Tévé

Kénköves pokol - Brutális kémia a Spektrum Tv-n

Interaktív

Ezt is megértük: a második évfolyamába lépett a Spektrum Tv Brutális kémia című sorozata, ami egy ismeretterjesztő szériától kétségkívül derekas teljesítmény; korántsem érdektelen tehát számba venni, miért hozhat lázba sokakat egy ilyen rendhagyó tudományos műsor, s kiket fog még a hideg is kirázni tőle.

Rendhagyót írtunk, de máris megbántuk, mert mostanában éppen ez a norma: az outdoor labor, ahol a voltaképpeni tudományos attrakció majdhogynem elvész a készítők szinte pikareszk kalandjai, az előkészületek és a (jelen esetben) két főszereplő többé-kevésbé szórakoztató ökörködései között. Mint műfaji kellék adott tehát egy nagyszájú outsider, jelen esetben Vályi István, a Totalcar.hu ritka ízesen beszélő újságírója, akinek a robbanás, tűz és sűrű színes füstök iránt mélyen elkötelezett figurát kell játszania, amit soha nem árt kellőképpen (amúgy Beavis & Butt-head-szerűen) infantilisre venni. Így azután persze kellően megosztó is: van, akit szórakoztat ez a kényszeres hiperaktivitás, s vannak, akik ki nem állhatják (ők, mondjuk, rég nem nézik a szériát). Vályit ellenpontozná a debreceni egyetem fiatal szerves kémikus doktorandusza, Nagy Gergő Zoltán, aki nem csupán a látványos vegyészeti kísérletek, de a tudományos ismeretterjesztés iránt is elkötelezett – a tévécsatorna is egy korábbi, e tárgyban készült videoprezentáció révén figyelt fel rá. Talán nem is meghökkentő a párosítás: a lémer és a profi duója még a magyar televí­ziózás történetében sem oly szokatlan – a már kissé idősebb olvasók emlékezetébe idéznénk e tárgyban néhai Sas Elemér fizikus és Antal Imre halhatatlan duóját (hogy ne is beszéljünk az inzertként bevágott Sinkovits Imrére, aki Galileiként és Engelsként is rendesen odatette magát).

false

Az új típusú ismeretterjesztés részben abban tér el elődjétől, hogy itt sokkal hangsúlyosabb az alig titkoltan gyermeklelkű laikusok szószólójának is tekinthető kívülálló szava. A Brutális kémiában Vályi vezényel, a forgatókönyvírók akaratából az ő fantáziája jelenik meg a képernyőn, s ami ezen kívül reked, mint például a szűken vett tudomány, horribile dictu a látottak magyarázata, az csupán rövid epizódokra villan fel. Az aktuális vegyi folyamatot szemléltető ábrák kíséretében ledarált szöveget legfeljebb az tudja befogadni, aki amúgy is tisztában volt azzal, miért robban, gyulladt be, lángolt vagy vált füstté az előtérben felhalmozott matéria, a többiek egy ásítás kíséretében átugorják a leckét.

A sorozat tudományos, labortechnikai oldaláról szólva fenntartások nélkül dicsérhető az ügyes kezű vegyész, aki látványos és szórakoztató, néha virtuózan kivitelezett kísérleteket prezentál – kár, hogy ezek az adásidő töredékén zajlanak, a többit Vályi és famulusai mesterkedései és néha kicsit idiotisztikus szövegelése tölti ki. Hozzá kell tennünk: bár elsőre talán idegesítőnek tűnhet, de van haszna annak is, hogy mindent többször és lassítva ismételnek – kisdiákként mit nem adtunk volna, ha magunk is újranézhetjük (s nem is csak reakciódinamikai szempontból), hogyan is gyullad meg a tanár zsebében a fehér foszfor, vagy csinál freskót a plafonra egy-egy elszabadult vegyi reakció.

Bár nyilván rendre a legtökéletesebb verzió kerül a tévénézők elé, de nem árt tudni (s ez Nagy, a vegyész ars poeticája is), hogy a laborban a káosz az úr, nincs két egyforma kísérlet, s látszólag ugyanúgy végrehajtott műveletek nyomán sokszor egészen más, néha meghökkentő végeredmény születik. Annyi biztos, hogy aki szereti, vagy valaha szerette a kémiát, az találni fog a Brutális kémia epizódjain izgalmas és szórakoztató momentumokat is, csak legyen türelme kivárni őket. A sorozat vélelmezhető célközönsége, a téma iránt legalább némi jóindulatú érdeklődést mutató, habár mérsékelten tájékozott nézők lelkesedését talán sikerült felkelteni egy-két akár otthon is imitálható vegyészeti trükk iránt (itt azért hozzá kell fűznünk az amúgy remek Beavis & Butt-head és a Jack­ass-szériák szokásos figyelmeztetését: ezt azért ne próbálják ki otthon!) – ugyanakkor nem biztos, hogy sikerül őket meggyőzni a kémia tudományának nagyszerűségéről. Pláne, hogy az nem kis részben – s éppen e sorozat sugallatával szemben – nem feltétlenül a füstös, színes-szagos attrakciókból származik.

Adások péntekenként, szombatonként és vasárnaponként.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.