Egy hét kultúra 2024/13.

  • Narancs
  • 2024. március 26.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

ÁLLANDÓ KIÁLLÍTÁS Márciustól tartalmában és látványában is megújult formában tekinthető meg a Magyar Nemzeti Galéria Modern idők című állandó kiállításának az 1890 és 1930 közötti időszak kiemelkedő alkotóira és művészcsoportjaira fókuszáló része. A tárlaton a korábbiaktól kissé eltérő stiláris hangsúlyokkal, új szempontok szerinti tematikai egységekkel és életmű-preferenciákkal találkozhat a közönség. A megújult kiállítóterekben mások mellett a magyar szecessziós művészetet, Gulácsy Lajos munkásságát, a Nyolcak művészcsoportot, az aktivizmus és az emigráció alkotóit, valamint a weimari Bauhaus magyar művészeit középpontba helyezve tárulnak fel a korszak meghatározó törekvései. A festmény-, szobor- és éremanyag mellett a tárlaton az Iparművészeti Múzeumból kölcsönzött tárgyak – a századforduló és a Bauhaus mesterművei – is megtekinthetők, elsősorban azokból a korszakokból, amelyekben a művészek összművészeti szellemben alkottak: festettek, kerámiát és bútort terveztek.

SZÖVEGKÖNYV Csaknem száz év után került elő A nagy Gatsby első színpadi adaptáció elveszettnek hitt szövegkönyve. F. Scott Fitzgerald 1925-ös regényét a Pulitzer-díjas drámaíró, Owen Davis dolgozta fel egy 1926-ban bemutatott Broadway-produkcióhoz, ami jelentősen hozzájárult Fitzgerald hírnevéhez és az azóta klasszikusnak számító regény sikeréhez. A színpadi verzió bátran nyúlt hozzá az eredeti műhöz – Owen Davis feldolgozásában nem Nick Carraway volt a narrátor, Jay Gatsby a regény során fokozatosan feltáruló múltját pedig már a darab elején megismerhették a nézők. Az eredeti szövegkönyvnek azonban nyoma veszett. Egy amerikai archívumban nemrég mégis felbukkant egy példány, amely a darabban szereplő egyik színészé volt, és amelyet április végétől a Cambridge University Press gondozásában megjelenő kötetben végre bárki elolvashat.

EU-ÜNNEP A Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) április 16. és május 3. között kéthetes eseménysorozattal, kiállítással, konferenciával és workshopokkal ünnepli Magyarország EU-csatlakozásának 20. évfordulóját. A programsorozat egyik kiemelt eseménye a Let Your Star Shine című nemzetközi kiállítás, amelynek keretében az elmúlt évtizedekben Erasmus-ösztöndíjban részesült hallgatók és nemzetközileg is elismert képzőművészek műveiből látható válogatás az egyetem Barcsay Termében. A tárlaton számos médium megjelenik, az alkotások az egyetemen található szakokat és a művészi megközelítések sokféleségét is leképezik, a 35 magyar kiállító művész mellett 17 külföldi, egykor Budapesten tanuló alkotótól érkeznek művek. A kiállítással párhuzamosan, április 22. és 26. között megrendezett nemzetközi héten mások mellett Ito Tosimicu japán szobrászművész, Ludger Pfanz filmes szakember és Csang Vej kínai kalligráfus is előadást tart.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.