Egy hét kultúra 2023/5.

  • Narancs
  • 2023. február 1.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

PICASSO Karl és Rosi Adler 1938-ban menekült el a náci Németországból. Ahhoz, hogy a műgyűjtő házaspár pénzhez, illetve vízumhoz jusson, ingóságaik és gyűjteményük más darabjai mellett egyik féltve őrzött kincsüket, Pablo Picasso Vasalónő című 1904-es festményét is el kellett adniuk. Leszármazottjaik most a mester kék korszakából származó alkotás visszaszolgáltatását – vagy 100 és 200 millió dollár közötti értékű kártérítés megfizetését – kérik, mondván, a kép jelenleg jogellenesen van a New York-i Solomon R. Guggenheim Museum birtokában. A házaspár 1938 októberében Justin K. Thannhauser szintén emigráns német műkereskedőnek adta el a festményt, mai áron nagyjából 1550 dollárnak megfelelő svájci frankért. Thannhauser később az amszterdami Stedelijk Museumnak, majd a szintén New York-i MoMA számára is kölcsönadta a képet, amely élete végéig a magángyűjteményében maradt, 1976-os halálát követően pedig a Guggenheimbe került. Az Argentínában és az Egyesült Államokban élő Adler-leszármazottak követelése 2014 óta többször is felmerült, ám azt a múzeum megalapozatlannak minősíti. Közleménye szerint azért, mert nem a nácik által eltulajdonított vagy lefoglalt műtárgyról van szó, a tulajdonosok önszántukból adták el az alkotást, az ügyletet nem német területen kötötték meg, ráadásul a szóban forgó műkereskedővel évtizedes kapcsolatban álltak.

 

LEZÁRÁS A múlt év végén, 83 éves korában elhunyt Bak Imre Kossuth- és Herder-díjas festőművész munkásságának utolsó szakaszát foglalja össze a balatonfüredi Vaszary Galériában január 22-én nyílt Helyzetek című kiállítás. A tárlat első alkalommal tekinti át Bak Imre 2004 és 2022 között készült sorozatait, bemutatva az életmű alakulását, miközben az egyes műcsoportokra fókuszáló szekciókon keresztül az is láthatóvá válik, miképpen tért vissza Bak művészetében a geometrikus absztrakció és a figuratív asszociációk jelentéstani játéka, és hogyan gondolta újra a geometrikus festészet hagyományait, valamint saját motívumkészletét. Fehér Dávid, a tárlat kurátora a megnyitón elmondta, hosszú ideje tervben volt már az életmű ezen szakaszának összefoglalása, aminek fontos állomása ez a kiállítás, ahol a festőművész utolsó alkotása, az Örök totem is látható. Hozzátette, Bak Imrének megadatott, ami keveseknek: lezárhatta és kerek egésszé formálhatta életművét. A tárlat május 1-jéig látogatható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."