Egy hét kultúra 2022/37.

  • Narancs
  • 2022. szeptember 14.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

RÉTEGEK Újabb Vermeer-kép mögött találtak eddig rejtőzködő aláfestéseket a művészettörténészek. Míg 2021-ben a Levelet olvasó lány nyitott ablaknál című alkotás alól bukkant elő egy Cupido-ábrázolás, most a Tejet öntő nő (1657–1658) vizsgálata során fedték fel az első rétegeket. Az alkotást a Rijksmuseum készülő Vermeer-kiállításának apropóján vetették alá különféle vizsgálatoknak, és a fejlett átvilágítási eljárásnak köszönhetően eddig ismeretlen aláfestéseket találtak. Az alsó rétegekben bújnak meg a kép kompozíciójának kezdeti vonalai, ezekből kiderül, hogy az első verzión még olyan elemek is szerepeltek a képen, amelyeket a festő a végleges változatból kihagyott, például egy kancsó és egy tűzkosár. A kutatás eredményei a múzeum honlapján is megtekinthetők, az eddigi legnagyobb Vermeer-kiállításként beharangozott tárlat pedig majd februártól lesz látható.

 

EREDET Szeptembertől már nemcsak maguk a művek érhetőek el a Bayerische Staatsgemäldesammlung (Pinakothek) online adatbázisában (pinakothek.de), hanem azok az adatok is, amelyek az 1933 és 1945 között a gyűjteménybe került művek eredetéhez kapcsolódnak. Az intézmény provenienciakutatása ugyanis most ért el az eddig feltárt eredmények publikálásának szakaszába, így az adatbázisban már megtalálható, hogy mely művek miként kerültek a náci éra alatt a galériába. Az adatbázis proveniencia címszava alatt több mint 1200 alkotás tulajdonosi lánca lett elérhető. A listában szerepelnek azok a vitatott eredetű műtárgyak is, amelyek a világháború előtt váltak a múzeum tulajdonává és azok is, amelyek később a náci párt funkcionáriusainak vagyonából kerültek be a gyűjteménybe. A kutatás azonban még nem ért véget, az intézmény szakértőinek közlése szerint az adatbázist folyamatosan bővítik az új ismeretekkel és információkkal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."