Egy hét tudomány 2022/45.

  • Narancs
  • 2022. november 9.

Interaktív

Rövid hírek: időszámítás, enzim, bolygó...

VULKÁN A Hunga Tonga-Hunga Ha’apai 2022. január 15-i kitörése az eddig észlelt legmagasabb kitörési oszlopot hozta létre: a Simon Proud atmoszférakutató által vezetett és a Science-ben publikált kutatás szerint egészen a mezoszféráig hatolt a főleg vízgőzből (kisebb részben hamuból és kén-dioxidból) álló oszlop, amely mindössze 30 perc alatt 57 kilométer magasra emelkedett, azaz óránkénti 114 kilométer volt a feláramlás sebessége. A hamuval kevert vízgőzoszlop közel került a világűr határához: 100 kilométer magasan húzódik a nemzetközi egyezmények szerint a világűr alsó határának tekintett Kármán-vonal. A kutatók egy új módszert alkalmaztak: számos műholdképet vetettek össze, hogy megállapítsák a kitörési oszlop magasságát.

 

IDŐSZÁMÍTÁS Megszaporodnak a szabadban élő állatok és járművek nem kívánt találkozásai, amint véget ért a nyári időszámítás – állítja egy friss, a Current Biologyben publikált anyag, amely szerint 16 százalékkal nőtt a szarvasok és őzek, illetve gépjárművek ütközéséből származó balesetek száma az Egyesült Államokban, amint visszatértek a sztenderd (téli) időszámításhoz. A kutatók azt is megbecsülték, hogy hány életet menthetne meg, ha az országban eltörölnék a visszatérést a normál időszámításra: szerintük átlagosan 33 emberéletet és 37 ezer vad életét lehetne megmenteni, ha kitartanának egész évben a nyári időszámítás mellett. Egy átlagos évben több mint kétmillió ütközés történik négylábú rőtvadak és gépjárművek között – ez az összes amerikai gépjárműbaleset 7 százaléka. Laura Prugh vadbiológus munkatársaival az állat-jármű ütközések adatait vizsgálta – különös tekintettel azokra a hetekre, amelyek megelőzik, illetve követik a nyári időszámításra való tavaszi átállást, majd (ősszel) a télire való visszaállást. Eredményeik szerint a tavaszi óraátállítás nem változtat a vadbalesetek sűrűségén, de az őszi visszaállítás nyomán komolyan megugrik ezek száma. Ekkor ugyanis a szokásos délutáni forgalom jelentős része hirtelen szürkület idejére vagy egyenesen sötétedés utánra kerül, és a romló látási viszonyok megnövelik a balesetek valószínűségét. A vizsgálatok szerint az ország keleti és középső államaiban a legsúlyosabb a helyzet, ott ugyanis az óraátállítás egybeesik a honos fehérfarkú avagy virginiai szarvasok nászidőszakával, ezért e négylábúak is igen mozgékonyak sötétedéskor és az után.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.