tévéSmaci

Hol van nyulam?

  • tévésmaci
  • 2016. szeptember 11.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché meghúzták magukat Balatonfülén, az végül többéjszakás kalandnak bizonyult. Úgy kezdődött, hogy bevették magukat az erdőbe egy egész délelőttre. Fészekből kihullott tojásokat, sündisznót, fejdíszbe jó tollakat kerestek, már ha keresésnek lehet nevezni azt az állapotot, amikor az ember halad valamerre, maga sem tudja, hogy merre, s arra vár közben, hogy szembejöjjön valami. Valami nagyszerű vagy kisszerű, de mindenképpen félelmetes, amitől úgy igazán megrémülhet. Jöhet olyasmi is, amit megcsodál majd, s örül tán neki, de ezekkel – előre – nem foglalkozik az ember (aki adott esetben Sztupa vagy Troché, Ómafának, őt eddig még nem említettük, délben haza kellett mennie; mindig harangszókor indulnia, akárhol volt, utálta is rendesen a harangszót). Bent az erdőben távoli zajok hallatszottak, amikről ugyan lehetett tudni, hogy soha nem materializálódnak, de senki nem akarta ezt a tudást. Jobb volt felkészülni minden eshetőségre. Arra az egyre, hogy egyszer csak az egyik baljóslatú hang kinő a földből, előlép egy fa mögül, s farkasszemet kell nézni vele. Ilyen körülmények között kiérni egy csupán irtó nagy jóindulattal és erős túlzással tisztásnak nevezhető térségre, ahol megritkult valamelyest az akácerdő, hm, valóban kitörő örömöt okozott. De azt a kitörést muszáj volt visszafojtani, hiszen a dolog lényege pont a bátorság volt. Nem beszarni fűtől, fától, galambszótól. De a tisztást meg kellett becsülni, azt pedig úgy lehetett legjobban, hogyha erősen besegítenek a természet munkájába. Így aztán nemcsak Ómafa, de Sztupa és Troché is hazaindultak harangszókor. Hozunk fejszét, meg szólunk a többieknek. Ebéd után aludni kell, majd utána. Délután megint kijövünk, én most megjelölöm ezt a helyet; idetalálunk, nyomolvasók. Hogy oda vagy máshova, nem sokat számított, volt pár hely azon az agárcaerdőn, ahol megritkultak a fák (a Walderdőben bezzeg ilyesmi nem fordulhatott volna elő, bár ott eleve ritkásabban álltak a fák; ritkásan, de egyenletes sűrűségben). Tehát több helyen is lehetett volna tisztásítani egy-egy kisebb területet. De Sztupa, Troché, Ómafa és a többiek simán visszataláltak a megjelölt helyre, s szerszámot is hoztak, ha nem is fejszét, de egy kisbaltát (nem, nem tomahawkot, nem voltak ők indiánok, csak egy kicsit). Járta a táncát a kisbalta, hullott a gyenge akác, jó lesz majd a sátornak cölöp. Van otthol ponyva is, holnap majd kihozzuk.

Pénteken (12-én) a Film Mánián kezdődik este hétkor az Amerikai fogócska című filmmű, aminek számos erénye közül csak az egyik az, hogy 1963-ban készült. De például Audrey Hepburn és Cary Grant mellett olyan jelentős művészek lépnek fel benne, mint Walter Matthau vagy James Coburn, hogy George Kennedyt és a személyében megtestesülő amerikai álmot már ide se írjuk. Van itt valami ebül szerzett örökség, az államtól csórta az elhalt, de úgy eldugta, amikor még élt, hogy most senki nem lelé nyomát, sem a víg özvegy, sem az egykori tettestársak. A legjobb az egészben a neszesszer, de tényleg nem akarom lelőni a poént. Erről jut eszembe, megmondjam, mi lesz a vége a Nyomorultaknak? Mert az kezdődik ám rögtön ezután ugyanitt, valami húsz évvel ezelőtti kiszerelésben, Belmondóval.

Szombaton a Duna tévé a viszonylag kései 23.35-ös Nyugaton a helyzet változatlanba csomagol valami aktuális üzenetet, amit magam is megerősíthetek: ugyanaz van, mint negyven éve, átmész Hegyeshalomnál, és változatlanul egy másik világ fogad. Valszeg így lehetett ez már 1930-ban is, amikor ez a film készült. Késő, késő, de a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan még később van a Film Cafén. Embe­rek, nézzetek magyar filmeket! Izé, 1.40-től. Korábban A muzsika hangja lesz, nyolcnegyventől ugyanitt. Énekelve rohanjuk le az Alpejseket biciklin.

Vasárnap a színészettel pályája során több alkalommal is megpróbálkozó Al Taszilót láthatjuk a Film+-on a Fedőneve: Donnie Brasco című filmben. Gyorsan akkor az én kedvenceimet: Zalka Máté fedőneve Lukács volt, Rajk Lászlóé Kirgíz. Tyévé nyet!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.