Egy hét tudomány 2025/18.

  • Narancs
  • 2025. április 29.

Interaktív

Rövid hírek: födrengés, Mars, krokodil...

RENGÉS A szeizmikus magnitúdóskála szerint 6,2-es erősségű, mintegy 15 másodpercen át érezhető földrengés rázta meg április 23-án Isztambul városát és annak nyugati szomszédságát. Ezt a nap folyamán még több utórengés is követte, köztük egy 5,3-es erősségű is. A földrengés fészke (hipocentruma) Isztambultól délnyugatra, a Márvány-tenger alatt körülbelül 7 kilométeres mélységben volt. A rengések nyomán mintegy 360 ember sérült meg, sok isztambuli lakos a szabadban töltötte az éjszakát egy erősebb rengéstől tartva, több mint százezren kerestek menedéket átmeneti szállásokon. A török médiában megszólaltatott szakértők 7,7-es erősségű rengést is elképzelhetőnek tartanak: az isztambuli székhelyű Kandilli földrengés-megfigyelő központ 60 százalékra tette egy több mint 7-es magnitúdójú, 2030-ig bekövetkező törökországi földrengés esélyét. Murat Kurum, Törökország városfejlesztési minisztere még februárban arra figyelmeztetett, hogy a mintegy 16 milliós Isztambul – amelynek nyugati széle alig 15 kilométerre van az észak-anatóliai törésvonaltól – „nem lenne képes ellenállni egy földrengésnek”, aláhúzva, hogy a városban 600 ezer olyan ház lehet – több millió lakóval –, amelyek összeomolhatnak egy ilyen katasztrófa esetén.

VÍZ A Föld szárazföldjei sokkal kevesebb vizet tárolnak, mint korábban – és ez a veszteség nem csak a jégtakarók olvadásának köszönhető. A 21. század elején több ezer milliárd tonnával csökkent a föld alatti víztároló rétegekben, a tavakban, folyókban, valamint a talajban található apró pórusrésekben lévő víz mennyisége – az erről szóló kutatási beszámoló a Science-ben jelent meg. Az édesvízkészletek ilyen meredek csökkenését a szárazföldi és az óceáni hőmérséklet emelkedése okozza, ami viszont az aszályok globális előfordulásának növekedéséhez kapcsolódik. A kutatók több független módszert is alkalmaztak a 2000 és 2020 közötti szárazföldi vízveszteség felmérésére: szárazföldön végzett műholdas gravitációs megfigyeléseket, a talaj nedvességtartalmának műholdas értékelését, a globális tengerszint-emelkedés mérését, valamint a Föld forgása (a megváltozott tömegeloszlás miatt bekövetkező) módosulásának megfigyelését. Csupán 2005 és 2015 között 1300 milliárd tonnával csökkent a szárazföldeken tárolt víz mennyisége – a 21. század elején ez volt a tengerszint-emelkedés fő forrása, nem pedig a grönlandi jégpajzs olvadása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.