ugyanúgy örül annak a válasznak is, ha valaki csak hobbiból zenél, mint annak, ha valaki zeneművésznek készül. És akkor sem érezni kényszeredettséget benne, amikor az egyik kiskamasz vendége bevallja, hogy ő bizony programozó matematikus akar lenni, a gitározás neki másodlagos, és a műsorvezető élből azt válaszolja neki, hogy ez milyen jó dolog.

Lehet, hogy nem is kéne ezen meglepődni, de az oktatási rendszerbe általában kevéssé van belekódolva az élvezeti rész fontossága. Ez pedig a művészeti tárgyaknál a leginkább szembeötlő és kontraproduktív. Hiszen minden felnőttnek van olyan gyerekkori élménye, amikor nem hagyták, hogy élvezze, amit csinál, amikor elvárták, hogy akarjon többet, vegye komolyabban, és amint ezt szóvá is tették, minden sokkal nehezebb lett. Győző bácsi mintha nem helyezne ilyen súlyt a srácokra, mint ahogy az őket tanító Tóthváry Györgyöt sem hajszolja bele az oly gyakori eredménylajstromozási futamba. Azzal kezdték a beszélgetést, hogy az a jó, ha valaki szeret egy hangszeren játszani, és számos - általában érdekes - kitérő után ugyanide térnek vissza. Mert hát ezen a szinten mi is lenne fontosabb?

A műsoridő második felét kitöltő Parti-Túra aztán ugyanezen a kellemesen laza vonalon halad tovább. Célja szerint a komolyzenével ismerkedő "ifjakat és nem annyira ifjakat" igyekszik bevezetni a klasszikus muzsika hallgatásának rejtelmeibe. Fene tudja, hogy mennyire lehet sikeresen felkelteni a fiatalok érdeklődését ilyenkor (mondom még egyszer: vasárnap délelőtt) Gesualdo, Josquin des Prez vagy a Wojciech Bobowskiból Ali Ufkivá váló lengyel-török zeneszerző férfikórusra írt művei iránt, Lukácsházi mindenesetre egy-egy megjegyzéssel, érdekesebb életrajzi adattal kísérletet tesz erre, de jó arányérzékkel közben mégsem nehezíti el az átkötő szövegeket túl sok adattal. A zenék nem is szorulnak rá a szószaporításra, hisz a maga módján egytől egyig remekmű mind, rögtön ki is emelik a vasárnapot néhány percre a szokásos szürkeségből, ami ha végeredménynek nem is, de kezdőhangnak bizonyosan elég.

MR3 - Bartók rádió, május 11.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.