Egy hét kultúra 2023/32.

  • Narancs
  • 2023. augusztus 9.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

VELENCE VESZÉLYBEN Kezdeményezni fogják Velence felvételét a veszélyeztetett világörökségi helyszínek listájára a Világörökségi Bizottság szeptemberi ülésén – tette közzé az UNESCO. Az ENSZ kulturális szervezetének indoklása szerint erre azért van szükség, mert az olasz kormány nem állt elő összehangolt tervvel a város környezetvédelmére és a tömegturizmus kezelésére. Az UNESCO már több mint egy évtizede foglalkozik a klímaváltozás miatt emelkedő tengerszint Velencét fenyegető hatásaival, illetve a turisták igényeit kiszolgálni próbáló folyamatos fejlesztések okozta károkkal. Olaszország vezető tengerkutató intézete már 2011-ben figyelmeztetett, hogy az óceánokéval azonos ütemben emelkedő tengerszint a jövőben élhetetlenné teheti a várost. Az szervezet ennek megfelelően többször is ajánlást tett Velence felvételére a veszélyeztetett világörökségi helyszínek közé, legutóbb 2021-ben, az olasz kormány ellenállása miatt ekkor azonban nem került listára a város. Az új javaslat elfogadásához a Rijádban tartandó ülésen a bizottság tagjainak többségi támogató szavazatára lesz szükség.

OPERAPER Anna Netrebko orosz opera-énekesnő beperelte a New York-i Metropolitan Operát (Met), amiért az Ukrajna elleni háború kirobbanását követően az intézmény megszakította vele az együttműködést. A nemzetközi hírű szoprán 360 ezer dolláros kártérítést követel az operaháztól és annak igazgatójától. A manhattani bíróságon benyújtott keresetében Netrebko rágalmazásra, szerződésszegésre és egyéb jogsérelmekre hivatkozik, a kártérítés mértékét pedig az elmaradt előadásokkal és a kiesett próbadíjakkal indokolta. Az osztrák állampolgársággal is rendelkező énekesnő korábban többször is hitet tett Putyin és politikája mellett, az ukrajnai orosz invázió után általánosságban elítélte a háborút, azonban Putyint a Met kifejezett felszólítására sem volt hajlandó bírálni. Peter Gelb főigazgató más, Putyinhoz szintén közel álló orosz művészekkel együtt nem sokkal később Netrebkót is kitiltotta az intézményből, mely döntés az énekesnő szerint „súlyos lelki gyötrelmet és érzelmi szorongást” okozott neki. Közleményében az operaház alaptalannak minősítette Netrebko keresetét.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)