Egy hét kultúra 2022/20.

  • Narancs
  • 2022. május 18.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

PULITZER Május 9-én 106. alkalommal adták át a Pulitzer-díjakat. A kitüntetés közszolgálati kategóriáját a The Washington Post nyerte a Capitolium 2021. január 6-i ostromáról készült tudósításaiért. Az országos és nemzetközi riportokért egyaránt a The New York Times szerkesztősége kapta az elismerést. A további médiakategóriákban díjazott lapok listája (esetenként ezek valamelyik munkatársa a kitüntetett): The Miami Herald, The Tampa Bay Times, Quanta Magazine, The Chicago Tribune, The Atlantic, The Houston Chronicle, The Kansas City Star. A zsűri különdíjjal tüntette ki Ukrajna újságíróit helytállá­sukért, bátorságukért és azért, hogy továbbra is tájékoztatnak Oroszország agressziójáról. A szépirodalom kategóriában a legjobb fikciós mű Joshua Cohen The Netanyahus című regénye lett, amely Benjamin Netanjahu volt izraeli miniszterelnök apjáról, Benzion Netanjahuról szól. Dráma kategóriában pedig James Ijames Fat Ham című Hamlet-adaptációja nyerte a Pulitzer-díjat.

 

FESTMÉNYSZENZÁCIÓK Három, közel száz éve külföldön rejtőző festmény árverezéséről adott hírt a Virág Judit Galéria. Nyilvánosságra hozták ugyanis, hogy a május végi, jubileumi árverésükön Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla egy-egy olyan alkotása is szerepel, amelyeket eddig lappangó műveknek tartottak. A három festmény közül Rippl-Rónai Enteriőr című műve egy szinte ismeretlen vajdasági gyűjteményből került elő. Az 1902 és 1907 közé datált olajfestményt feltehetően még az 1900-as években magától a festőtől vásárolhatta meg Engelmann Zsigmond műgyűjtő. A képet, amely a festő hétköznapjainak témáit ábrázolja, máig Engelmann leszármazottai őrizték, értékét 200–300 millió forintra becsülik. A második kép a szinte teljes ismeretlenségből bukkant elő: Vaszary János Dunakorzó Budapesten című festményét a feltételezések szerint csak egyetlen tárlaton állították ki – 1929-ben, Nürnbergben –, azután viszont teljesen kikerült a művészettörténészek látóköréből. Kádár Béla Fiatalok című festménye, amelyet az alkotó „legbauhausosabb” képének tartanak, közel 100 évig lappangott egy egyesült államokbeli család tulajdonaként.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.