Egy hét kultúra 2022/20.

  • Narancs
  • 2022. május 18.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

PULITZER Május 9-én 106. alkalommal adták át a Pulitzer-díjakat. A kitüntetés közszolgálati kategóriáját a The Washington Post nyerte a Capitolium 2021. január 6-i ostromáról készült tudósításaiért. Az országos és nemzetközi riportokért egyaránt a The New York Times szerkesztősége kapta az elismerést. A további médiakategóriákban díjazott lapok listája (esetenként ezek valamelyik munkatársa a kitüntetett): The Miami Herald, The Tampa Bay Times, Quanta Magazine, The Chicago Tribune, The Atlantic, The Houston Chronicle, The Kansas City Star. A zsűri különdíjjal tüntette ki Ukrajna újságíróit helytállá­sukért, bátorságukért és azért, hogy továbbra is tájékoztatnak Oroszország agressziójáról. A szépirodalom kategóriában a legjobb fikciós mű Joshua Cohen The Netanyahus című regénye lett, amely Benjamin Netanjahu volt izraeli miniszterelnök apjáról, Benzion Netanjahuról szól. Dráma kategóriában pedig James Ijames Fat Ham című Hamlet-adaptációja nyerte a Pulitzer-díjat.

 

FESTMÉNYSZENZÁCIÓK Három, közel száz éve külföldön rejtőző festmény árverezéséről adott hírt a Virág Judit Galéria. Nyilvánosságra hozták ugyanis, hogy a május végi, jubileumi árverésükön Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla egy-egy olyan alkotása is szerepel, amelyeket eddig lappangó műveknek tartottak. A három festmény közül Rippl-Rónai Enteriőr című műve egy szinte ismeretlen vajdasági gyűjteményből került elő. Az 1902 és 1907 közé datált olajfestményt feltehetően még az 1900-as években magától a festőtől vásárolhatta meg Engelmann Zsigmond műgyűjtő. A képet, amely a festő hétköznapjainak témáit ábrázolja, máig Engelmann leszármazottai őrizték, értékét 200–300 millió forintra becsülik. A második kép a szinte teljes ismeretlenségből bukkant elő: Vaszary János Dunakorzó Budapesten című festményét a feltételezések szerint csak egyetlen tárlaton állították ki – 1929-ben, Nürnbergben –, azután viszont teljesen kikerült a művészettörténészek látóköréből. Kádár Béla Fiatalok című festménye, amelyet az alkotó „legbauhausosabb” képének tartanak, közel 100 évig lappangott egy egyesült államokbeli család tulajdonaként.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.