Egy hét kultúra 2022/21.

  • Narancs
  • 2022. május 25.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

TORONY Maurer Dóra alkotása borítja az idei nyáron a bécsi Ringturmot. A Vienna Insurance Group (VIG) székházaként működő 73 méter magas épületet 2006 óta minden évben egy kortárs műalkotással díszítik. A művészeti projekt csak tavaly szakadt meg, a pandémia miatt ugyanis elmaradt az épület becsomagolása, az idén viszont már minden a szokásos rend szerint mehetett. A 4 ezer négyzetméteres műalkotás elkészítésére a Bécsben és Budapesten is élő magyar képzőművészt, Maurer Dórát kérték fel. A kifejezetten az épületre készített, Együtt című kép a művészre jellemző, összekapcsolódó geometrikus mintákkal operál. A műről Maurer azt nyilatkozta, hogy a különböző színek egymásba fonódása Közép-Európa polifóniájára is utal, a Wiener Städtische Versicherungsverein közleménye pedig azt emelte ki, hogy Európának a vírushelyzet és a háborús megpróbáltatások által átalakított helyzetében az alkotással világos üzenetet szeretnének közvetíteni a szolidaritás és az összetartozás fontosságáról. A Ringturm a tervek szerint egészen szeptember végéig viselheti magán a színpompás művet.

 

MÍTOSZ Az elsősorban Trója felfedezéséről híressé vált Heinrich Schliemann születésének 200. évfordulójára, Schliemanns Welten: Sein Leben. Seine Entdeckungen. Sein Mythos címen rendeztek nagyszabású páros kiállítást a berlini James-Simon-Galerie-ben és a Neues Museumban. Az előbbiben látható kiállításrész Heinrich Schliemann életének első felével foglalkozik, a Neues Museum pedig Schliemann régészeti munkásságára összpontosít, és a mükénéi királyi sírokból, illetve a trójai gyűjteményből származó leleteket is bemutatja. A tárlatokon mintegy 700 tárgyon keresztül ismerhetik meg a látogatók az 1822 és 1890 között élt német régész, üzletember, kozmopolita és író kalandos életét és munkásságát. A kiállítás készítői természetesen azt sem felejtették el, hogy kritikával kezeljék és mutassák be Schliemann korának archeológiai módszereit, és magának Schliemannak – mára erősen szakmaiatlannak tartott – „feltáró munkáját”.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.