Egy hét kultúra 2022/20.

  • Narancs
  • 2022. május 18.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

PULITZER Május 9-én 106. alkalommal adták át a Pulitzer-díjakat. A kitüntetés közszolgálati kategóriáját a The Washington Post nyerte a Capitolium 2021. január 6-i ostromáról készült tudósításaiért. Az országos és nemzetközi riportokért egyaránt a The New York Times szerkesztősége kapta az elismerést. A további médiakategóriákban díjazott lapok listája (esetenként ezek valamelyik munkatársa a kitüntetett): The Miami Herald, The Tampa Bay Times, Quanta Magazine, The Chicago Tribune, The Atlantic, The Houston Chronicle, The Kansas City Star. A zsűri különdíjjal tüntette ki Ukrajna újságíróit helytállá­sukért, bátorságukért és azért, hogy továbbra is tájékoztatnak Oroszország agressziójáról. A szépirodalom kategóriában a legjobb fikciós mű Joshua Cohen The Netanyahus című regénye lett, amely Benjamin Netanjahu volt izraeli miniszterelnök apjáról, Benzion Netanjahuról szól. Dráma kategóriában pedig James Ijames Fat Ham című Hamlet-adaptációja nyerte a Pulitzer-díjat.

 

FESTMÉNYSZENZÁCIÓK Három, közel száz éve külföldön rejtőző festmény árverezéséről adott hírt a Virág Judit Galéria. Nyilvánosságra hozták ugyanis, hogy a május végi, jubileumi árverésükön Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla egy-egy olyan alkotása is szerepel, amelyeket eddig lappangó műveknek tartottak. A három festmény közül Rippl-Rónai Enteriőr című műve egy szinte ismeretlen vajdasági gyűjteményből került elő. Az 1902 és 1907 közé datált olajfestményt feltehetően még az 1900-as években magától a festőtől vásárolhatta meg Engelmann Zsigmond műgyűjtő. A képet, amely a festő hétköznapjainak témáit ábrázolja, máig Engelmann leszármazottai őrizték, értékét 200–300 millió forintra becsülik. A második kép a szinte teljes ismeretlenségből bukkant elő: Vaszary János Dunakorzó Budapesten című festményét a feltételezések szerint csak egyetlen tárlaton állították ki – 1929-ben, Nürnbergben –, azután viszont teljesen kikerült a művészettörténészek látóköréből. Kádár Béla Fiatalok című festménye, amelyet az alkotó „legbauhausosabb” képének tartanak, közel 100 évig lappangott egy egyesült államokbeli család tulajdonaként.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.