Tévésorozat

Justizmordok

Criminal Justice; Aznap éjjel

  • Bori Erzsébet
  • 2016. szeptember 11.

Interaktív

A felénél járó Aznap éjjel nagyon jó szériának ígérkezik, és ezt nemcsak az első négy epizód, hanem az eredeti teleregény és alkotója ismeretében állíthatjuk bizton.

A BBC két évadot megélt sorozatában (Criminal Justice, 2008; 2009) Peter Moffat visszatér oda, ahonnan indult: az igazságszolgáltatás, a tárgyalótermek világába. Jogot végzett és a parókás ügyvédségig (barrister) vitte, majd átnyergelvén a televízióhoz, ebben a témában aratta első sikereit. Eddigi munkássága – és általában a sorozatírás – csúcsteljesítménye, A falu (The Village) első évada.

A Criminal Justice-nak a családon belüli erőszak különböző formáit tárgyaló 2. évada kevésbé meggyőző, de a most újra feldolgozott kezdő évad bivalyerős. Hőse Ben Coulter, a 21 éves diák, akit rendesen elkap a gépszíj: egy gyilkosság első számú (és sokáig egyetlen) gyanúsítottja lesz, cáfolhatatlan bizonyítékok tömege mutat rá, és az öreg róka nyomozó keményen beleáll, nem nézve se jobbra, se balra, vissza meg végképp nem, megy előre, mint a nyomtató ló. Beindul és teljes gőzre kapcsol az igazságszolgáltatás gépezete, és hiába mondja el újra meg újra a fiú apja, hogy nem lehet baj, hiszen a brit jogrendszer a legjobb a világon, kiderül, hogy még sincs benne elég fék és ellensúly egy justizmorddal szemben.

A néző hamarosan felismeri, hogy a történet központi alakja valójában a „címszereplő”: az igazságszolgáltatás, amelynek teljes spektrumát bejáratják vele. Tényvaló, hogy olajozottan működik, minden alkatrészében az utolsó csavarig, és legfeljebb egy zavaró tényező, torz akkord van az isteni szimfóniában, a megmunkálódó nyersanyag, az ember. Bekerül mint szabadságjogokkal rendelkező civil, és végiggördülve a futószalagon gyanúsítottá, vádlottá, elkövetővé, majd fegyenccé szerelik át. Moffat a Criminal Justice-ban nem kevesebbet állít, mint hogy ebben az eljárásban senkit nem érdekel különösebben az igazság. Az ügyészeket leginkább az eredményesség motiválja, nem ellenőrzik, nem szorítják alapos nyomozásra a rendőröket, a bíró és az esküdtszék abból főz, amit elé tesznek, de még a védők is arra mennek rá, hogy mit tudnak kihozni a legköltséghatékonyabban. Semmi jóra nem számíthat az ártatlan, ha a véletlenek szerencsétlen összjátéka belöki a bűnüldözés nagyüzemébe, a bírósági rutinok és rituálék világába, hogy a börtönéletről már ne is beszéljünk. Esetünk ritka, tán szélsőséges is egy jogállamban, de távolról sem valószerűtlen. Történnek justizmordok szép számmal az ítélkezési tömegtermelés során, és ez az egyik legerősebb érv a halálbüntetéssel szemben.

A figurák, még a mellékszereplők is jól kidolgozottak, a Parfümben feltűnt Ben Whishaw hitelesen adja a naiv, kezdetben rémült, sodródó, mit sem értő, majd a túlélésért küzdő, a személytelen rendszer ellen lázadó fiút, a mélyen átélhető, végig torokszorító, sűrű történet többet is elbírt volna az ötször hatvan percnél.

Most megkapja. Nyolc epizód, hét egyórás rész, plusz a dupla hosszú pilot. Az HBO már évek óta készült a Criminal Justice adaptációjára, leforgatták a próbaepizódot is, de az egyik kulcsszerepre szánt James Gandolfoni váratlan halála jó időre elakasztotta a projektet. Szerencsére újabban menő sorozatban játszani, és egy szintén remek színész, John Turturro állt be a helyére. Kreátorként Richard Price-t és Steven Zailliant tüntetik fel, íróként az előbbit; Peter Moffat el van suvasztva a számos producer közé, illetve a vége főcím legvégén, apróbetűsen megjegyzik, hogy az egész az ő művén alapul. Ami olyannyira igaz, hogy a cselekményvezetéstől a zugügyvéd ekcémájáig szinte mindent a BBC-sorozatból vesznek át. Sokatmondó bizonyíték erre, hogy jóllehet az amerikai viszonyokra és jogrendre való alkalmazás lett volna az alkotók legfontosabb feladata, inkább az epikai hitelt csorbították, mintsem eltávolodjanak a forrástól: a Rikers szigeti börtön szabályait áthágva a brit rendszert léptetik életbe, hogy ne kelljen eltérniük az eredeti történettől. A „faji kártyát” viszont másképp keverik. A némileg rendhagyó fehér jó fiú gyanúsított, színes bőrű áldozat felállásból visszatérnek a régről ismert fekete (itt pakisztáni) férfi erőszakol fehér nőt sémához, ami igencsak megnehezíti a főhős – és a szerepét játszó Riz Ahmed – dolgát. A sorozat felénél járva Nazir még az ártatlan bociszemmel bámuló, az eseményekkel értetlenül sodródó állapotban leledzik, de most kell jönnie a váltásnak, amikor Naz (és Riz) kimereszti oroszlánkörmeit.

Az Aznap éjjel az eddigiek alapján jóra használja a megnyert időt: életszagú részletek, mélyebb betekintés az igazságszolgáltatás kulisszái mögé, erős atmoszférateremtés és olyan kabinetalakítások, mint J. D. Williamsé a Drótból. Több drótszálat is felfedezhetünk, kezdve mindjárt az író Richard Price-szal vagy Michael Kenneth Williamsszel (a feledhetetlen Omar) az informális börtönigazgató, Freddy szerepében. Minden arra vall, hogy ezt a szériát is újra kell nézni, s bár a Dróttal ellentétben ennek a soundtrackje aligha lesz átütő siker, a képekre és a figurákra hosszan emlékezni fogunk.

Az Aznap éjjel az HBO csatornáin érhető el.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.