Egy hét kultúra 2021/29.

  • Narancs
  • 2021. július 21.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

CANNES Július 17-én kiosztották a 74. Cannes-i Filmfesztivál díjait. A legjobb filmnek járó Arany Pálmát, amelyért Enyedi Ildikó filmje, A feleségem története is versenyben volt, végül a francia filmrendező, Julia Ducournau Titán című pszichothrillere kapta, a kategória történetének második női díjazottjaként. A fesztivál nagydíját megosztva kapta egy iráni és egy finn film: az Aszhar Farhadi rendezte Egy hős és Juho Kuosmanen Hatos kupé című filmje. A legjobb rendezésért Leos Caraxot, az Annette című angol nyelvű zenés film francia alkotóját díjazták. A legjobb forgatókönyv díját Hamagucsi Rjuszuke japán rendező Drive My Car című alkotása, a zsűri díját megosztva Nadav Lapid izraeli rendező Ahed térde és a thaiföldi Apicsatpong Viraszethakul Memoria című szürreális alkotása kapta. A legjobb férfi alakításért Caleb Landryt (Nitram), a legjobb női alakításért Renate Reinsvét (A világ legrosszabb embere) díjazták. A legjobb rövidfilm Ji Tang hongkongi rendező A világ minden hollója című alkotása lett, az elsőfilmesek Arany Kamera díját Antoneta Alamat Kusijanović horvát rendezőnő Murina című filmje kapta. Tiszteletbeli Arany Pálmával tüntették ki Marco Bellocchio olasz rendezőt életműve elismeréseként.

BAYREUTH Július 25-én kezdődik a Bayreuther Festspiele. Az 1876 óta megrendezett németországi operafesztivált a tavalyi kényszerszünet után már nagyon várták a műfaj szerelmesei, annak ellenére is, hogy még az idén sem tér vissza minden a megszokott kerékvágásba. Például 2000 helyett csak 900 nézőt engedhetnek be, így viszont a szervezők az otthon maradókra is gondoltak, és a fesztivál ideje alatt (július 26. és augusztus 24. között) ingyenesen elérhetővé teszik online az előző fesztiválok legfényesebb sikereit a festspiele-online.de oldalon. Az ünnepi játékok programját Richard Wagner A bolygó hollandi című művének új bemutatójával kezdik, amelyet a fesztivál története során elsőként fog női karmester – a 43 éves ukrán Okszana Liniv – vezényelni. Az előadások mellett a Richard Wagner Museum extraként kiállítja A bolygó hollandi eredeti, 414 oldalas, kézírásos partitúráját – erre is először kerül sor.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.