Egy hét kultúra 2023/36.

  • Narancs
  • 2023. szeptember 6.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

BASSZUSGITÁR A német Höfner hangszergyártó-vállalat The Lost Bass Project címmel indított közösségi kutatást, hogy megtalálják Paul McCartney elveszett basszusgitárját. A Höfner Violin Bass típusú ikonikus hangszert több mint ötven éve, nem sokkal a Beatles feloszlása előtt látták utoljára, így a cég bármilyen információt és segítséget szívesen fogad annak hollétéről. McCartney a hatvanas évek elején, mindössze 30 angol fontnak megfelelő összegért vásárolta a hangszert a hamburgi Steinway Musikhausban, s azonnal beleszeretett, mivel balkezesként nagy segítséget nyújtott a gitár szimmetrikus kialakítása. Ezen játszott a Beatles 1961-es hamburgi, Top Ten Clubban adott koncertjein is, és a zenekar olyan korai felvételein is megszólal, mint a Love Me Do, a She Loves You vagy a Twist and Shout. A Höfnernek a keresésben részt vevő marketingmenedzsere és hangszerfejlesztője szerint rejtély, hogy mi történt a gitárral, ám John Lennon egyik hangszeréhez hasonlóan – az a zenekar 1963-as karácsonyi koncertjeinek idején tűnt el – valószínűleg ezt is ellopták.

GYÁSZ Tragikus hirtelenséggel, 46 éves korában elhunyt Szandai ­Mátyás nagybőgős, a hazai dzsesszélet kiemelkedő alakja. Tizenhat éves kora óta játszott különböző dzsesszzenekarokkal, egyebek közt a Dresch Quartet oszlopos tagja volt, de az elmúlt években a magyarországi dzsessz-színtér valamennyi ismert zenészével, így Szakcsi Lakatos Bélával is rendszeresen játszott együtt, miközben a legkeresettebb nagybőgősök egyikévé vált. Különféle együttesekkel turnézott Amerikában, Indiában, ­Európa szinte valamennyi országában fellépett, a London Jazz Festivalon, a belgiumi Jazz Brugge fesztiválon, valamint több franciaországi fesztiválon és klubban is koncertezett. 2010-ben Párizsba költözött, haláláig ott lakott. Franciaországban is a keresett művészek közé tartozott, aki mások mellett Christophe Monniot-val és Mathian Lévyvel lépett fel. Bemutatkozó szerzői lemeze Sadhana címmel 2020-ban jelent meg a BMC kiadásában. 

FILMMARATON Szeptember 12-én kezdődik a Budapesti Klasszikus Film Maraton. A fesztiválon hat napon át, öt helyszínen, több mint 100 restaurált klasszikust mutatnak be, a Jézus Krisztus szupersztárt, az Ed Woodot, a Régi idők fociját és a Grease-t pedig ingyenesen láthatja a közönség a Bazilika előtti óriásvásznon. A fesztivál további vetítéseire kedvezményes áron ­vásárolhatók jegyek, míg diákok és tanárok, valamint az V. kerületi lakosok meghatározott módon ingyenesen vehetnek részt az események többségén. Számos filmet személyesen az alkotók, többek közt Andrew és Kevin Macdonald, Sándor Pál, Gárdos Péter és Thierno Souleymane Diallo, továbbá a filmörökség és a filmtörténet neves kutatói vezetnek fel a közönségnek. A rendezvénynek szokásosan helyet adó Toldi és Uránia ­mozik és a Francia Intézet mellett új helyszínként csatlakozik az idei fesztiválhoz a Budapest Music Center, ahol két koncertfilmet tekinthetnek meg az érdeklődők.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.