Egy hét kultúra 2022/24.

  • Narancs
  • 2022. június 15.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

NYITÁS Június 11-én megnyílt Norvégia fővárosában a Nasjonalmuseet, azaz a nemzeti múzeum új épületkomplexuma. A létrejötte alatt sok kritikával illetett dobozszerű épületnek már az elhelyezkedése is különleges, ugyanis a városházával szemben, a kompkikötők mellett, az Oslo-fjord szélén helyezkedik el. A nyolc év alatt, összesen körülbelül 600 millió euróból elkészült épületet Klaus Schuwerk német építész tervezte. Az amszterdami Rijksmuseumot is meghaladó alapterülettel rendelkező múzeum így az észak-európai régió legnagyobbika lett, de kell is a hely, hiszen egyaránt otthonául szolgál az 1842-ben alapított oslói nemzeti galéria historikus anyagának, és az eddig különálló múzeumokkal bíró kortárs művészettel, építészettel és iparművészettel foglalkozó kollekcióknak is. Állandó kiállításként így

aztán egy rendhagyóan széles spektrumból válogatott együttes lesz látható, ugyanis összesen tíz-

ezer négyzetméternyi kiállítási területen 6500 műalkotást tesznek megtekinthetővé. Az ókori műkincsektől kezdve a Ming-vázákon keresztül Munch híres A sikoly című képéig rengeteg mindennel találkozhat a látogató, sőt az iparművészetre koncentráló termekben hétköznapi norvég használati tárgyakat és az ország királynőinek koronázási ruháit is kiállítják.

 

ABSZURD A világhírű fotós, Roger Ballen munkái tekinthetők meg a Mai Manó Házban június 8. és

augusztus 21. között. Ballen 1950-ben az Egyesült Államokban született, és több mint 40 éve a dél-afrikai Johannesburgban él. Fotóművészetének középpontjában a dokumentarista fotózás és a megrendezett képek vegyítése áll. Fotóin gyakran kerülnek elő a társadalom perifériájára szorult társadalmi rétegek, az elidegenedés, a másság élménye, sokszor jellegzetes abszurd humorral, iróniával ábrázolva a fajsúlyos témákat. Művészetének utóbbi időszakaiban nemcsak fotográfiával foglalkozik, hanem installációkkal, a film, a színház és a szobrászat műfajainak integrálásával is. Huszonötnél is több albuma jelent meg, ezek közül kiemelkedik a 2017-es Ballenesque, amely kétrészes retrospektív fotókönyvként a művész eddigi életművét igyekszik összegezni. A most megtekinthető budapesti kiállítás erre a műre utalva a BALLENESQUE – Roger Ballen szerint a világ címet kapta.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.