Egy hét kultúra 2025/19.

  • Narancs
  • 2025. május 7.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

OLTÁRKÉP Az alapításának kétszázadik évfordulóját ünneplő londoni National Gallery 20 millió dollárért (több mint 7 milliárd forint) vásárolta meg egy ismeretlen művész 16. századból származó oltárképét. A festményt a Sotheby’s közvetítésével egy magángyűjteményből értékesítették, az ügyletet az American Friends of the National Gallery of London nevű szervezet finanszírozta. Az alkotó kiléte olyannyira bizonytalan, hogy művészettörténészek között még azzal kapcsolatban is vita folyik, vajon A Szűz és a gyermek Szent Lajossal, Szent Margittal és két angyallal címen ismert kép festője francia vagy németalföldi volt-e. A festményt először 1602-ben dokumentálták, akkoriban feltehetően a németalföldi város, Gent egyik templomának oltárképeként szolgált, ám elkészültét mintegy száz évvel korábbra, 1510 köré datálják. A kompozíció egyik különlegessége, hogy a tölgyfa táblára festett kép alján egy sárkány látható, ami ikonográfiailag egészen egyedülálló az észak-európai művészetben. Az alkotás több mint 60 év után először lesz látható nyilvános kiállításon, a National Gallery május 10-től látogatható új tárlatán.

GLADIÁTOR A PLOS One című tudományos folyóiratban publikált friss tanulmány szerint egy Angliában húsz évvel ezelőtt megtalált csontváz az első közvetlen bizonyítéka annak, hogy az ókori Róma gladiátorai valóban harcoltak oroszlánokkal. Az emberek és vadállatok közötti összecsapások emlékét számos ókori szöveg, mozaik és dombormű megőrizte, a régészek azonban korábban nem ismertek olyan, gladiátoroktól származó maradványokat, amelyek bizonyítottan állatok okozta sérülések nyomait hordoznák. A mai York közelében megtalált, 6DT19 kóddal azonosított – a feltárás helye és az eltemetés módja alapján egy 1800 évvel ezelőtt élt gladiátornak tulajdonított – csontváz csípőcsontján olyan bemélyedések láthatók, amelyekről az írországi maynoothi egyetem kutatói sikeresen bebizonyították, hogy oroszlán által ejtett harapásnyomok. Ennek megállapításához a tudósok brit állatkertekben élő nagymacskák harapásnyomait hasonlították össze a 6DT19 csípőjén azonosított sérüléssel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."