Egy hét kultúra 2022/14.

  • Narancs
  • 2022. április 6.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

BESTIÁK Hieronymus Bosch megérkezett a Szépművészeti Múzeumba, ez pedig olyasmi, ami miatt tényleg érdemes volt várni a tavaszt. A Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa című, április 9. és július 17. között nyitva tartó kiállítás már csak amiatt is rendhagyó lesz, hogy a régióban az elmúlt fél évszázadban nem volt ennyire átfogó bemutatója a németalföldi festő műveinek, ismert festményeinek közel felét, tíz művét láthatjuk. A 15. és a 16. század fordulóján alkotó Bosch megérdemli a lelkesedést, festményein az emberi bűnök és tulajdonságok allegorikus alakjai jelennek meg, démonok, félig ember-, félig állatalakok, amelyek hihetetlen fantáziáról adnak tanúbizonyságot. Képeinek szürrealizmust megihlető ikonográfiája és összetett szimbólumrendszere máig munkát ad a kutatóknak. Alkotásai a középkor és újkor egyszerre zűrzavaros és izgalmas átmenetének lenyomatát adják, amikor éppen megingóban vannak a biztosnak hitt vallási rendszerek, és fellendülnek a boszorkányüldözések. Víziók és misztikum, vagy lényeglátás és szatíra? Ez a két megközelítés fonódik össze Bosch műveinek értelmezésében. A szombaton nyíló kiállítás viszont a hírek szerint igyekszik mindent megadni ahhoz, hogy mi magunk dönthessünk erről. A tárlaton hét szekcióban, 90-nél is több – együttesen nagyjából egymilliárd eurós biztosítási értékű – alkotáson keresztül vezetnek végig minket Bosch életművének teljes kontextusán, megmutatva azokat a műalkotásokat és írott forrásokat, amelyek befolyásolták művészetének alakulását. A kiállítás egyik központi darabja, Bosch Bolondok hajója című, a Louvre-tól kölcsönkapott képe már szerdán megérkezett a Szépművészetibe. Emellett láthatjuk még többek között a brugge-i Utolsó ítélet-triptichont, a New York-i Metropolitan Museumból érkező Királyok imádását és a Frankfurtból kölcsönzött Ecce homót is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.