Rádió

A mélypont ünnepélye

Időt kérek

Interaktív

Nem, Pilinszky János egyáltalán nem erre gondolt, amikor remekbe szabott versét megírta, ő egy másfajta mélypontot és másfajta ünnepélyt vizionált, mégis, ebből a szempontból is elgondolkodtatóak sorai: "Ki mer / csukott szemmel megállani / ama mélyponton, / ott, ahol / mindíg akad egy utolsó legyintés, / háztető, / gyönyörü arc, vagy akár / egyetlen kéz, fejbólintás, kézmozdulat?"

Mert tényleg mindig akad egy utolsó legyintés, aztán még egy és még egy. Pláne, ha az ember az egykor közszolgálatinak hívott rádió romjain burjánzó műsorfolyondárra irányítja figyelmét. Az elmúlt években sokszor akadt ingerenciánk, hogy kijelentsük, ennél nincsen lejjebb, ez a rádió legendájának, az éter ethoszának vége, aztán mindig volt tovább, most meg már úgy tűnik, hogy itt valójában nem egy pontról, hanem vonalról, egy nagyon is határozott, megszakítások nélküli egyenesről van szó, a mélység vég nélküli toráról.

A legtanulságosabb az lenne, ha az elsőtől az utolsó szóig felidéznénk, ami elhangzott, de ehhez se időnk, se helyünk, és főként kedélyünk nincs. Egy ragyogó szombat délután elköltött halebédet követően úgy gondolhattuk volna, hogy nem éri meg a lazsáláshoz bekapcsolni a rádiót, de a reflex az reflex, és a kéz már el is indult a kapcsoló után. Három óra körül egy határozott, ám kissé modoros, a régi iskola eminenseit idéző módon artikulált hang köszöntött, Perjés Kláráé (mint később, máshonnan megtudjuk, 98-ban a legszebben beszélő rádiós díját kapta ő, belátjuk, nem véletlenül), aki beugrósként vette át ez alkalommal az Időt kérek szerkesztő-műsorvezetői posztját a jól megérdemelt pihenőidejét máshol töltő Halász Zsuzsától. Perjés pedig nem árul zsákbamacskát, bevezetőjéből kiderül, hogy "bármennyire is igyekszik a nyugat-európai bürokrácia taccsvonalon kívülre szorítani bennünket, nem sikerül, csak annyi, hogy a támadás ellenállást szül". Hát jó, inkább időt kérünk, mondanánk, de már sorolja is az aznapi adás három témáját. Egy: "kik mosolyognak cinikusan Nyugat-Európában az olyan fogalmakon, hogy hazafiság, bátorság, kereszténység?", kettő: "kiknek a bábja ez a Portugáliából induló feltörekvő szegénylegény, Rui Tavares?", három: "hogyan élhetnénk úgy, ahogy szeretnénk mi, kisországbeliek is?". Aztán az alapozással sem tötymörög sokat, még beszélgetőpartnerei bemutatása előtt leszögezi, hogy "a 21. században szakadt a portugálokra is a szegénység az IMF és Brüszszel bürokratikus uralmával, innen jött Tavares úr", aki különben - teszi még hozzá epésen - valószínűleg Bajnaiék szabadegyetemén képezte magát, aztán három nap alatt megírta, hogy mi, magyarok antiszemiták és rasszisták vagyunk, és hogy miért, hát persze, hogy ezt is megtudjuk: mert a kormányunk nem úgy táncol, ahogy ott fújják.

Na, most akkor ehhez legyenek szívesek a kedves vendégek hozzászólni! Elárulom, hozzá is szóltak. Habár a nándorfehérvári diadal évfordulójának apropóján meginvitált Veszprémy László hadtörténész inkább maradt volna a történelmi esemény érdekességeinek feltárásánál, addig-addig erősködött kérdezője, hogy végül gyorsan elhallgatott (és a műsor végéig, hiába ült ott a stúdióban, nem is mondott már semmi többet), átadva a terepet Csizmadia László CÖF-alapító szellemi honvédőnek, aki szíves örömest le is vonta helyette a várt tanulságot: akkor is, ma is mi védtük és védjük a kereszténységet a fogalmatlan és tutyimutyi Nyugat helyett. Ilyen acélfeszességű történelemfilozófiai ívek alatt ki csodálja, hogy önfeledten dajdajozik a polgárság?

Csak egyvalami hiányzik a teljes boldogsághoz, egy kis cigányzene, és hopsz, megszólal Kathy-Horváth Lajos, mit megszólal, felolvassa a maga Tavaresnek (azaz Tavares elvtársnak, ahogy a rendkívül eredeti humorral megáldott Csizmadia nevezi a stúdióbeliek nagy derültségére) írott levelét, mert igen, neki is van olyanja. Aztán megbeszélik, hogy Nándorfehérváron is biztos cigányzenével ünnepelték a magyarok a diadalt, majd elbúsonganak, hogy ma meg mi van. De legalább a jövő fényes: Csizmadia és Kathy-Horváth együtt vizionálnak egy, a Müpa mintájára kialakított cigányzenei központot, ahol a (gondolom, nyugati) turisták majd a csodájára járhatnak, hogy milyen jól megvannak itt a magyarok meg a cigányok, a cigányok pedig elhihetik, hogy vezet felfelé út a társadalomban, ha elég szépen zenélnek. Aztán szóba kerül még valami magyar konyha is szalonnával meg kolbásszal, csak hogy teljes legyen a kép: abban az ideális világban, aminek örömhírhozói épp ünnepélyüket ülik a stúdióban, hogyan is képzelik el a magyar kultúrát, a magyar konyhát, a társadalmi mobilitást és a kisebbségek esélyeit, no, meg az irigy és továbbra is értetlen nyugati szőrszálhasogatókat. Hát egészségünkre, de fenékig!

MR1 -Kossuth, július 20.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.