Egy hét kultúra 2022/33.

  • Narancs
  • 2022. augusztus 17.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

SOÁ Vándorkiállításként indítja útjára a tavaly létrehozott nagy sikerű tárlatát a Haus der Geschichte Österreich. A Das Wiener Modell der Radikalisierung. Österreich und die Shoah című kiállítás a rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet, első állomása pedig Budapest lesz. A magyarul A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a soa címen futó tárlat a budapesti Holokauszt Emlékközpontban lesz látható augusztus 23-tól. A kiállítás azt mutatja be, hogyan vált Bécs az Anschluss után az antiszemita politika és a zsidók üldözésének kísérleti terepévé. A neves kurátorok által összeállított anyag végigköveti, hogyan hozta létre 1938-ban Adolf Eichmann Bécsben a Zentralstelle für jüdische Auswanderungot (a Zsidó Kivándorlás Központi Hivatalát), amely aztán 1941-ben kidolgozta a zsidók szegregálásának és haláltáborokba deportálásának „modelljét”. A tárlat rámutat arra, miként vált rendszerszintű gépezetté az antiszemitizmus, és az egyéni sorsok bemutatásával felvillantja az ellenállás, az egymásért kiállás példáit is.

 

SZIRÉNEK Különleges antik szoboregyüttest szolgáltat vissza a Los Angeles-i J. Paul Getty Museum Olaszországnak. Az ülő Orfeuszt és két szirént mintázó, életnagyságú, kitűnő állapotban lévő, i. e. 300-ra datált három terrakottafigurát valószínűleg még a hetvenes években csempészték illegálisan Amerikába, és egy nemrég lezajlott tárgyaláson bizonyították be, hogy azok jogszerűen nem is lehetnének a Getty Museum tulajdonában. Az intézmény így kénytelen visszajuttatni a műveket eredeti helyükre. A tervek szerint az alkotásokat szeptemberben szállítják Rómába, ahol először várhatóan a nemrég pont az ilyen tárgyak bemutatására létesített Museo dell’Arte Salvatában lesznek kiállítva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.