Egy hét kultúra 2022/49.

  • Narancs
  • 2022. december 7.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

TÁMOGATÓK A patrónusok, mecénások művészeti életben betöltött szerepét állítja a középpontba a Gallerie d’Italia milánói részlegének Dai Medici ai Rothschild. Mecenati, collezionisti, filantropi (Medicitől Rothschildig. Mecénások, gyűjtők, filantrópok) című kiállítása. A november végén megnyitott és márciusig tartó tárlat azt mutatja meg, hogy a reneszánsztól kezdve kik és milyen módszereket találtak arra, hogy a gazdasági tőkét hatékonyan kulturális tőkévé alakítsák. A pénzügyi világ belépése és aktív közreműködése a művészeti életben, az alkotások keletkezésében és fenntartásában nemcsak a művészeknek volt létfontosságú, hanem segítette a bankár- és kereskedőcsaládokat társadalmi státuszuk megerősítésében. A közel 500 éven átívelő kiállítás a Mediciektől kezdve a Rothschildok támogató tevékenységén keresztül veszi sorra a mecenatúra és a patronálás formáit, százhúsznál is több alkotást – szobrot, festményt és metszeteket – bemutatva olyan művészektől, mint Caravaggio, Verrocchio, Michelangelo, Anthony van Dyck, Angelica Kauffman és Giorgio Morandi.

KÖVETELÉS Míg a British Museum a rosette-i kő megfejtésének 200. évfordulóját ünnepli, a jeles nap alkalmat adott arra, hogy Egyiptom megújult lendülettel követelje vissza a páratlan történelmi emléket. Az ókori egyiptomi hieroglif írás megfejtésének kulcsát jelentő táblát még 1799-ben fedezték fel francia tudósok, Egyiptom napóleoni megszállása alatt. A lelet azonban egy 1801-es egyezmény alapján Nagy-Britanniához került, azóta is a British Museumban őrzik. Az egyiptomiak épp ezért a Nyugat kulturális erőszaka szimbólumának tartják a műkincset. A feliratos gránit visszaadásáért több petíció is indult az elmúlt hetekben, az egyiket Zahi Havasz nemzetközi hírű egyiptológus kezdeményezte, ezt már több százezren aláírták. A British Museum álláspontja szerint ők maguk nem kaptak hivatalos megkeresést az egyiptomi kormánytól. Az évfordulóra egy ünnepi, Hieroglyphs Unlocking Ancient Egypt című tárlattal emlékeznek, a honlapon pedig több ismeretterjesztő bemutatóval is várják a rosette-i kő és a hieroglifák megfejtésének mikéntje iránt érdeklődőket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.