Egy hét kultúra 2022/34.

  • Narancs
  • 2022. augusztus 24.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

HAMISÍTVÁNY Egy eddig eredetinek tartott Galilei-kéziratról derült ki, hogy 20. századi hamisítvány. A University of Michigan könyvtárának tulajdonában álló, 17. századiként ismert dokumentumot kivételes kincsként kezelték mindeddig, ugyanis azon olyan vázlatok és jegyzetek szerepelnek, amelyekkel Galileo Galilei nagy felfedezését bizonyítja, miszerint a Föld nem a világunk középpontja. A kézirat eredetisége egy nemrég futó vizsgálat során vált kérdésessé, amikor Nick Wilding, a csillagász életéről szóló könyvön dolgozó történész több furcsaságra is figyelmes lett. Például arra, hogy 1934 előtt egyetlen utalás sincs a dokumentum létezésére az olasz levéltárakban. A másik gyanús jelenség ennél is perdöntőbb volt: a kézirat két, néhány hónapos különbséggel íródott része ugyanis ugyanolyan tintával készült, színe egységes. A kéziratot ráadásul az 1930-as években Pietro Maffi pisai érsek hitelesítette másik két olyan „Galilei-dokumentum” alapján, amelyekről mostanra már tudott, hogy a hírhedt 20. századi milánói hamisítótól, Tobia Nicotrától származtak. A jelek után az egyetem alaposabb vizsgálatra küldte a dokumentumot, ennek során aztán a vízjel azonosítása megadta a végső bizonyítékot. Utóbbiról kiderült, hogy azt csupán 1770 után, azaz jó 150 évvel Galilei halála után kezdték használni. A dokumentum hamissága nem érinti eddigi tudásunkat Galilei felfedezéséről, hiszen az más művekben bőségesen dokumentált, viszont segít kisimítani a csillagászról való ismereteinket, ugyanis a – mára már igazoltan hamis – kéziratban szereplő érvek zavarosságát eddig nem tudták mivel magyarázni a tudósok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."