Egy hét kultúra 2024/1-2.

  • Narancs
  • 2024. január 10.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

ARANY GLÓBUSZ A január 7-i Golden Globe díjátadó gála legnagyobb nyertesének Christopher Nolan Oppenheimer című filmje bizonyult, az atombomba atyjáról szóló életrajzi alkotás öt kategóriában győzedelmeskedett. A legjobb drámai filmnek járó elismerés mellett Christopher Nolan a legjobb rendező díját is megkapta, míg a címszerepet alakító Cillian Murphy a drámai filmes mezőny legjobb színészeként, Robert Downey Jr. pedig a legjobb férfi mellékszereplőként vehette át a trófeát. Az Oppenheimer zenéjéért Ludwig Göransson munkáját a legjobb eredeti filmzenének járó díjjal jutalmazták. A gálára a legtöbb, összesen kilenc jelöléssel érkező Barbie végül két díjat kapott: Greta Gerwig mozija nyerte az idén először átadott, legnagyobb kasszasikert elismerő díjat, valamint a legjobb eredeti dalért (Billie Eilish: What Was I Made For?) járó trófeát. A legjobb drámai színésznő kategóriában Lily Gladstone vehette át az Arany Glóbuszt Martin Scorsese Megfojtott virágok című alkotásában nyújtott alakításáért.

SZENT JÓZSEF ARCA Több mint egy évszázada tartó művészettörténeti vita végére tehetett pontot a mesterséges intelligencia a Heritage Science című szakfolyóiratban megjelent friss tanulmány szerint. A brit és amerikai kutatókból álló csapat egy olyan, Raffaello-festményeken betanított elemző algoritmust dolgozott ki, amely 98 százalékos pontossággal képes azonosítani a reneszánsz mester munkáit. A betanítás után arra kérték a rendszert, hogy vizsgálja meg Raffaello egyik híres, az 1800-as évek közepe óta vitatott eredetűnek tekintett alkotását, a Madonna della Rosát. Az elemzés során kiderült, nem volt alaptalan a kétely, a kép bal felső sarkában látható Szent József arcáról a mesterséges intelligencia ugyanis megállapította, hogy nem Raffaello festette. A program szerint minden más alak a mester keze munkája, a szakértők pedig azt feltételezik, hogy Giulio Romano, Raffaello egyik tanítványa felelhetett Szent József arcának megfestéséért.

HOLOGRAM-ELVIS Novemberben mutatják majd be Londonban az Elvis Evolution című produkciót, vagyis azt a mesterséges intelligencia és hologram-technológia segítségével létrehozott előadást, amelyben Elvis Presley újra „színpadra áll”. Az 1977-ben elhunyt énekes hagyatékát gondozó Authentic Brands Group és a Layered Reality brit szórakoztatóipari vállalat együttműködése nyomán megvalósuló projekt keretében több ezer személyes fénykép és videófelvétel felhasználásával készítik el az életnagyságú Elvis-hologramot, „aki” a londoni premier után turnéra indul, és a tervek szerint többek között Las Vegasban, Tokióban és Berlinben is fellép majd. Nem ez az első ilyen kezdeményezés, hiszen az ABBA Voyage című virtuális show-ja már most is nagy sikerrel fut, a legutóbbi búcsúturnéját lezáró Kiss pedig tavaly decemberben jelentette be, hogy hamarosan digitális avatárjaik folytatják a koncertezést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."