Egy hét kultúra 2022/24.

  • Narancs
  • 2022. június 15.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

NYITÁS Június 11-én megnyílt Norvégia fővárosában a Nasjonalmuseet, azaz a nemzeti múzeum új épületkomplexuma. A létrejötte alatt sok kritikával illetett dobozszerű épületnek már az elhelyezkedése is különleges, ugyanis a városházával szemben, a kompkikötők mellett, az Oslo-fjord szélén helyezkedik el. A nyolc év alatt, összesen körülbelül 600 millió euróból elkészült épületet Klaus Schuwerk német építész tervezte. Az amszterdami Rijksmuseumot is meghaladó alapterülettel rendelkező múzeum így az észak-európai régió legnagyobbika lett, de kell is a hely, hiszen egyaránt otthonául szolgál az 1842-ben alapított oslói nemzeti galéria historikus anyagának, és az eddig különálló múzeumokkal bíró kortárs művészettel, építészettel és iparművészettel foglalkozó kollekcióknak is. Állandó kiállításként így

aztán egy rendhagyóan széles spektrumból válogatott együttes lesz látható, ugyanis összesen tíz-

ezer négyzetméternyi kiállítási területen 6500 műalkotást tesznek megtekinthetővé. Az ókori műkincsektől kezdve a Ming-vázákon keresztül Munch híres A sikoly című képéig rengeteg mindennel találkozhat a látogató, sőt az iparművészetre koncentráló termekben hétköznapi norvég használati tárgyakat és az ország királynőinek koronázási ruháit is kiállítják.

 

ABSZURD A világhírű fotós, Roger Ballen munkái tekinthetők meg a Mai Manó Házban június 8. és

augusztus 21. között. Ballen 1950-ben az Egyesült Államokban született, és több mint 40 éve a dél-afrikai Johannesburgban él. Fotóművészetének középpontjában a dokumentarista fotózás és a megrendezett képek vegyítése áll. Fotóin gyakran kerülnek elő a társadalom perifériájára szorult társadalmi rétegek, az elidegenedés, a másság élménye, sokszor jellegzetes abszurd humorral, iróniával ábrázolva a fajsúlyos témákat. Művészetének utóbbi időszakaiban nemcsak fotográfiával foglalkozik, hanem installációkkal, a film, a színház és a szobrászat műfajainak integrálásával is. Huszonötnél is több albuma jelent meg, ezek közül kiemelkedik a 2017-es Ballenesque, amely kétrészes retrospektív fotókönyvként a művész eddigi életművét igyekszik összegezni. A most megtekinthető budapesti kiállítás erre a műre utalva a BALLENESQUE – Roger Ballen szerint a világ címet kapta.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.