Egy hét kultúra 2021/16.

  • Narancs
  • 2021. április 21.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

FOTÓ A World Press Photo pályázaton az idén nem meglepő módon egy koronavírus-témájú képet választottak az év fotójának. A díjazott alkotás a dán Mads Nissen munkája lett, amely augusztus 5-én egy São Pauló-i idősotthonban készült. A fotón egy maszkot viselő ápoló öleli meg idős lakójukat egy úgynevezett „ölelőfüggyöny” segítségével. Ikonikus ábrázolása ez a járványnak, nyilatkozták róla a zsűri tagjai, egyszerre mutatja meg ugyanis a koronavírus-helyzet okozta kiszolgáltatottságot, a veszteséget, a különválást, de az odaadást, az empátiát, a túlélést és a reményt is. A díjnyertes fotó eredetileg a Politiken című dán napilap számára készült, az általánoshír-kategória első díját is megkapta. A sajtófotó-pályázat környezetkategóriájában is egy pandémiával kapcsolatos fotót emeltek az első helyre: Ralph Pace amerikai fotós képe a montereyi Breakwater búvárparadicsomban készült, és egy kaliforniai oroszlánfókát mutat, amely érdeklődve úszik a vízben lebegő szájmaszk felé. Az év fotóriportja az olasz Antonio Faccilongo Habibi című sorozata lett, amely az izraeli börtönökben lévő palesztin fogvatartottakról és családjukról szól; a sok­éves, fizikai kontaktust és találkozásokat is tiltó börtönbüntetések miatt többen közülük a fogvatartottak kicsempészett spermájával végzett mesterséges megtermékenyítés révén vállalnak gyerekeket. A nyertes fotósorozat a máig húzódó konfliktus személyes és családokra mért hatásait hangsúlyozza, felhíva a figyelmet arra, hogy miként sérül az érintettek emberi méltósághoz való joga.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.