Egy hét tudomány 2023/37.

  • Narancs
  • 2023. szeptember 13.

Interaktív

Rövid hírek: motor, szonda, röntgen...

FÖLDRENGÉS Pusztító, a szeizmikus magnitúdó skálán 6,9-es erősségű földrengés pattant ki szeptember 8-án, helyi idő szerint kevéssel éjfél előtt Marokkó középső részén, Marrákes régiójában. Előzetes adatok szerint több mint 2500 ember életét követelték a földmozgások és ezres nagyságrendű a sérültek (köztük a romok alól igen súlyos állapotban kiszabadítottak) száma is – sokakat még nem sikerült megtalálnia a mentőalakulatoknak. A rengés epicentruma, Marrákestől délnyugatra, a Magas-Atlasz hegységben található Ighil város mellett volt – itt viszonylag sekély mélységben (az USGS, az Egyesült Államok geológiai szolgálatának becslése szerint 26 kilométer mélyen), egy hegyvonulat alatt ment végbe a törésvonal mentén zajló, ferde irányú elmozdulás. Az epicentrumhoz közeli településeken alig maradt ép ház, de a turisták által sűrűn látogatott Marrákesben is súlyosan károsodott számos történelmileg jelentős építmény. Az eurázsiai és az afrikai lemez találkozásához közel eső Marokkóban ez volt a legerősebb földrengés a műszeres mérések kezdete óta – legfeljebb (utólagos becslések szerint) az 1755-ös észak-marokkói (mekneszi) rengés lehetett hasonló erejű –, az akkori földmozgások nyomán körülbelül 15 ezer ember vesztette életét Fez és Meknesz városokban. Egy ennél jóval kisebb, 5,8 magnitúdós, habár sekély fészkű 1960-as földrengés a Magas-Atlasz és az Antiatlasz találkozásánál, Agadir környékén 12–15 ezer ember halálát okozta.

MOTOR Egy tökéletesített, elektromos gépjárművekbe szánt villanymotort készítettek a stuttgarti Mahle autóalkatrész-gyártó vállalat kutatói. Az új elektromotor nem használ ritkaföldfémeket igénylő mágneseket, érintkezés nélkül továbbítja az erőt, és jelentős terhelés mellett képes futni anélkül, hogy túlmelegedne. Az egyelőre név nélküli motor a Mahle két korábbi találmányát ötvözi, amelyeket 2021-ben és 2022-ben fejlesztettek ki. Az olcsó, hatékony, mágnes nélküli, érintkezésmentes motornál (magnet-free contactless transmitter – MCT) a rotorban a tipikusan fellelhető ritkaföldfém mágneseket egy sor tekercsre cserélte, amelyeket érintkezésmentes indukcióval működtetnek. A folyamatos, erős forgatónyomatékot biztosító SCT (superior continuous torque) motor pedig egy új típusú hűtőrendszerrel működik, ami feleslegessé teszi a korábbi motorok túlmelegedésének megelőzésére alkalmazott teljesítménycsökkentést. Az MCT nagy előnye, hogy csökkentette az anyagok árát, és egyben már arra sincs így szükség, hogy az ellátási láncokba bekapcsolják Kínát, amely a világon felhasznált ritkaföldfémek mintegy 97 százalékát finomítja.

SZONDA A NASA Lunar Recconnaissance Orbiter (LRO) holdszondájának egyik részletes képfelvételén nagy valószínűséggel azonosították az orosz űreszköz becsapódása által keltett kis holdkrátert: a Luna–25 leszállóegység 2023. augusztus 19-én túlfékezés következtében csapódott a Hold felszínébe. A NASA LRO 2009 óta a Hold körül keringő holdszondájának az irányító csoport 2023. augusztus 22-én küldött parancsot arra, hogy készítsen nagy felbontású felvételeket a Luna–25 lehetséges becsapódási helyének területéről. Egy korábbi, 2020-ban készült fotóval összevetve a friss felvételen feltűnt egy 10 méter átmérőjű kis kráter, illetve a becsapódás következtében kidobódott friss anyag. Az új becsapódási ­kráter a Luna–25 utolsó leszállási manővere utáni pályájával megegyező helyen van és a mérete is megegyezik a leszállóegység méretéből, tömegéből és pályasebességéből adódó lehetséges kráter méretével.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Cserna-Szabó András: „Csinálnék egy kocsmát”

Megjelent új novelláskötete, az ösztöndíjakat és a kitüntetéseket elfogadja, ha adnak neki, és nem kérnek cserébe, de abbahagyná az írást, ha rengeteg pénze lenne. Épp ezért senki ne adjon neki! Az utolsó magyarokért is kár lett volna. Cserna-Szabó Andrással beszélgettünk.