Egy hét kultúra 2021/30.

  • Narancs
  • 2021. július 28.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

COURBET 1862-ben, kilenc évvel a botrányt keltő A fürdőzők című képe után Gustave Courbet (1819–1877) elkészítette festménye „folytatását”. A Fürdőző nők az erdőben című kis méretű, mindössze 41×33 centis kép láttán már senki nem emlegetett „erkölcsi fertőt”, ami persze semmit nem von le az értékéből. A képet 1908-ban Hatvany Ferenc vásárolta meg egy párizsi árverésen. 1944-ben, Budapest ostroma idején a Hatvany-gyűjtemény sok értékes darabjával együtt a Fürdőző nők az erdőben is banki letétbe került, majd hadizsákmányként magával vitte a Vörös Hadsereg. A sokáig ismeretlen sorsú kép idén májusban váratlanul a Sotheby’s árverésén bukkant fel, s kelt el 320 ezer dolláros leütési áron. Az új tulajdonos személye ismeretlen, csupán azt tudni, hogy magyar magánszemélyről van szó, és a kép is Magyarországra került. A tervek szerint novemberben a Szépművészeti Múzeumban is bemutatják egy kamarakiállítás keretében.

HUMBOLDT Két évvel az átadási határidő után végre kiállítások is nyíltak a Berlin Múzeum-sziget legújabb kultúrcentrumában, a Humboldt Forumban. A lebontott keletnémet köztársasági palota helyén, a korábbi városi palota „felhasználásával” megépült kiállító- és kulturális központ a német állam 640 millió eurós gigaberuházása volt, amelynek megnyitását előbb a tervezettnél magasabb költségek, később pedig a pandémia hátráltatta. Igaz, hogy 2020 decemberében tartottak egy internetes megnyitót, de valóságos kiállítások csak július 20-án nyíltak. Ezek közé tartozik a Terrible Beauty: Elephant – Human – Ivory, amely az elefántcsont-kereskedelem történetét mutatja be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.