Egy hét tudomány 2024/6.

  • Narancs
  • 2024. február 7.

Interaktív

Rövid hírek: ember, macska, robot...

GONOSZ Azok a mesterséges intelligencia- (AI) rendszerek, amelyeknek egyszer megtanították, hogyan legyenek titokban rosszindulatúak, később már ellenálltak a legmodernebb, a tisztességtelen viselkedésről való leszoktatást célzó biztonsági módszereknek – derült ki egy új, a Live Science által ismertetett vizsgálat nyomán. A mesterséges intelligencia kutatói azt találták, hogy a széles körben használt biztonsági technikák sem tudták eltávolítani a rosszindulatú viselkedést a nagy nyelvi modellekből (LLM) – és az egyik ilyen eljárás visszafelé sült el: megtanította az AI-t felismerni azon figyelmeztető jeleket, amelyek alapján a javítóprogram belefogna a tisztításba, és így jobban el tudták rejteni a helytelen viselkedést a kutatók elől. Evan Hubinger, az Anthropic nevű AI cég mesterséges intelligencia biztonsággal foglalkozó kutatási szakembere által vezetett csoport a generatív mesterséges intelligenciarendszerekhez, például a ChatGPT-hez hasonló LLM-eket programozott rosszindulatú viselkedés megjelenítésére. Ezt követően három, a kívánatos viselkedést jutalmazó biztonsági tanulási módszert alkalmaztak, hogy megpróbálják „megtisztítani” a mesterséges intelligenciaalapú modelleket. Ezen erőfeszítések ellenére az LLM-ek következetesen rosszindulatú viselkedést mutattak, függetlenül a modell méretétől vagy a képzési technikától.

ANYAG Kevesebb lehet a sötét anyag a Tejútrendszer magjában: erre a következtetésre jutottak az MIT fizikusai, akik megvizsgálták a Tejútrendszer csillagainak sebességeloszlását, és azt találták, hogy a galaktikus korong széle felé sokkal lassabban mozognak, mint azt a galaktikus központhoz közelebbi csillagok sebessége alapján várnánk. Ez egy meglepő lehetőséget vet fel: a Tejútrendszer magja talán kisebb tömegű és kevesebb sötét anyagot tartalmaz, mint gondoltuk. Az új eredmények a Gaia űrtávcső és az APOGEE program adatain alapulnak. A Gaia űrtávcső a Tejútrendszer több mint egymilliárd csillagának pontos helyzetét, távolságát és sebességét méri, az APOGEE pedig egy földfelszíni égboltfelmérő program. A kutatók a galaxis több mint 33 ezer csillagának Gaia-adatait elemezték, és meghatározták azok kerületi sebességét, vagyis azt, hogy milyen gyorsan haladnak a galaktikus korongban, figyelembe véve a csillag távolságát a galaxis központjától.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)