Rádió

Harang, mobil, Mars-járó

Géniusz

Interaktív

A kommunikáció gonosz dolog, ha nem akarjuk, akkor is van, a hallgatás is egyfajta kommunikáció, ugyanakkor ha minden erőnkkel el szeretnénk mondani valamit, akkor se tudjuk néha még a legegyszerűbb közlendőt sem célba juttatni hiánytalanul - valami folyton kimarad, egy szín, egy részlet vagy csak egy árnyalatfestő gesztus.

A kommunikáció irányít mindent, hozzátehetnénk - mert az ilyen mondatokhoz szokás -, hogy "a mai világban", ám meggyőződésünk, hogy ez mindig is így volt, csak a módszerek és eszközök finomodtak. Az InfoRádió tudományos magazinja, a Géniusz ennek a finomodásnak szentelte adását.

Mobilmementók című kiállítás kurátora, Képes Gábor szerint az okostelefonok olyanok, akár az "elektronikus svájci bicska", hiszen mindenféle funkciót egybefoglalnak, egyszerre számítógép, térkép, fényképező és videokamera egy-egy ilyen kütyü, arról nem is szólva, hogy még beszélni is lehet velük. A kiállítás azonban nem erre az új generációra koncentrál, hanem a hőskorra: a féltéglányi maroktelefonok és vállra akaszthatós, még inkább a "vonalasokra" hasonlító hordozható izék idejére. Képes gördülékenyen és ritkán hallható lelkesedéssel beszél, érezhető, hogy nem pusztán kurátora ennek a kiállításnak, de maga is lelkes híve a korai mobilkorszaknak; később be is vallja, hogy még mindig első telefonjára gondol vissza a legszívesebben, amit el is keresztelt - kihúzható antennája után - szöcskének.

Bár magunk igencsak ambivalens viszonyban voltunk és vagyunk a mobiltelefonokkal, hogy mást ne mondjunk, nem szeretjük felvenni (és egyáltalán, csak azért nem dobtuk még ki a vonatablakon, mert az egyrészt környezetszennyező lenne, másrészt meg, mivel notórius késők vagyunk, a maradék barátainkat is elveszítenénk), mégis, a kurátor lendületes és emelkedett előadása egy pillanatra bennünk is felébreszt valami különös, gyengéd érzést a zsebünkben lapuló kis döggel szemben. A műsorvezető Németh Szabolcs is szinte szótlanul hallgatja Képest, csak egy-egy rövid kérdéssel, megjegyzéssel szakítja meg monológját, ami mostanában, mikor azt vesszük észre, hogy egyre többet beszélnek a riporterek, egyre inkább főszereplővé szeretnének válni a műsorvezetők, és - mintha valami félreértett profizmus jegyében cselekednének - egyre kevésbé merik a szó felszabadult értelmében "beszélni hagyni" a riportalanyokat, tehát e tendencia mellett elég ritka, de annál szimpatikusabb attitűd.

Mobilmementók három magángyűjtőtől körülbelül kétszáz-kétszázötven telefont mutat be, a rendszerváltástól nagyjából az okostelefonok megjelenéséig. Az egyik gyűjtő - meséli Képes - 1991-ben született, vagyis ő már "együtt nőtt föl ezekkel a tárgyakkal". Emiatt is izgalmas belegondolni, hogy azoknak, akik már a fekete-fehér kijelzőt is időszámítás előttinek érzik, hogyan lehet elmagyarázni, milyen volt, amikor egyáltalán nem létezett még mobil. Jobb és rosszabb egyszerre, valahogy így; talán erre hívják fel a figyelmet a kiállítótérben (Öntödei Múzeum) elhelyezett öreg harangok is, melyek, ahogy Képes megjegyzi, a maguk idejében szintén a kommunikáció eszközei voltak.

Hogy a Marsra szállás után is egyszerre jobb és rosszabb lesz-e minden, az egyelőre a jövő zajába vész, de, mondjuk, a Holdra szállás, azonkívül, hogy menő dolog volt, olyan nagyon sok változást nem hozott a földi életbe (ezt a mondatot viszont éppen most némi lelkifurdalással írjuk le, pár nappal Neil Armstrong halála után). Így vagy úgy, az biztos, hogy a Curiosity Marsot ért a Bradburyről elnevezett síkon, és ahogy a Géniusz második felének vendége, Kereszturi Ákos bolygókutató is megerősíti, már-már váratlanul jól ment minden. Az első képek hamar fel is kerültek a netre, és valóban egészen szépek (bár laikusként minden összeesküvés-elmélet nélkül mondhatom, a látvány egyelőre nem sokban különbözik a fülöpházi homokbuckákétól). Persze nem is ez a lényeg, hanem a mérések és különböző vizsgálatok, amiket a Curiosity végez a bolygó felszínén, miközben célja felé halad, amit - a biztonságos landoló terület távolsága miatt - majd csak 2013 elején fog elérni.

Azt mindenesetre remélem, hogy nem felejtettek el telefont szerelni rá, hátha menet közben beleszól valaki.

InfoRádió, augusztus 17.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.