Egy hét tudomány 2022/4.

  • Narancs
  • 2022. január 26.

Interaktív

Rövid hírek: óceán, albatrosz, panda, kávé

ÓCEÁN Folyékony, globális óceánnal rendelkezik a Szaturnusz egyik holdja, a Mimas: az óriás gázbolygó legbelsőbb és legkisebb holdja persze nem a fagyott felszínén, hanem a 25–31 kilométer vastag jégkérge alatt hordozza a folyékony tengert (a Cassini űrszonda mérési adatait elemző Alyssa Rose Rhoden és Matthew E. Walker amerikai kutatók cikke az Icarus folyóiratban jelent meg). Ez alátámaszthatja azt a hipotézist, hogy a folyékony belső óceánok még a korábban gondoltnál is elterjedtebbek a Naprendszerben. Míg felszíni óceán azokon az égitesteken (így a Földön) fordulhat elő, amelyek kellő közelségben keringenek a csillagukhoz, addig a felszín alatti óceán létrejöttéhez erős árapályhatások szükségesek, amelyek a tengely körüli forgásból, illetve egy nagyobb égitesthez képest végzett keringésből származó mozgási energiát alakítják át hővé. Az amerikai kutatóknak most megalkotott modelljükkel nem csak arra kellett választ találniuk, hogyan létezhet folyékony óceán a Mimas felszíne alatt, de arra is, miként marad meg a hold állandó, vastag jégpáncélja. A mostani felfedezés nem csupán a Szaturnusz gyűrűinek felépítését vagy a közepes méretű holdak tulajdonságait segíti megérteni, de új, potenciálisan lakható, belső óceánnal bíró holdak utáni keresést is segítheti – például a Naptól a Szaturnuszhoz képest eggyel távolabb található gázóriás, az Uránusz körül.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.