Egy hét kultúra 2021/30.

  • Narancs
  • 2021. július 28.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

COURBET 1862-ben, kilenc évvel a botrányt keltő A fürdőzők című képe után Gustave Courbet (1819–1877) elkészítette festménye „folytatását”. A Fürdőző nők az erdőben című kis méretű, mindössze 41×33 centis kép láttán már senki nem emlegetett „erkölcsi fertőt”, ami persze semmit nem von le az értékéből. A képet 1908-ban Hatvany Ferenc vásárolta meg egy párizsi árverésen. 1944-ben, Budapest ostroma idején a Hatvany-gyűjtemény sok értékes darabjával együtt a Fürdőző nők az erdőben is banki letétbe került, majd hadizsákmányként magával vitte a Vörös Hadsereg. A sokáig ismeretlen sorsú kép idén májusban váratlanul a Sotheby’s árverésén bukkant fel, s kelt el 320 ezer dolláros leütési áron. Az új tulajdonos személye ismeretlen, csupán azt tudni, hogy magyar magánszemélyről van szó, és a kép is Magyarországra került. A tervek szerint novemberben a Szépművészeti Múzeumban is bemutatják egy kamarakiállítás keretében.

HUMBOLDT Két évvel az átadási határidő után végre kiállítások is nyíltak a Berlin Múzeum-sziget legújabb kultúrcentrumában, a Humboldt Forumban. A lebontott keletnémet köztársasági palota helyén, a korábbi városi palota „felhasználásával” megépült kiállító- és kulturális központ a német állam 640 millió eurós gigaberuházása volt, amelynek megnyitását előbb a tervezettnél magasabb költségek, később pedig a pandémia hátráltatta. Igaz, hogy 2020 decemberében tartottak egy internetes megnyitót, de valóságos kiállítások csak július 20-án nyíltak. Ezek közé tartozik a Terrible Beauty: Elephant – Human – Ivory, amely az elefántcsont-kereskedelem történetét mutatja be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."