rés a présen: Hogy állunk mi, magyarok a nyelvtanulással?
Salusinszky András: A közoktatást évtizedek óta egészíti ki sikerrel az iskolarendszeren kívüli nyelvi képzési rendszer, a két szektor hatékony munkája és együttműködése nélkül nem emelkedett volna két és félszeresére az elmúlt két évtizedben a nyelvet tudók aránya. Sajnos a javuló tendencia ellenére a 2012-es Eurobarométer-vizsgálat szerint továbbra sem beszél legalább társalgási szinten a magyarok 65 százaléka egy idegen nyelvet sem, két idegen nyelven pedig csupán 13 százalékunk tud.
rap: Milyennek látod a nyelvoktatás színvonalát?
SA: A közoktatásban, köszönhetően az iskolai kereteknek - a számonkérésnek, osztályozásnak -, sokkal inkább az osztályzat válik a tanulás motivációjává, mintsem a sokszínű, valóban hasznosítható nyelvismeret megszerzése. Nagyon sok függ attól, hogy a tanár tantárgyként kezeli-e a nyelvet,vagy képes arra is ösztönözni a tanulókat, hogy az iskolától függetlenül is folyamatosan képezzék magukat, hogy ráérezzenek arra, hogyan hasznosítható egy nyelv.
rap: Milyen esélyeink vannak a jövőben?
SA: Ha csak a környező országokat nézzük, akkor is riasztó a helyzet, a szlovákok és a csehek például dupla annyian, a horvátok tripla annyian beszélnek angolul a 25-64 éves korosztályban, mint mi.Az a tény, hogy ilyen kevesen beszélnek nyelveket, nemcsak az egyes ember esélyeit rontja, hanem a versenyképességünk, a gazdasági növekedés szempontjából is hátrány. Egyértelmű tehát, hogy ahhoz, hogy a versenyképességünket növelni tudjuk, gyökeres változtatásokra van szükség az állami támogatások tekintetében, pl. ismételt adókedvezmény bevezetése a nyelvet tanulóknak. Remélhetően ezt a döntéshozók is belátják majd.
rap: Mikor kezdtél foglalkozni idegen nyelvekkel?
SA: Gyerekkoromtól kezdve tanultam olaszul, nálunk ez a családban hagyomány. Tanulmányaimat Budapesten, Rómában és Triesztben végeztem. Már az egyetem ideje alatt dolgoztam az apám által vezetett Studio Italiában, eleinte kézbesítőként, aztán az évek alatt mindegyik munkakörben rövidebb-hosszabb ideig,hogy valóban megismerjem az intézményt, és vezetőként tényleges tudással vehessek részt a fejlesztésekben. 2011-tőlpedig a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének az elnökévé is választottak.
rap: Milyen céljai vannak a "nyelvtanulás hete" programsorozatnak?
SA: A minőségi nyelvoktatást nyújtó magyarországi nyelviskolákat tömörítő szervezet, a NYESZE célja, hogy felkeltse az érdeklődést a valóban hasznosítható nyelvtanulás iránt, és minél többen iratkozzanak be a szeptemberben induló tanfolyamokra.Szeptember 7-től 15-ig a Nyelviskolák Szakmai Egyesülete, a NYESZE szervezésében az ország 27 pontján számtalan ingyenes, izgalmas program várja a résztvevőket. Többnyelvű állásinterjú-bemutatók,akciós nyelvkönyvvásár, próbanyelvvizsga, több nyelven zumbabemutató, angol játszóház, bűvésztrükkök angolul,koncertek, előadások. Ezenkívül izgalmas és szórakoztató könyvesbolti és kávéházi beszélgetésekre is hívjuk az érdeklődőket. Művészeket, tudósokat, újságírókat és zenészeket is felkértünk, hogy meséljenek nekünk arról, hogy nekik miért fontos az, hogy a magyaron kívül más nyelvet is beszéljenek. Szeptember 12-én 17 órakor a Nyugati téri Alexandra könyváruház pódiumán beszélget Medgyes Péter, az ország egyik legkiválóbb angoltanára és tankönyvírója Vágó Istvánnal és Vekerdy Tamással. Beszélgetésük kiindulópontja a nyelvérzék és a szórakozva tanulás. Szeptember 14-én 18 órakor a Libra Caféban Fáber András műfordító és tolmács, valamint Szomráky Béla, aki többek között a pápának is tolmácsolt már, a különböző nyelvek titkairól mesél Kepes Andrásnak. (www.nyelvtudasnapja.hu)