Egy hét kultúra 2022/1.

  • Narancs
  • 2022. január 5.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

ÖRÖKSÉG Páratlanul izgalmas irategyüttest tett hozzáférhetővé az izraeli nemzeti könyvtár: digitalizálták a Sínai-félszigeten lévő Szent Katalin-kolostor kéziratgyűjteményéről készített mikrofilmes anyagot. A ma Egyiptom területén található görög ortodox kolostor, amelyet 550 körül alapítottak, a világ egyik legrégebbi, folyamatosan eredeti feladatkörében működő kolostora, a szintén a 6. században létesített könyvtára pedig ugyancsak ezzel a jelzővel büszkélkedhet. A kolostor 2002 óta szerepel az UNESCO világörökségi listáján, ugyanis azon a helyen áll, ahol a zsidó–keresztény hagyomány szerint Mózes megkapta a tízparancsolat tábláit, emellett a könyvtárában szereplő több mint 3300 példányt számláló korai kódex- és kéziratgyűjtemény felbecsülhetetlen értékű. Az anyagot már az 1950-es években elkezdték fotókon archiválni: ekkor egy amerikai team közel 1700 kéziratot vett mikrofilmre. (Ezek elérhetők a washingtoni Library of Congress honlapján.) A fennmaradó részre az izraeli tudományos közeg figyelt fel, és az ortodox egyház engedélyével létrehozott projekt keretében, a hatvanas évek végén meg is kezdték a kimaradt anyag mikrofilmre rögzítését. Mára azonban a mikrofilmek sérülékennyé váltak, így az izraeli kutatók úgy döntöttek, hogy beszkennelik ezeket, és mindenki számára elérhetővé teszik a kolostor teljes anyagának körülbelül a felét kitevő kollekciót.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.