Egy hét kultúra 2023/28.

  • Narancs
  • 2023. július 12.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

KRISTÁLYGLÓBUSZ Sztefan Komandarev bolgár rendező Blaga leckéi című, bolgár–német koprodukcióban készült filmjének ítélték oda az 57. Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, a legjobb filmnek járó Kristályglóbuszt. Az idén 11 film versengett a nyugat-csehországi városban rendezett filmszemle fődíjáért, amellyel 25 ezer dollár pénzjutalom jár. Hagyományosan 12 alkotás közül kerül ki a győztes, azonban néhány nappal a fesztivál június 30-ai megnyitója előtt Kína az összes filmjét visszavonta a szemléről. A július 8-án rendezett zárógálán Daniela Kolárová cseh színésznő a fesztiválelnök díját vehette át, Robin Wright amerikai színésznő pedig „a világ filmművészetét gazdagító rendkívüli munkásságáért” kapott Kristályglóbuszt. A kilencnapos szemlén 143 filmet vetítettek, amelyek közül 36 alkotásnak Karlovy Varyban volt a világpremierje. A programban az idén nem szerepelt magyar film, de a fesztiválon mutatták be Tomáš Klein cseh–szlovák koprodukcióban készült Egy érzékeny ember című groteszk drámáját, amelyben Borbély Alexandra is szerepel.

GYARMATI KINCSEK Összesen 478, a gyarmati időkből származó műkincset küld vissza Indonéziának és Srí Lankának a holland kormány. A kultúráért felelős államtitkár Indonézia, Srí Lanka és Nigéria többszöri kérése nyomán döntött a tárgyak repatriálásáról. Gunay Uslu történelmi pillanatnak nevezte a visszaszolgáltatását azoknak az alkotásoknak, amelyeknek szerinte „soha nem lett volna szabad Hollandiába kerülniük”. A döntés egyebek közt az ékszerekből, drágakövekből, illetve arany- és ezüsttárgyakból álló Lombok-kincset is érinti, amelyet 1894-ben raboltak el holland gyarmatosítók az indonéz sziget egyik palotájából, de azt a Srí Lankáról származó, 1765-ben zsákmányolt, s eddig az amszterdami Rijksmuseumban kiállított díszes ágyút is visszaadják.

CHATBOT Két amerikai író pert indított a ChatGPT mesterséges intelligencia alapú szoftvert fejlesztő OpenAI ellen, mivel szerintük a cég szerzői jogokat sértett, amikor engedély nélkül használták fel regényüket a chatbot okosításához. A ChatGPT az interneten nyilvánosan elérhető adatokból dolgozik, ezek segítségével generál a felhasználók kérdéseinek és parancsainak megfelelő szövegeket. Mona Awad és Paul Tremblay ellenben úgy véli, szerzői jogi védelem alatt álló könyveiket is használták a szoftver fejlesztéséhez, amire abból következtettek, hogy a chatbot „nagyon pontos összefoglalókat” készített a regényekről. A San Franciscó-i szövetségi bírósághoz benyújtott kereset szerint az OpenAI tisztességtelenül profitál „ellopott írásokból és ötletekből”, ami anyagi károkat okozott mindazon amerikai íróknak, akiknek műveit feltehetően használták a fejlesztés során. Bár a The Guardian cikke szerint nem lesz könnyű bizonyítani, hogy a szerzőket anyagi kár érte konkrétan a szoftver miatt, a per fordulópontot hozhat a generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatos bizonytalan jogi kérdések tisztázásának terén.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.