Egy hét kultúra 2024/22.

  • Narancs
  • 2024. május 29.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

ARANY PÁLMA Sean Baker (képünkön) független amerikai filmrendező Anora című thrillerének ítélte az Arany Pálmát a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon a Greta Gerwig amerikai rendező által vezetett nemzetközi zsűri. A május 25-én rendezett díjátadón a fesztivál második legjelentősebb elismerését, a nagydíjat Payal Kapadia indiai rendezőnő All We Imagine as Light című, francia–holland–luxemburgi–indiai koprodukcióban készült alkotása kapta, míg a zsűri díját egy spanyol nyelvű zenés thriller, Jacques Audiard francia rendező Emilia Pérez című mozija érdemelte ki. A legjobb rendezés díját a portugál Miguel Gomes (Grand Tour) vehette át, a zsűri pedig különdíjjal jutalmazta A vadfügefa magjai című iráni politikai thrillert, Mohammad Raszulof Iránban börtönbüntetésre ítélt és onnan elmenekült rendező titokban forgatott filmjét. A fesztivál hivatalos és párhuzamos szekcióiba beválogatott első filmek közül a legjobbnak járó Arany Kamera díjat Halfdan Ullmann Tondel norvég rendező Armand című munkája kapta.

LOPOTT PORTRÉ Az Írországban született brit festőművész, Francis Bacon további ellopott festményét találta meg a spanyol rendőrség Madridban. A kép annak az öt, együttesen 25 millió eurót (9,6 milliárd forintot) érő alkotásnak az egyike, amelyeket 9 évvel ezelőtt, az utóbbi évtizedek legnagyobb spanyolországi műkincsrablása során vittek el egy bankár, José Capelo gyűjteményéből. A hatóságok három festményt már 2017-ben sikeresen felkutattak, a lopással kapcsolatban pedig ez idáig összesen 16 embert tartóztattak le, többek között a bűncselekmény kitervelésével gyanúsított személyt is. A rendőrség tájékoztatása szerint a most megtalált, mintegy 5 millió eurót érő portréhoz – amely egyébként annak tulaj­donosát ábrázolja – két korábban lekapcsolt orgazda vezette el a nyomozókat. Francis Bacon alkotásaiért rendkívül magas összegeket fizetnek az aukciós piacon: idén márciusban a Sotheby’s New York-i árverésén több mint 27 millió dollárért (10 milliárd forintért) kelt el szerelmét, George Dyert ábrázoló portréja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.