rés a présen

„A világ minden tájáról”

  • rés a présen
  • 2023. február 1.

Zene

Szép Tamás társtulajdonos – Nappali, Pécs

rés a présen: Mikor nyitottad a Nappalit?

Szép Tamás: 2011. február 24-én, kétnapos telt házas nyitóbulival, Ahmet Gunes isztambuli és Bodoo pécsi DJ zenélt. Kezdettől fogva ketten csináltuk a helyet Felcser Dáviddal. Az első kollégáink a korábbi kedvenc pultosaink voltak. A cél az volt, hogy létrehozzuk a város legjobb helyét, ahol mindig történik valami, és együtt lehetünk a barátainkkal. A kultúra közvetítése és a környezetvédelem máig a fő működési elvünk. Célunk, hogy elérjük a teljesen környezetbarát, a zero waste működést.

rap: Hogyan alakítottátok ki az arculatot?

SZT: Együtt találtuk ki és rendeztük be a helyet Dáviddal, mi magunk festettünk, mi csináltuk a padlót, amit csak kellett. A famunkákat Csíkszentmihályi Benjámin barátunkra bíztuk, aki egyebek közt Ozorán alkot csodákat azóta. A cementlap-dekorációt a Moza manufaktúra készítette, bútorainkat, lámpáinkat használtan vettük a Möbelkunsttól. Otthonos és egyben menő helyet akartunk, ahová mindenki szívesen betér. A város egyik legszebb épületében vagyunk, a Király utca, azaz a pécsi sétálóutca közepén, a lokációval így nem volt gond. Már akkor is felettünk, az első emeleten üzemeltettem a Nap Hostelt, így a világ minden tájáról érkeztek hozzánk utazók is.

rap: Mely programokra vagy a legbüszkébb?

SZT: Tíz éve van házi lemezbörzénk, sok éve fut a havi dzsesszklubunk nagy sikerrel, nálunk bontakozott ki a pécsi slam poetry mozgalom. Rendszeresen tartunk táncházat, kocsmakvízt, és van még vasárnaponként a MélyPécs című sorozat, amelyben helyi ismert vagy éppen feltörekvő DJ-k hozzák el kedvenc chill zenéiket. Szinte a kezdetektől folyamatos az élő koncertsorozatunk, ahol rengeteg magyar és sok külföldi zenekar fellépett már. Kommersz koncerteket nem szervezünk, de minden érdekes stílusra nyitottak vagyunk. Sok, ma már nagyon jól csengő nevű előadó nálunk is próbálgatta a szárnyait, Krúbitól kezdve a Csaknekedkislányon és az Analóg Balatonon át a Slow Village-ig. A helyi újvonalas bandák gyakorlatilag nálunk nőttek fel, a Doggos, a Kaktus, a Filc, a Kubalibre például, de sokszor megfordult nálunk a veterán Psycho Mutants és még a Kispál és a Borz is zenélt egyszer a Nappaliban. A Punnany Massif és a Halott Pénz tagjai meg gyakorlatilag gyerekkori barátaink, hozzánk mindig hazajárnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.