Egy hét kultúra 2021/16.

  • Narancs
  • 2021. április 21.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

FOTÓ A World Press Photo pályázaton az idén nem meglepő módon egy koronavírus-témájú képet választottak az év fotójának. A díjazott alkotás a dán Mads Nissen munkája lett, amely augusztus 5-én egy São Pauló-i idősotthonban készült. A fotón egy maszkot viselő ápoló öleli meg idős lakójukat egy úgynevezett „ölelőfüggyöny” segítségével. Ikonikus ábrázolása ez a járványnak, nyilatkozták róla a zsűri tagjai, egyszerre mutatja meg ugyanis a koronavírus-helyzet okozta kiszolgáltatottságot, a veszteséget, a különválást, de az odaadást, az empátiát, a túlélést és a reményt is. A díjnyertes fotó eredetileg a Politiken című dán napilap számára készült, az általánoshír-kategória első díját is megkapta. A sajtófotó-pályázat környezetkategóriájában is egy pandémiával kapcsolatos fotót emeltek az első helyre: Ralph Pace amerikai fotós képe a montereyi Breakwater búvárparadicsomban készült, és egy kaliforniai oroszlánfókát mutat, amely érdeklődve úszik a vízben lebegő szájmaszk felé. Az év fotóriportja az olasz Antonio Faccilongo Habibi című sorozata lett, amely az izraeli börtönökben lévő palesztin fogvatartottakról és családjukról szól; a sok­éves, fizikai kontaktust és találkozásokat is tiltó börtönbüntetések miatt többen közülük a fogvatartottak kicsempészett spermájával végzett mesterséges megtermékenyítés révén vállalnak gyerekeket. A nyertes fotósorozat a máig húzódó konfliktus személyes és családokra mért hatásait hangsúlyozza, felhíva a figyelmet arra, hogy miként sérül az érintettek emberi méltósághoz való joga.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”