Egy hét kultúra 2023/36.

  • Narancs
  • 2023. szeptember 6.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

BASSZUSGITÁR A német Höfner hangszergyártó-vállalat The Lost Bass Project címmel indított közösségi kutatást, hogy megtalálják Paul McCartney elveszett basszusgitárját. A Höfner Violin Bass típusú ikonikus hangszert több mint ötven éve, nem sokkal a Beatles feloszlása előtt látták utoljára, így a cég bármilyen információt és segítséget szívesen fogad annak hollétéről. McCartney a hatvanas évek elején, mindössze 30 angol fontnak megfelelő összegért vásárolta a hangszert a hamburgi Steinway Musikhausban, s azonnal beleszeretett, mivel balkezesként nagy segítséget nyújtott a gitár szimmetrikus kialakítása. Ezen játszott a Beatles 1961-es hamburgi, Top Ten Clubban adott koncertjein is, és a zenekar olyan korai felvételein is megszólal, mint a Love Me Do, a She Loves You vagy a Twist and Shout. A Höfnernek a keresésben részt vevő marketingmenedzsere és hangszerfejlesztője szerint rejtély, hogy mi történt a gitárral, ám John Lennon egyik hangszeréhez hasonlóan – az a zenekar 1963-as karácsonyi koncertjeinek idején tűnt el – valószínűleg ezt is ellopták.

GYÁSZ Tragikus hirtelenséggel, 46 éves korában elhunyt Szandai ­Mátyás nagybőgős, a hazai dzsesszélet kiemelkedő alakja. Tizenhat éves kora óta játszott különböző dzsesszzenekarokkal, egyebek közt a Dresch Quartet oszlopos tagja volt, de az elmúlt években a magyarországi dzsessz-színtér valamennyi ismert zenészével, így Szakcsi Lakatos Bélával is rendszeresen játszott együtt, miközben a legkeresettebb nagybőgősök egyikévé vált. Különféle együttesekkel turnézott Amerikában, Indiában, ­Európa szinte valamennyi országában fellépett, a London Jazz Festivalon, a belgiumi Jazz Brugge fesztiválon, valamint több franciaországi fesztiválon és klubban is koncertezett. 2010-ben Párizsba költözött, haláláig ott lakott. Franciaországban is a keresett művészek közé tartozott, aki mások mellett Christophe Monniot-val és Mathian Lévyvel lépett fel. Bemutatkozó szerzői lemeze Sadhana címmel 2020-ban jelent meg a BMC kiadásában. 

FILMMARATON Szeptember 12-én kezdődik a Budapesti Klasszikus Film Maraton. A fesztiválon hat napon át, öt helyszínen, több mint 100 restaurált klasszikust mutatnak be, a Jézus Krisztus szupersztárt, az Ed Woodot, a Régi idők fociját és a Grease-t pedig ingyenesen láthatja a közönség a Bazilika előtti óriásvásznon. A fesztivál további vetítéseire kedvezményes áron ­vásárolhatók jegyek, míg diákok és tanárok, valamint az V. kerületi lakosok meghatározott módon ingyenesen vehetnek részt az események többségén. Számos filmet személyesen az alkotók, többek közt Andrew és Kevin Macdonald, Sándor Pál, Gárdos Péter és Thierno Souleymane Diallo, továbbá a filmörökség és a filmtörténet neves kutatói vezetnek fel a közönségnek. A rendezvénynek szokásosan helyet adó Toldi és Uránia ­mozik és a Francia Intézet mellett új helyszínként csatlakozik az idei fesztiválhoz a Budapest Music Center, ahol két koncertfilmet tekinthetnek meg az érdeklődők.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.