Egy hét kultúra 2023/32.

  • Narancs
  • 2023. augusztus 9.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

VELENCE VESZÉLYBEN Kezdeményezni fogják Velence felvételét a veszélyeztetett világörökségi helyszínek listájára a Világörökségi Bizottság szeptemberi ülésén – tette közzé az UNESCO. Az ENSZ kulturális szervezetének indoklása szerint erre azért van szükség, mert az olasz kormány nem állt elő összehangolt tervvel a város környezetvédelmére és a tömegturizmus kezelésére. Az UNESCO már több mint egy évtizede foglalkozik a klímaváltozás miatt emelkedő tengerszint Velencét fenyegető hatásaival, illetve a turisták igényeit kiszolgálni próbáló folyamatos fejlesztések okozta károkkal. Olaszország vezető tengerkutató intézete már 2011-ben figyelmeztetett, hogy az óceánokéval azonos ütemben emelkedő tengerszint a jövőben élhetetlenné teheti a várost. Az szervezet ennek megfelelően többször is ajánlást tett Velence felvételére a veszélyeztetett világörökségi helyszínek közé, legutóbb 2021-ben, az olasz kormány ellenállása miatt ekkor azonban nem került listára a város. Az új javaslat elfogadásához a Rijádban tartandó ülésen a bizottság tagjainak többségi támogató szavazatára lesz szükség.

OPERAPER Anna Netrebko orosz opera-énekesnő beperelte a New York-i Metropolitan Operát (Met), amiért az Ukrajna elleni háború kirobbanását követően az intézmény megszakította vele az együttműködést. A nemzetközi hírű szoprán 360 ezer dolláros kártérítést követel az operaháztól és annak igazgatójától. A manhattani bíróságon benyújtott keresetében Netrebko rágalmazásra, szerződésszegésre és egyéb jogsérelmekre hivatkozik, a kártérítés mértékét pedig az elmaradt előadásokkal és a kiesett próbadíjakkal indokolta. Az osztrák állampolgársággal is rendelkező énekesnő korábban többször is hitet tett Putyin és politikája mellett, az ukrajnai orosz invázió után általánosságban elítélte a háborút, azonban Putyint a Met kifejezett felszólítására sem volt hajlandó bírálni. Peter Gelb főigazgató más, Putyinhoz szintén közel álló orosz művészekkel együtt nem sokkal később Netrebkót is kitiltotta az intézményből, mely döntés az énekesnő szerint „súlyos lelki gyötrelmet és érzelmi szorongást” okozott neki. Közleményében az operaház alaptalannak minősítette Netrebko keresetét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.