Egy hét kultúra 2023/5.

  • Narancs
  • 2023. február 1.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

PICASSO Karl és Rosi Adler 1938-ban menekült el a náci Németországból. Ahhoz, hogy a műgyűjtő házaspár pénzhez, illetve vízumhoz jusson, ingóságaik és gyűjteményük más darabjai mellett egyik féltve őrzött kincsüket, Pablo Picasso Vasalónő című 1904-es festményét is el kellett adniuk. Leszármazottjaik most a mester kék korszakából származó alkotás visszaszolgáltatását – vagy 100 és 200 millió dollár közötti értékű kártérítés megfizetését – kérik, mondván, a kép jelenleg jogellenesen van a New York-i Solomon R. Guggenheim Museum birtokában. A házaspár 1938 októberében Justin K. Thannhauser szintén emigráns német műkereskedőnek adta el a festményt, mai áron nagyjából 1550 dollárnak megfelelő svájci frankért. Thannhauser később az amszterdami Stedelijk Museumnak, majd a szintén New York-i MoMA számára is kölcsönadta a képet, amely élete végéig a magángyűjteményében maradt, 1976-os halálát követően pedig a Guggenheimbe került. Az Argentínában és az Egyesült Államokban élő Adler-leszármazottak követelése 2014 óta többször is felmerült, ám azt a múzeum megalapozatlannak minősíti. Közleménye szerint azért, mert nem a nácik által eltulajdonított vagy lefoglalt műtárgyról van szó, a tulajdonosok önszántukból adták el az alkotást, az ügyletet nem német területen kötötték meg, ráadásul a szóban forgó műkereskedővel évtizedes kapcsolatban álltak.

 

LEZÁRÁS A múlt év végén, 83 éves korában elhunyt Bak Imre Kossuth- és Herder-díjas festőművész munkásságának utolsó szakaszát foglalja össze a balatonfüredi Vaszary Galériában január 22-én nyílt Helyzetek című kiállítás. A tárlat első alkalommal tekinti át Bak Imre 2004 és 2022 között készült sorozatait, bemutatva az életmű alakulását, miközben az egyes műcsoportokra fókuszáló szekciókon keresztül az is láthatóvá válik, miképpen tért vissza Bak művészetében a geometrikus absztrakció és a figuratív asszociációk jelentéstani játéka, és hogyan gondolta újra a geometrikus festészet hagyományait, valamint saját motívumkészletét. Fehér Dávid, a tárlat kurátora a megnyitón elmondta, hosszú ideje tervben volt már az életmű ezen szakaszának összefoglalása, aminek fontos állomása ez a kiállítás, ahol a festőművész utolsó alkotása, az Örök totem is látható. Hozzátette, Bak Imrének megadatott, ami keveseknek: lezárhatta és kerek egésszé formálhatta életművét. A tárlat május 1-jéig látogatható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.