Rádió

Harang, mobil, Mars-járó

Géniusz

Interaktív

A kommunikáció gonosz dolog, ha nem akarjuk, akkor is van, a hallgatás is egyfajta kommunikáció, ugyanakkor ha minden erőnkkel el szeretnénk mondani valamit, akkor se tudjuk néha még a legegyszerűbb közlendőt sem célba juttatni hiánytalanul - valami folyton kimarad, egy szín, egy részlet vagy csak egy árnyalatfestő gesztus.

A kommunikáció irányít mindent, hozzátehetnénk - mert az ilyen mondatokhoz szokás -, hogy "a mai világban", ám meggyőződésünk, hogy ez mindig is így volt, csak a módszerek és eszközök finomodtak. Az InfoRádió tudományos magazinja, a Géniusz ennek a finomodásnak szentelte adását.

Mobilmementók című kiállítás kurátora, Képes Gábor szerint az okostelefonok olyanok, akár az "elektronikus svájci bicska", hiszen mindenféle funkciót egybefoglalnak, egyszerre számítógép, térkép, fényképező és videokamera egy-egy ilyen kütyü, arról nem is szólva, hogy még beszélni is lehet velük. A kiállítás azonban nem erre az új generációra koncentrál, hanem a hőskorra: a féltéglányi maroktelefonok és vállra akaszthatós, még inkább a "vonalasokra" hasonlító hordozható izék idejére. Képes gördülékenyen és ritkán hallható lelkesedéssel beszél, érezhető, hogy nem pusztán kurátora ennek a kiállításnak, de maga is lelkes híve a korai mobilkorszaknak; később be is vallja, hogy még mindig első telefonjára gondol vissza a legszívesebben, amit el is keresztelt - kihúzható antennája után - szöcskének.

Bár magunk igencsak ambivalens viszonyban voltunk és vagyunk a mobiltelefonokkal, hogy mást ne mondjunk, nem szeretjük felvenni (és egyáltalán, csak azért nem dobtuk még ki a vonatablakon, mert az egyrészt környezetszennyező lenne, másrészt meg, mivel notórius késők vagyunk, a maradék barátainkat is elveszítenénk), mégis, a kurátor lendületes és emelkedett előadása egy pillanatra bennünk is felébreszt valami különös, gyengéd érzést a zsebünkben lapuló kis döggel szemben. A műsorvezető Németh Szabolcs is szinte szótlanul hallgatja Képest, csak egy-egy rövid kérdéssel, megjegyzéssel szakítja meg monológját, ami mostanában, mikor azt vesszük észre, hogy egyre többet beszélnek a riporterek, egyre inkább főszereplővé szeretnének válni a műsorvezetők, és - mintha valami félreértett profizmus jegyében cselekednének - egyre kevésbé merik a szó felszabadult értelmében "beszélni hagyni" a riportalanyokat, tehát e tendencia mellett elég ritka, de annál szimpatikusabb attitűd.

Mobilmementók három magángyűjtőtől körülbelül kétszáz-kétszázötven telefont mutat be, a rendszerváltástól nagyjából az okostelefonok megjelenéséig. Az egyik gyűjtő - meséli Képes - 1991-ben született, vagyis ő már "együtt nőtt föl ezekkel a tárgyakkal". Emiatt is izgalmas belegondolni, hogy azoknak, akik már a fekete-fehér kijelzőt is időszámítás előttinek érzik, hogyan lehet elmagyarázni, milyen volt, amikor egyáltalán nem létezett még mobil. Jobb és rosszabb egyszerre, valahogy így; talán erre hívják fel a figyelmet a kiállítótérben (Öntödei Múzeum) elhelyezett öreg harangok is, melyek, ahogy Képes megjegyzi, a maguk idejében szintén a kommunikáció eszközei voltak.

Hogy a Marsra szállás után is egyszerre jobb és rosszabb lesz-e minden, az egyelőre a jövő zajába vész, de, mondjuk, a Holdra szállás, azonkívül, hogy menő dolog volt, olyan nagyon sok változást nem hozott a földi életbe (ezt a mondatot viszont éppen most némi lelkifurdalással írjuk le, pár nappal Neil Armstrong halála után). Így vagy úgy, az biztos, hogy a Curiosity Marsot ért a Bradburyről elnevezett síkon, és ahogy a Géniusz második felének vendége, Kereszturi Ákos bolygókutató is megerősíti, már-már váratlanul jól ment minden. Az első képek hamar fel is kerültek a netre, és valóban egészen szépek (bár laikusként minden összeesküvés-elmélet nélkül mondhatom, a látvány egyelőre nem sokban különbözik a fülöpházi homokbuckákétól). Persze nem is ez a lényeg, hanem a mérések és különböző vizsgálatok, amiket a Curiosity végez a bolygó felszínén, miközben célja felé halad, amit - a biztonságos landoló terület távolsága miatt - majd csak 2013 elején fog elérni.

Azt mindenesetre remélem, hogy nem felejtettek el telefont szerelni rá, hátha menet közben beleszól valaki.

InfoRádió, augusztus 17.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.