Egy hét kultúra 2023/37.

  • Narancs
  • 2023. szeptember 13.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

VELENCEI FILMFESZTIVÁL Reisz Gábor Magyarázat mindenre című alkotása nyerte a legjobb film díját a 80. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál Horizontok szekciójában. A díjat szeptember 9-én, a fesztivál záró­ceremóniáján vette át a rendező, akinek ez a harmadik nagyjátékfilmje. Reisz Gábor az eseményen elmondott beszéde végén egy mondatban magyarul köszönte meg stábjának a munkát. Hozzátette: a magyar közönség október 5-től láthatja a filmet a mozikban, és szeretné, ha „elkezdenénk beszélgetni, amíg van kivel”. A fesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt idén Giórgosz Lánthimosz görög rendező Emma Stone főszereplésével készült Szegény párákjának ítélték oda. A legjobb rendezőnek járó díjat az olasz Matteo Garrone (Io capitano), a zsűri különdíját pedig Zielona granica (Zöldhatár) című filmjéért a lengyel Agnieszka Holland vehette át a lengyel–belorusz határt sújtó menekültválságról szóló filmjéért.

ARANYLELET Egészségügyi sétája során ritka, 6. századból származó arany ékszerekre bukkant egy norvég férfi Stavanger közelében. Az 51 éves Erlend Bore orvosa utasítására kezdett rendszeresen mozogni, sétái­hoz pedig nemrég egy fémdetektort is beszerzett. Ennek segítségével talált rá a három aranygyűrűre, valamint arra a kilenc érmére és gyöngyre, amelyek valamikor egy díszes arany nyakláncot alkothattak. Eleinte az amatőr régész sem akart hinni a szemének, állítása szerint elsőre csokoládé- vagy játék érméknek nézte az apró tárgyakat, amelyeket végül a stavangeri egyetem régészeti szakembereinek adott át. Az intézmény vezető archeológusa szerint a férfi felfedezése az évszázad norvégiai aranylelete lehet. Az ékszerek összesen kicsivel több, mint 100 grammot nyomnak, és körülbelül időszámításunk szerint 500-ból, vagyis a népvándorlások korából származhatnak. Az érmék egyébként a skandináv mitológiából ismert lóalakot ábrázolnak, a felfedezés helye és körülményei pedig a régészek szerint arra utalnak, hogy elrejtett értéktárgyakról vagy az isteneknek szánt ajándékokról lehet szó.

ZONGORA A Sotheby’s aukciósház londoni árverésén rekord­összegért, 1,7 millió fontért (764 millió forintért) kelt el Freddie Mercury Yamaha márkájú hangversenyzongorája. A Queen egykori frontembere ezen a hangszeren komponálta a zenekar legmeghatározóbb slágereit, a többi közt a Bohemian Rhapsodyt is. A dal szövegének kézirata szintén kalapács alá került, s 1,3 millió fontért talált gazdára. Az énekes hagyatékából hat különböző aukción összesen 1500 tárgyat kínál eladásra Mary Austin, Mercury korábbi élettársa és egyik legrégebbi barátja. Az első, szeptember 6-án rendezett árverésen olyan további értékes relikviák szerepeltek a kínálatban, mint az énekes londoni otthonának ajtaja, az 1986-os Magic turnéra terveztetett korona és palást, vagy a Mercury által a Bohemian Rhapsody 1975-ös videóklipjében viselt ezüst karperec. Ez utóbbi egyébként az előzetesen becsült ár majdnem százszorosáért kelt el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.