Egy hét kultúra 2020/49.

  • Narancs
  • 2020. december 2.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

HEGRA 2000 év elzártság után megnyitják a külföldi látogatók számára Hegra ókori sziklavárosát Szaúd-Arábiában. A ma Madáin Szálih ásatási területeként ismert egykori Hegra i. e. 1. és i. sz. 1. század között a nabateusok második legjelentősebb városa volt a jordániai Petra után. A több mint száz hatalmas sziklába vájt sírépítményt őrző romváros ma Szaúd-Arábia első számú világörökségi emléke. A legnagyobb síremlék 22 méter magas, és a grandiózus épületeken 7 ezer nabateus felirat is található. A nabateusokról egyébként nagyon keveset tudni, sivatagi nomád népként éltek, feliratokon kívül más írásos emlék nem maradt fenn tőlük. Hegrát kereskedővárosként virágoztatták fel, főleg tömjénnel és fűszerekkel kereskedtek Szíria, Egyiptom, Mezopotámia és a Földközi-tenger irányába. Külföldi turisták eddig csak ritkán, speciális engedéllyel juthattak el a műemlékekhez, mostantól azonban a nagyobb nyilvánosság számára is szerveznek látogatásokat.

KÖNYV Közkeletűen Gutenberghez kötjük a könyvnyomtatás kezdetét, de rajta kívül Európában is több kortársa kísérletezett a „mesterséges írás művészetével”. A legrégebbi, mozgatható fémbetűkkel nyomtatott könyv azonban mégis Európán kívül készült el, méghozzá jócskán megelőzve az itteni próbálkozásokat. A Csikcsit (Jikji) 1377-ben nyomtatták az akkori egységes koreai állam (Korjo) területén. A könyv szerzője, összeállítója egy Pegun nevű szerzetes, Anguk és Singvang templomok főpapja volt, és a megelőző generációk fontos buddhista szerzeteseitől származó szemelvényeket gyűjtötte össze a műben. Az eredetileg kétkötetes nyomtatványnak csak a zárófejezete maradt fenn, amely azonban azért rendkívül szerencsés, mert utolsó oldalán pontos információkat tartalmaz a kiadás és a nyomtatás körülményeiről. A Csikcsit az UNESCO 2001-ben vette fel a Memory of the World Programme védendő emlékei közé, jelenleg a Bibliothèque nationale de France őrzi. A könyv- és szellemtörténeti ritkaságot most azonban az interneten is elérhetővé tették: a globaljikji.org gazdagon illusztrált honlapján végignézhetjük a mű fennmaradt részeit, a nyomtatás történetéről, technikájáról szóló fejezetekkel együtt. Ráadásul az érdeklődők e-könyvként és sokrétűen annotált digitális kritikai kiadásként is belelapozhatnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.