Egy hét kultúra 2024/25.

  • Narancs
  • 2024. június 19.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

VIZSGÁLAT Svájc egyik legnevesebb művészeti múzeuma öt festményt távolított el a nyilvános kiállítótereiből, amíg kivizsgálják, hogy korábban a nácik rabolták-e el azokat. A döntés azután született, hogy új nemzetközi irányelvek léptek életbe az olyan, még mindig nagy számban előforduló művészeti alkotások kezelésére vonatozóan, amelyek nem kerültek vissza az eredeti tulajdonosaikhoz vagy azok jogutódjaihoz. Az Emil Bührle-gyűjteménynek a Kunsthaus Zürichben őrzött darabjainak eredetével kapcsolatban már korábban is merültek fel aggályok. A német származású névadó ugyanis fegyvergyárosként a második világháború alatt a náciknak eladott fegyverekből szerezte vagyonát, 1956-os haláláig pedig mintegy 600 műtárgyból álló gyűjteményt halmozott fel. A vizsgálatban érintett alkotások között van Monet Jardin de Monet à Giverny (1895) című festménye és Van Gogh A régi torony (1884) című képe is, valamint Courbet, Toulouse-Lautrec és Gauguin egy-egy műve.

TŰZVÉSZ Tűz ütött ki június 9-én reggel a torontói Szent Anna anglikán templomban, aminek következtében a történelmi jelentőségű épület szinte teljese megsemmisült, és a benne őrzött értékes műalkotások is elpusztultak. Az 1908-ban épített templom belső terében tizennyolc, ószövetségi prófétákat, valamit Jézus életét bemutató falfestmény volt látható. Az aranyozott képeket a „hetek csoportjaként” ismert kanadai művészkollektíva három tagja, J. E. H. MacDonald, Frederick Varley és Franklin Carmichael készítette 1923-ban. A Szent Anna volt az egyetlen olyan templom, amelyet az 1920-as években fénykorát élő csoport művészeinek munkái díszítettek. A tűz oka egyelőre nem ismert, a katasztrófa idején senki nem tartózkodott az épületben, így személyi sérülés nem történt. A kanadai CBC News beszámolója szerint az elmúlt két évben országszerte 33 templomban pusztított tűzvész, ezek közül 24 esetben állapították meg, hogy gyújtogatás történt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.