tévéSmaci

Hol van nyulam?

  • tévésmaci
  • 2016. szeptember 11.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché meghúzták magukat Balatonfülén, az végül többéjszakás kalandnak bizonyult. Úgy kezdődött, hogy bevették magukat az erdőbe egy egész délelőttre. Fészekből kihullott tojásokat, sündisznót, fejdíszbe jó tollakat kerestek, már ha keresésnek lehet nevezni azt az állapotot, amikor az ember halad valamerre, maga sem tudja, hogy merre, s arra vár közben, hogy szembejöjjön valami. Valami nagyszerű vagy kisszerű, de mindenképpen félelmetes, amitől úgy igazán megrémülhet. Jöhet olyasmi is, amit megcsodál majd, s örül tán neki, de ezekkel – előre – nem foglalkozik az ember (aki adott esetben Sztupa vagy Troché, Ómafának, őt eddig még nem említettük, délben haza kellett mennie; mindig harangszókor indulnia, akárhol volt, utálta is rendesen a harangszót). Bent az erdőben távoli zajok hallatszottak, amikről ugyan lehetett tudni, hogy soha nem materializálódnak, de senki nem akarta ezt a tudást. Jobb volt felkészülni minden eshetőségre. Arra az egyre, hogy egyszer csak az egyik baljóslatú hang kinő a földből, előlép egy fa mögül, s farkasszemet kell nézni vele. Ilyen körülmények között kiérni egy csupán irtó nagy jóindulattal és erős túlzással tisztásnak nevezhető térségre, ahol megritkult valamelyest az akácerdő, hm, valóban kitörő örömöt okozott. De azt a kitörést muszáj volt visszafojtani, hiszen a dolog lényege pont a bátorság volt. Nem beszarni fűtől, fától, galambszótól. De a tisztást meg kellett becsülni, azt pedig úgy lehetett legjobban, hogyha erősen besegítenek a természet munkájába. Így aztán nemcsak Ómafa, de Sztupa és Troché is hazaindultak harangszókor. Hozunk fejszét, meg szólunk a többieknek. Ebéd után aludni kell, majd utána. Délután megint kijövünk, én most megjelölöm ezt a helyet; idetalálunk, nyomolvasók. Hogy oda vagy máshova, nem sokat számított, volt pár hely azon az agárcaerdőn, ahol megritkultak a fák (a Walderdőben bezzeg ilyesmi nem fordulhatott volna elő, bár ott eleve ritkásabban álltak a fák; ritkásan, de egyenletes sűrűségben). Tehát több helyen is lehetett volna tisztásítani egy-egy kisebb területet. De Sztupa, Troché, Ómafa és a többiek simán visszataláltak a megjelölt helyre, s szerszámot is hoztak, ha nem is fejszét, de egy kisbaltát (nem, nem tomahawkot, nem voltak ők indiánok, csak egy kicsit). Járta a táncát a kisbalta, hullott a gyenge akác, jó lesz majd a sátornak cölöp. Van otthol ponyva is, holnap majd kihozzuk.

Pénteken (12-én) a Film Mánián kezdődik este hétkor az Amerikai fogócska című filmmű, aminek számos erénye közül csak az egyik az, hogy 1963-ban készült. De például Audrey Hepburn és Cary Grant mellett olyan jelentős művészek lépnek fel benne, mint Walter Matthau vagy James Coburn, hogy George Kennedyt és a személyében megtestesülő amerikai álmot már ide se írjuk. Van itt valami ebül szerzett örökség, az államtól csórta az elhalt, de úgy eldugta, amikor még élt, hogy most senki nem lelé nyomát, sem a víg özvegy, sem az egykori tettestársak. A legjobb az egészben a neszesszer, de tényleg nem akarom lelőni a poént. Erről jut eszembe, megmondjam, mi lesz a vége a Nyomorultaknak? Mert az kezdődik ám rögtön ezután ugyanitt, valami húsz évvel ezelőtti kiszerelésben, Belmondóval.

Szombaton a Duna tévé a viszonylag kései 23.35-ös Nyugaton a helyzet változatlanba csomagol valami aktuális üzenetet, amit magam is megerősíthetek: ugyanaz van, mint negyven éve, átmész Hegyeshalomnál, és változatlanul egy másik világ fogad. Valszeg így lehetett ez már 1930-ban is, amikor ez a film készült. Késő, késő, de a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan még később van a Film Cafén. Embe­rek, nézzetek magyar filmeket! Izé, 1.40-től. Korábban A muzsika hangja lesz, nyolcnegyventől ugyanitt. Énekelve rohanjuk le az Alpejseket biciklin.

Vasárnap a színészettel pályája során több alkalommal is megpróbálkozó Al Taszilót láthatjuk a Film+-on a Fedőneve: Donnie Brasco című filmben. Gyorsan akkor az én kedvenceimet: Zalka Máté fedőneve Lukács volt, Rajk Lászlóé Kirgíz. Tyévé nyet!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."