Egy hét kultúra 2024/1-2.

  • Narancs
  • 2024. január 10.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

ARANY GLÓBUSZ A január 7-i Golden Globe díjátadó gála legnagyobb nyertesének Christopher Nolan Oppenheimer című filmje bizonyult, az atombomba atyjáról szóló életrajzi alkotás öt kategóriában győzedelmeskedett. A legjobb drámai filmnek járó elismerés mellett Christopher Nolan a legjobb rendező díját is megkapta, míg a címszerepet alakító Cillian Murphy a drámai filmes mezőny legjobb színészeként, Robert Downey Jr. pedig a legjobb férfi mellékszereplőként vehette át a trófeát. Az Oppenheimer zenéjéért Ludwig Göransson munkáját a legjobb eredeti filmzenének járó díjjal jutalmazták. A gálára a legtöbb, összesen kilenc jelöléssel érkező Barbie végül két díjat kapott: Greta Gerwig mozija nyerte az idén először átadott, legnagyobb kasszasikert elismerő díjat, valamint a legjobb eredeti dalért (Billie Eilish: What Was I Made For?) járó trófeát. A legjobb drámai színésznő kategóriában Lily Gladstone vehette át az Arany Glóbuszt Martin Scorsese Megfojtott virágok című alkotásában nyújtott alakításáért.

SZENT JÓZSEF ARCA Több mint egy évszázada tartó művészettörténeti vita végére tehetett pontot a mesterséges intelligencia a Heritage Science című szakfolyóiratban megjelent friss tanulmány szerint. A brit és amerikai kutatókból álló csapat egy olyan, Raffaello-festményeken betanított elemző algoritmust dolgozott ki, amely 98 százalékos pontossággal képes azonosítani a reneszánsz mester munkáit. A betanítás után arra kérték a rendszert, hogy vizsgálja meg Raffaello egyik híres, az 1800-as évek közepe óta vitatott eredetűnek tekintett alkotását, a Madonna della Rosát. Az elemzés során kiderült, nem volt alaptalan a kétely, a kép bal felső sarkában látható Szent József arcáról a mesterséges intelligencia ugyanis megállapította, hogy nem Raffaello festette. A program szerint minden más alak a mester keze munkája, a szakértők pedig azt feltételezik, hogy Giulio Romano, Raffaello egyik tanítványa felelhetett Szent József arcának megfestéséért.

HOLOGRAM-ELVIS Novemberben mutatják majd be Londonban az Elvis Evolution című produkciót, vagyis azt a mesterséges intelligencia és hologram-technológia segítségével létrehozott előadást, amelyben Elvis Presley újra „színpadra áll”. Az 1977-ben elhunyt énekes hagyatékát gondozó Authentic Brands Group és a Layered Reality brit szórakoztatóipari vállalat együttműködése nyomán megvalósuló projekt keretében több ezer személyes fénykép és videófelvétel felhasználásával készítik el az életnagyságú Elvis-hologramot, „aki” a londoni premier után turnéra indul, és a tervek szerint többek között Las Vegasban, Tokióban és Berlinben is fellép majd. Nem ez az első ilyen kezdeményezés, hiszen az ABBA Voyage című virtuális show-ja már most is nagy sikerrel fut, a legutóbbi búcsúturnéját lezáró Kiss pedig tavaly decemberben jelentette be, hogy hamarosan digitális avatárjaik folytatják a koncertezést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”