Egy hét kultúra 2021/16.

  • Narancs
  • 2021. április 21.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

FOTÓ A World Press Photo pályázaton az idén nem meglepő módon egy koronavírus-témájú képet választottak az év fotójának. A díjazott alkotás a dán Mads Nissen munkája lett, amely augusztus 5-én egy São Pauló-i idősotthonban készült. A fotón egy maszkot viselő ápoló öleli meg idős lakójukat egy úgynevezett „ölelőfüggyöny” segítségével. Ikonikus ábrázolása ez a járványnak, nyilatkozták róla a zsűri tagjai, egyszerre mutatja meg ugyanis a koronavírus-helyzet okozta kiszolgáltatottságot, a veszteséget, a különválást, de az odaadást, az empátiát, a túlélést és a reményt is. A díjnyertes fotó eredetileg a Politiken című dán napilap számára készült, az általánoshír-kategória első díját is megkapta. A sajtófotó-pályázat környezetkategóriájában is egy pandémiával kapcsolatos fotót emeltek az első helyre: Ralph Pace amerikai fotós képe a montereyi Breakwater búvárparadicsomban készült, és egy kaliforniai oroszlánfókát mutat, amely érdeklődve úszik a vízben lebegő szájmaszk felé. Az év fotóriportja az olasz Antonio Faccilongo Habibi című sorozata lett, amely az izraeli börtönökben lévő palesztin fogvatartottakról és családjukról szól; a sok­éves, fizikai kontaktust és találkozásokat is tiltó börtönbüntetések miatt többen közülük a fogvatartottak kicsempészett spermájával végzett mesterséges megtermékenyítés révén vállalnak gyerekeket. A nyertes fotósorozat a máig húzódó konfliktus személyes és családokra mért hatásait hangsúlyozza, felhíva a figyelmet arra, hogy miként sérül az érintettek emberi méltósághoz való joga.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.