Egy hét kultúra 2022/34.

  • Narancs
  • 2022. augusztus 24.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

HAMISÍTVÁNY Egy eddig eredetinek tartott Galilei-kéziratról derült ki, hogy 20. századi hamisítvány. A University of Michigan könyvtárának tulajdonában álló, 17. századiként ismert dokumentumot kivételes kincsként kezelték mindeddig, ugyanis azon olyan vázlatok és jegyzetek szerepelnek, amelyekkel Galileo Galilei nagy felfedezését bizonyítja, miszerint a Föld nem a világunk középpontja. A kézirat eredetisége egy nemrég futó vizsgálat során vált kérdésessé, amikor Nick Wilding, a csillagász életéről szóló könyvön dolgozó történész több furcsaságra is figyelmes lett. Például arra, hogy 1934 előtt egyetlen utalás sincs a dokumentum létezésére az olasz levéltárakban. A másik gyanús jelenség ennél is perdöntőbb volt: a kézirat két, néhány hónapos különbséggel íródott része ugyanis ugyanolyan tintával készült, színe egységes. A kéziratot ráadásul az 1930-as években Pietro Maffi pisai érsek hitelesítette másik két olyan „Galilei-dokumentum” alapján, amelyekről mostanra már tudott, hogy a hírhedt 20. századi milánói hamisítótól, Tobia Nicotrától származtak. A jelek után az egyetem alaposabb vizsgálatra küldte a dokumentumot, ennek során aztán a vízjel azonosítása megadta a végső bizonyítékot. Utóbbiról kiderült, hogy azt csupán 1770 után, azaz jó 150 évvel Galilei halála után kezdték használni. A dokumentum hamissága nem érinti eddigi tudásunkat Galilei felfedezéséről, hiszen az más művekben bőségesen dokumentált, viszont segít kisimítani a csillagászról való ismereteinket, ugyanis a – mára már igazoltan hamis – kéziratban szereplő érvek zavarosságát eddig nem tudták mivel magyarázni a tudósok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.