Rádió

Harang, mobil, Mars-járó

Géniusz

Interaktív

A kommunikáció gonosz dolog, ha nem akarjuk, akkor is van, a hallgatás is egyfajta kommunikáció, ugyanakkor ha minden erőnkkel el szeretnénk mondani valamit, akkor se tudjuk néha még a legegyszerűbb közlendőt sem célba juttatni hiánytalanul - valami folyton kimarad, egy szín, egy részlet vagy csak egy árnyalatfestő gesztus.

A kommunikáció irányít mindent, hozzátehetnénk - mert az ilyen mondatokhoz szokás -, hogy "a mai világban", ám meggyőződésünk, hogy ez mindig is így volt, csak a módszerek és eszközök finomodtak. Az InfoRádió tudományos magazinja, a Géniusz ennek a finomodásnak szentelte adását.

Mobilmementók című kiállítás kurátora, Képes Gábor szerint az okostelefonok olyanok, akár az "elektronikus svájci bicska", hiszen mindenféle funkciót egybefoglalnak, egyszerre számítógép, térkép, fényképező és videokamera egy-egy ilyen kütyü, arról nem is szólva, hogy még beszélni is lehet velük. A kiállítás azonban nem erre az új generációra koncentrál, hanem a hőskorra: a féltéglányi maroktelefonok és vállra akaszthatós, még inkább a "vonalasokra" hasonlító hordozható izék idejére. Képes gördülékenyen és ritkán hallható lelkesedéssel beszél, érezhető, hogy nem pusztán kurátora ennek a kiállításnak, de maga is lelkes híve a korai mobilkorszaknak; később be is vallja, hogy még mindig első telefonjára gondol vissza a legszívesebben, amit el is keresztelt - kihúzható antennája után - szöcskének.

Bár magunk igencsak ambivalens viszonyban voltunk és vagyunk a mobiltelefonokkal, hogy mást ne mondjunk, nem szeretjük felvenni (és egyáltalán, csak azért nem dobtuk még ki a vonatablakon, mert az egyrészt környezetszennyező lenne, másrészt meg, mivel notórius késők vagyunk, a maradék barátainkat is elveszítenénk), mégis, a kurátor lendületes és emelkedett előadása egy pillanatra bennünk is felébreszt valami különös, gyengéd érzést a zsebünkben lapuló kis döggel szemben. A műsorvezető Németh Szabolcs is szinte szótlanul hallgatja Képest, csak egy-egy rövid kérdéssel, megjegyzéssel szakítja meg monológját, ami mostanában, mikor azt vesszük észre, hogy egyre többet beszélnek a riporterek, egyre inkább főszereplővé szeretnének válni a műsorvezetők, és - mintha valami félreértett profizmus jegyében cselekednének - egyre kevésbé merik a szó felszabadult értelmében "beszélni hagyni" a riportalanyokat, tehát e tendencia mellett elég ritka, de annál szimpatikusabb attitűd.

Mobilmementók három magángyűjtőtől körülbelül kétszáz-kétszázötven telefont mutat be, a rendszerváltástól nagyjából az okostelefonok megjelenéséig. Az egyik gyűjtő - meséli Képes - 1991-ben született, vagyis ő már "együtt nőtt föl ezekkel a tárgyakkal". Emiatt is izgalmas belegondolni, hogy azoknak, akik már a fekete-fehér kijelzőt is időszámítás előttinek érzik, hogyan lehet elmagyarázni, milyen volt, amikor egyáltalán nem létezett még mobil. Jobb és rosszabb egyszerre, valahogy így; talán erre hívják fel a figyelmet a kiállítótérben (Öntödei Múzeum) elhelyezett öreg harangok is, melyek, ahogy Képes megjegyzi, a maguk idejében szintén a kommunikáció eszközei voltak.

Hogy a Marsra szállás után is egyszerre jobb és rosszabb lesz-e minden, az egyelőre a jövő zajába vész, de, mondjuk, a Holdra szállás, azonkívül, hogy menő dolog volt, olyan nagyon sok változást nem hozott a földi életbe (ezt a mondatot viszont éppen most némi lelkifurdalással írjuk le, pár nappal Neil Armstrong halála után). Így vagy úgy, az biztos, hogy a Curiosity Marsot ért a Bradburyről elnevezett síkon, és ahogy a Géniusz második felének vendége, Kereszturi Ákos bolygókutató is megerősíti, már-már váratlanul jól ment minden. Az első képek hamar fel is kerültek a netre, és valóban egészen szépek (bár laikusként minden összeesküvés-elmélet nélkül mondhatom, a látvány egyelőre nem sokban különbözik a fülöpházi homokbuckákétól). Persze nem is ez a lényeg, hanem a mérések és különböző vizsgálatok, amiket a Curiosity végez a bolygó felszínén, miközben célja felé halad, amit - a biztonságos landoló terület távolsága miatt - majd csak 2013 elején fog elérni.

Azt mindenesetre remélem, hogy nem felejtettek el telefont szerelni rá, hátha menet közben beleszól valaki.

InfoRádió, augusztus 17.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.