Egy hét kultúra 2021/24

  • Narancs
  • 2021. június 16.

Interaktív

Kultúra mindenütt

CARNAVALET Párizs nagy visszatérőkkel indította az idei nyarat. Ezek közül elsőként kell említeni a Musée Carnavalet-t. A francia főváros kultikus történeti múzeuma négyévnyi renoválás után május 30-án nyitott ki újra, a látogatók nagy örömére. A Marais negyedben található múzeumot először 1880-ban nyitották meg a közönség előtt, közel száz kiállítótermet foglal magába. Az intézmény az évekig tartó szünet alatt nemcsak felújított homlokzatot, tetőszerkezetet, modernizált és akadálymentesített belső tereket kapott, hanem új, tematikus tárlatokat is. A nagyszabású, több mint 652 ezer műtárgyat magában foglaló gyűjtemény a történelem előtti időktől kezdve napjainkig időrendben mutatja be Párizs teljes történetét, emellett az újranyitástól kezdve megtekinthető lesz egy-egy kiemelt, időszaki tárlat is: június 15-től októberig Henri Cartier-Bresson fotóművész Párizsról készített felvételeit mutatják be, ezt pedig decemberben egy Marcel Proustnak dedikált kiállítás követi majd.

POP-UP Felépült és szintén június 12-én nyitott a Grand Palais 2024-ig tartó felújításának idejére létrehozott ideiglenes múzeum, az úgynevezett Grand Palais éphémère. Az Eiffel-torony lába előtt elterülő, 10 ezer négyzetméternyi pop-up múzeumot Jean-Michel Wilmotte tervezte, és mintegy három hónap alatt készült el. Feladata, hogy a következő három évben helyet adjon a legnagyobb párizsi gyűjteményeknek, amíg befejeződnek a Grand Palais-ban zajló munkák. A többfunkciósra tervezett térben még Chanel-divatbemutatóra is sor kerül majd, de decemberben már itt tartják Anselm Kiefer kiállítását, sőt a 2024-es párizsi olimpiai játékok alatt még egyes sportesemények helyszínének is szánják.

 

GYÁSZ Elhunyt Perczel Anna építész-urbanista. A hírt az Óvás! Egyesület közölte, amelynek Perczel Anna alapítója és vezető szakértője volt. Az építész 1942-ben, Párizsban született, majd a BME Építészmérnöki Karán végzett. Ezután a Buvátinál kezdett dolgozni, ahol legfontosabb munkája a Gellért hullámfürdőjének rehabilitációja volt. A régi városrészek rehabilitációs terveinek elkészítésével 1987-ben bízták meg, Perczel Anna pedig mindezt úgy valósította meg, hogy közben pótolhatatlan értékként kezelte mind az épített, mind a környezeti értékeket. 2004-ben megalapította az Óvás! Egyesületet, amelynek máig is célja az egykori pesti zsidónegyed múltjának, épületeinek és hagyományainak a megőrzése és védelme. Az egyesületben építészek, szociológusok, történészek, várostervezők közösen dolgoznak azon, hogy az UNESCO-védelem alatt álló városrész emlékei megmaradhassanak. Perczel Annát 2020-ban a szakmában magasra értékelt Perika-díjjal tüntették ki. Az építész a Magyar Narancsban is gyakran megszólalt felkért szakértőként vagy interjúalanyként.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)