Egy hét kultúra 2022/37.

  • Narancs
  • 2022. szeptember 14.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

RÉTEGEK Újabb Vermeer-kép mögött találtak eddig rejtőzködő aláfestéseket a művészettörténészek. Míg 2021-ben a Levelet olvasó lány nyitott ablaknál című alkotás alól bukkant elő egy Cupido-ábrázolás, most a Tejet öntő nő (1657–1658) vizsgálata során fedték fel az első rétegeket. Az alkotást a Rijksmuseum készülő Vermeer-kiállításának apropóján vetették alá különféle vizsgálatoknak, és a fejlett átvilágítási eljárásnak köszönhetően eddig ismeretlen aláfestéseket találtak. Az alsó rétegekben bújnak meg a kép kompozíciójának kezdeti vonalai, ezekből kiderül, hogy az első verzión még olyan elemek is szerepeltek a képen, amelyeket a festő a végleges változatból kihagyott, például egy kancsó és egy tűzkosár. A kutatás eredményei a múzeum honlapján is megtekinthetők, az eddigi legnagyobb Vermeer-kiállításként beharangozott tárlat pedig majd februártól lesz látható.

 

EREDET Szeptembertől már nemcsak maguk a művek érhetőek el a Bayerische Staatsgemäldesammlung (Pinakothek) online adatbázisában (pinakothek.de), hanem azok az adatok is, amelyek az 1933 és 1945 között a gyűjteménybe került művek eredetéhez kapcsolódnak. Az intézmény provenienciakutatása ugyanis most ért el az eddig feltárt eredmények publikálásának szakaszába, így az adatbázisban már megtalálható, hogy mely művek miként kerültek a náci éra alatt a galériába. Az adatbázis proveniencia címszava alatt több mint 1200 alkotás tulajdonosi lánca lett elérhető. A listában szerepelnek azok a vitatott eredetű műtárgyak is, amelyek a világháború előtt váltak a múzeum tulajdonává és azok is, amelyek később a náci párt funkcionáriusainak vagyonából kerültek be a gyűjteménybe. A kutatás azonban még nem ért véget, az intézmény szakértőinek közlése szerint az adatbázist folyamatosan bővítik az új ismeretekkel és információkkal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.