Egy hét kultúra 2020/49.

  • Narancs
  • 2020. december 2.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

HEGRA 2000 év elzártság után megnyitják a külföldi látogatók számára Hegra ókori sziklavárosát Szaúd-Arábiában. A ma Madáin Szálih ásatási területeként ismert egykori Hegra i. e. 1. és i. sz. 1. század között a nabateusok második legjelentősebb városa volt a jordániai Petra után. A több mint száz hatalmas sziklába vájt sírépítményt őrző romváros ma Szaúd-Arábia első számú világörökségi emléke. A legnagyobb síremlék 22 méter magas, és a grandiózus épületeken 7 ezer nabateus felirat is található. A nabateusokról egyébként nagyon keveset tudni, sivatagi nomád népként éltek, feliratokon kívül más írásos emlék nem maradt fenn tőlük. Hegrát kereskedővárosként virágoztatták fel, főleg tömjénnel és fűszerekkel kereskedtek Szíria, Egyiptom, Mezopotámia és a Földközi-tenger irányába. Külföldi turisták eddig csak ritkán, speciális engedéllyel juthattak el a műemlékekhez, mostantól azonban a nagyobb nyilvánosság számára is szerveznek látogatásokat.

KÖNYV Közkeletűen Gutenberghez kötjük a könyvnyomtatás kezdetét, de rajta kívül Európában is több kortársa kísérletezett a „mesterséges írás művészetével”. A legrégebbi, mozgatható fémbetűkkel nyomtatott könyv azonban mégis Európán kívül készült el, méghozzá jócskán megelőzve az itteni próbálkozásokat. A Csikcsit (Jikji) 1377-ben nyomtatták az akkori egységes koreai állam (Korjo) területén. A könyv szerzője, összeállítója egy Pegun nevű szerzetes, Anguk és Singvang templomok főpapja volt, és a megelőző generációk fontos buddhista szerzeteseitől származó szemelvényeket gyűjtötte össze a műben. Az eredetileg kétkötetes nyomtatványnak csak a zárófejezete maradt fenn, amely azonban azért rendkívül szerencsés, mert utolsó oldalán pontos információkat tartalmaz a kiadás és a nyomtatás körülményeiről. A Csikcsit az UNESCO 2001-ben vette fel a Memory of the World Programme védendő emlékei közé, jelenleg a Bibliothèque nationale de France őrzi. A könyv- és szellemtörténeti ritkaságot most azonban az interneten is elérhetővé tették: a globaljikji.org gazdagon illusztrált honlapján végignézhetjük a mű fennmaradt részeit, a nyomtatás történetéről, technikájáról szóló fejezetekkel együtt. Ráadásul az érdeklődők e-könyvként és sokrétűen annotált digitális kritikai kiadásként is belelapozhatnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.