Egy hét kultúra 2023/38.

  • Narancs
  • 2023. szeptember 20.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

VESZÉLYEZTETETT Szeptember 15-ei ülésén az ENSZ Világörökségi Bizottsága két ukrajnai történelmi helyszínt is felvett a veszélyeztetett világörökségi helyszínek listájára. A döntés értelmében az UNESCO világörökség részét képező kijivi Szent Szófia-székesegyházat és Lviv középkori városközpontját is veszélyeztetett státuszba sorolták. A főváros szívében található aranykupolás ortodox székesegyház a 11. században épült, és a korszak legnagyobb mozaik- és freskógyűjteményét őrzik a falai között, míg a lengyel határ közelében fekvő Lviv történelmi központjában egy 5. századból származó kastély, a több százéves utcák, egy zsinagóga, valamint ortodox, örmény és katolikus vallási épületek jelzik a város sokszínűségét. Az Ukrajna elleni háború kirobbanása óta ugyan egyik helyszínt sem érte közvetlen támadás, a szervezet mégis azt reméli, hogy listára vételükkel ezután is sikerül elejét venni annak, hogy az orosz erők célkeresztjébe kerüljenek. Az UNESCO idén januárban egyébként ­Ukrajna fekete-tengeri kikötővárosát, Odesszát is felvette a veszélyeztetett világörökségi helyszínek listájára.

LOPOTT SCHIELE Egon Schiele három alkotását foglalták le a hatóságok szeptember 13-án az Egyesült Államok három különböző városában. A manhattani kerületi ügyész hivatala által kiadott végzés szerint megalapozott a gyanú, hogy a három képet a holokauszt idején ellopták, majd New York-i műkincs­kereskedők közvetítésével Amerikába szállították azokat. Az osztrák expresszionista festő kérdéses alkotásai – egy ceruzarajz és két vegyes technikával készült festmény – korábban Fritz Grünbaum kabaré-előadóművész és dalszerző tulajdonában voltak, aki 1941-ben a duchaui koncentrációs táborban vesztette életét. Grünbaum örökösei úgy vélik, az előadóművész annak idején kényszer hatására volt kénytelen átengedni a három kép, illetve az 1920-as évektől épített gyűjteménye több darabjának tulajdonjogait. A műalkotásokat az Art Institute of ­Chicago, a Carnegie Museums of Pittsburgh és az ohiói Oberlin College-hez ­tartozó Allen Memorial Art Museum gyűjteményéből foglalták le. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.