Tévé

Sablonok nélkül

Civil kaszinó

Interaktív

"Egy keresztényszociális gondolat kiénekelte a baloldaliság sajtját a szájukból"

- értékeli az európai balliberálisok jelenkori helyzetét a HírTV Civil kaszinójában Zárug Péter Farkas mint olyan állandó stúdióvendég, aki hangsúlyozottan a szakmai szempontokat képviseli a vasárnap esti műsorban. Ez a szakma a politológusi lehet, bár ez azért nem teljesen bizonyos, aminthogy persze a címben szereplő "civil" jelzőre sem érdemes mérget vennünk, hát még a főcím-animáció e fogadkozásaira: "a hét legégetőbb témái" "sablonok nélkül". Hisz a műsor nem mással, mint Guy Verhofstadttal indul, aki - uramfia! - nem átallta Berlusconihoz hasonlítani a magyar miniszterelnököt, ami ma már a jelek szerint nem számít megtisztelő bóknak a jobboldali véleménymegmunkálók szemében. Ilyen felütés után a közhelyek derűsen végigbucskázhatnak az EU és az uniós választások témáján: hallunk a bankokat és multikat képviselő Európáról, "a magyar álbaloldal közismerten szoros" brüsszeli kapcsolatairól, de Pesty László dokumentumfilmes még az euroszkepticizmus szó jelentésváltozásain is áttekint, méghozzá a nyelvelmélet fölemlegetésével. A téma karcolgatásával végezve Zichy László pszichológus a műsorvezető (Erdős Miklós) megelégedésére és asztaltársainak szakmaiságát homályba borítván ide konkludál: "a következő négy évben sem a magyar nemzet érdekeit fogja képviselni az MSZP".

Innen aztán nem kell egy tapodtat se mozdulniuk, ez bizony már a következő sablonmentes téma: megújulhat-e a baloldal? Ez mostanában roppant mód érdekli a jobboldali médiát, szurkolnak is erősen, s pártatlan eszmefuttatásaik nagyjából olyan őszinték és relevánsak, mint amikor Avar János és Bolgár György arról a mérsékelt jobboldalról vizionál, amelyre ők is jó szívvel szavaznának. "Meddig kell egy rákos daganatot vágni?" - halljuk a gusztusos hasonlatot a szép orgánumú Erdőstől, Pesty pedig az utódpártiság teljes felszámolásának utópiáját festi elénk. 1989 előtti párttagoknak, vezetőknek, külügyéreknek ne legyen ott helyük - mármint a megújuló baloldalon, mert a megújulásra nem szoruló jobboldal, ugye, más tészta. Jön még aztán két kupica Szanyi kapitányozás, három evőkanálnyi gyurcsányozás, verbálisan megsimogatják az ezért aligha hálás Schiffer buksiját, s elérkezik a megnyugtató feloldás: "eddig is háború volt, ezután is háború lesz". S ha már háború, hát Zichy felhozza a 2006-os szemkilövéseket: "erről mért nem beszélünk???"

Ám ha a műsor a kiismerhetőség mélyen kivájt medrében halad is, a vakmondatok áradatában fel-feltűnik egy-egy figyelemre méltó mozzanat: a kánonból való kibeszélés, az egyéni vélemény megfogalmazásának halovány kísérletei. Pesty például a köztársasági elnök auschwitzi beszédének fedezékéből egyenesen ellentmond némely jobboldali orgánumoknak és publicistáknak. A gesztus átjön a képernyőn, a konkrét vélemény és hogy kikkel is száll voltaképpen vitába, az sajna nem, de azért a próbálkozást értékelni kell: ez is szép. Mert ami ezenkívül e záró témában, azaz a megszállási emlékmű tárgyában elhangzik, az nemigen értékelhető: zavaros mondatok, átgondolatlan érvek (nemcsak zsidók kerültek koncentrációs táborba, hanem papok is - no meg kommunisták és melegek még inkább, tehetnénk hozzá), és a műsorvezető egészen minimális történelmi ismeretei. Ellenben hallunk Erdőstől pár sornyi Radnótit: "...és csecsszopók, akikben megnő az értelem..." Nos, ebben még reménykedhetünk.

HírTV, május 4.

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.