Rádió

Harang, mobil, Mars-járó

Géniusz

Interaktív

A kommunikáció gonosz dolog, ha nem akarjuk, akkor is van, a hallgatás is egyfajta kommunikáció, ugyanakkor ha minden erőnkkel el szeretnénk mondani valamit, akkor se tudjuk néha még a legegyszerűbb közlendőt sem célba juttatni hiánytalanul - valami folyton kimarad, egy szín, egy részlet vagy csak egy árnyalatfestő gesztus.

A kommunikáció irányít mindent, hozzátehetnénk - mert az ilyen mondatokhoz szokás -, hogy "a mai világban", ám meggyőződésünk, hogy ez mindig is így volt, csak a módszerek és eszközök finomodtak. Az InfoRádió tudományos magazinja, a Géniusz ennek a finomodásnak szentelte adását.

Mobilmementók című kiállítás kurátora, Képes Gábor szerint az okostelefonok olyanok, akár az "elektronikus svájci bicska", hiszen mindenféle funkciót egybefoglalnak, egyszerre számítógép, térkép, fényképező és videokamera egy-egy ilyen kütyü, arról nem is szólva, hogy még beszélni is lehet velük. A kiállítás azonban nem erre az új generációra koncentrál, hanem a hőskorra: a féltéglányi maroktelefonok és vállra akaszthatós, még inkább a "vonalasokra" hasonlító hordozható izék idejére. Képes gördülékenyen és ritkán hallható lelkesedéssel beszél, érezhető, hogy nem pusztán kurátora ennek a kiállításnak, de maga is lelkes híve a korai mobilkorszaknak; később be is vallja, hogy még mindig első telefonjára gondol vissza a legszívesebben, amit el is keresztelt - kihúzható antennája után - szöcskének.

Bár magunk igencsak ambivalens viszonyban voltunk és vagyunk a mobiltelefonokkal, hogy mást ne mondjunk, nem szeretjük felvenni (és egyáltalán, csak azért nem dobtuk még ki a vonatablakon, mert az egyrészt környezetszennyező lenne, másrészt meg, mivel notórius késők vagyunk, a maradék barátainkat is elveszítenénk), mégis, a kurátor lendületes és emelkedett előadása egy pillanatra bennünk is felébreszt valami különös, gyengéd érzést a zsebünkben lapuló kis döggel szemben. A műsorvezető Németh Szabolcs is szinte szótlanul hallgatja Képest, csak egy-egy rövid kérdéssel, megjegyzéssel szakítja meg monológját, ami mostanában, mikor azt vesszük észre, hogy egyre többet beszélnek a riporterek, egyre inkább főszereplővé szeretnének válni a műsorvezetők, és - mintha valami félreértett profizmus jegyében cselekednének - egyre kevésbé merik a szó felszabadult értelmében "beszélni hagyni" a riportalanyokat, tehát e tendencia mellett elég ritka, de annál szimpatikusabb attitűd.

Mobilmementók három magángyűjtőtől körülbelül kétszáz-kétszázötven telefont mutat be, a rendszerváltástól nagyjából az okostelefonok megjelenéséig. Az egyik gyűjtő - meséli Képes - 1991-ben született, vagyis ő már "együtt nőtt föl ezekkel a tárgyakkal". Emiatt is izgalmas belegondolni, hogy azoknak, akik már a fekete-fehér kijelzőt is időszámítás előttinek érzik, hogyan lehet elmagyarázni, milyen volt, amikor egyáltalán nem létezett még mobil. Jobb és rosszabb egyszerre, valahogy így; talán erre hívják fel a figyelmet a kiállítótérben (Öntödei Múzeum) elhelyezett öreg harangok is, melyek, ahogy Képes megjegyzi, a maguk idejében szintén a kommunikáció eszközei voltak.

Hogy a Marsra szállás után is egyszerre jobb és rosszabb lesz-e minden, az egyelőre a jövő zajába vész, de, mondjuk, a Holdra szállás, azonkívül, hogy menő dolog volt, olyan nagyon sok változást nem hozott a földi életbe (ezt a mondatot viszont éppen most némi lelkifurdalással írjuk le, pár nappal Neil Armstrong halála után). Így vagy úgy, az biztos, hogy a Curiosity Marsot ért a Bradburyről elnevezett síkon, és ahogy a Géniusz második felének vendége, Kereszturi Ákos bolygókutató is megerősíti, már-már váratlanul jól ment minden. Az első képek hamar fel is kerültek a netre, és valóban egészen szépek (bár laikusként minden összeesküvés-elmélet nélkül mondhatom, a látvány egyelőre nem sokban különbözik a fülöpházi homokbuckákétól). Persze nem is ez a lényeg, hanem a mérések és különböző vizsgálatok, amiket a Curiosity végez a bolygó felszínén, miközben célja felé halad, amit - a biztonságos landoló terület távolsága miatt - majd csak 2013 elején fog elérni.

Azt mindenesetre remélem, hogy nem felejtettek el telefont szerelni rá, hátha menet közben beleszól valaki.

InfoRádió, augusztus 17.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.