Egy hét kultúra 2024/1-2.

  • Narancs
  • 2024. január 10.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

ARANY GLÓBUSZ A január 7-i Golden Globe díjátadó gála legnagyobb nyertesének Christopher Nolan Oppenheimer című filmje bizonyult, az atombomba atyjáról szóló életrajzi alkotás öt kategóriában győzedelmeskedett. A legjobb drámai filmnek járó elismerés mellett Christopher Nolan a legjobb rendező díját is megkapta, míg a címszerepet alakító Cillian Murphy a drámai filmes mezőny legjobb színészeként, Robert Downey Jr. pedig a legjobb férfi mellékszereplőként vehette át a trófeát. Az Oppenheimer zenéjéért Ludwig Göransson munkáját a legjobb eredeti filmzenének járó díjjal jutalmazták. A gálára a legtöbb, összesen kilenc jelöléssel érkező Barbie végül két díjat kapott: Greta Gerwig mozija nyerte az idén először átadott, legnagyobb kasszasikert elismerő díjat, valamint a legjobb eredeti dalért (Billie Eilish: What Was I Made For?) járó trófeát. A legjobb drámai színésznő kategóriában Lily Gladstone vehette át az Arany Glóbuszt Martin Scorsese Megfojtott virágok című alkotásában nyújtott alakításáért.

SZENT JÓZSEF ARCA Több mint egy évszázada tartó művészettörténeti vita végére tehetett pontot a mesterséges intelligencia a Heritage Science című szakfolyóiratban megjelent friss tanulmány szerint. A brit és amerikai kutatókból álló csapat egy olyan, Raffaello-festményeken betanított elemző algoritmust dolgozott ki, amely 98 százalékos pontossággal képes azonosítani a reneszánsz mester munkáit. A betanítás után arra kérték a rendszert, hogy vizsgálja meg Raffaello egyik híres, az 1800-as évek közepe óta vitatott eredetűnek tekintett alkotását, a Madonna della Rosát. Az elemzés során kiderült, nem volt alaptalan a kétely, a kép bal felső sarkában látható Szent József arcáról a mesterséges intelligencia ugyanis megállapította, hogy nem Raffaello festette. A program szerint minden más alak a mester keze munkája, a szakértők pedig azt feltételezik, hogy Giulio Romano, Raffaello egyik tanítványa felelhetett Szent József arcának megfestéséért.

HOLOGRAM-ELVIS Novemberben mutatják majd be Londonban az Elvis Evolution című produkciót, vagyis azt a mesterséges intelligencia és hologram-technológia segítségével létrehozott előadást, amelyben Elvis Presley újra „színpadra áll”. Az 1977-ben elhunyt énekes hagyatékát gondozó Authentic Brands Group és a Layered Reality brit szórakoztatóipari vállalat együttműködése nyomán megvalósuló projekt keretében több ezer személyes fénykép és videófelvétel felhasználásával készítik el az életnagyságú Elvis-hologramot, „aki” a londoni premier után turnéra indul, és a tervek szerint többek között Las Vegasban, Tokióban és Berlinben is fellép majd. Nem ez az első ilyen kezdeményezés, hiszen az ABBA Voyage című virtuális show-ja már most is nagy sikerrel fut, a legutóbbi búcsúturnéját lezáró Kiss pedig tavaly decemberben jelentette be, hogy hamarosan digitális avatárjaik folytatják a koncertezést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.