Tévé

Kénköves pokol - Brutális kémia a Spektrum Tv-n

Interaktív

Ezt is megértük: a második évfolyamába lépett a Spektrum Tv Brutális kémia című sorozata, ami egy ismeretterjesztő szériától kétségkívül derekas teljesítmény; korántsem érdektelen tehát számba venni, miért hozhat lázba sokakat egy ilyen rendhagyó tudományos műsor, s kiket fog még a hideg is kirázni tőle.

Rendhagyót írtunk, de máris megbántuk, mert mostanában éppen ez a norma: az outdoor labor, ahol a voltaképpeni tudományos attrakció majdhogynem elvész a készítők szinte pikareszk kalandjai, az előkészületek és a (jelen esetben) két főszereplő többé-kevésbé szórakoztató ökörködései között. Mint műfaji kellék adott tehát egy nagyszájú outsider, jelen esetben Vályi István, a Totalcar.hu ritka ízesen beszélő újságírója, akinek a robbanás, tűz és sűrű színes füstök iránt mélyen elkötelezett figurát kell játszania, amit soha nem árt kellőképpen (amúgy Beavis & Butt-head-szerűen) infantilisre venni. Így azután persze kellően megosztó is: van, akit szórakoztat ez a kényszeres hiperaktivitás, s vannak, akik ki nem állhatják (ők, mondjuk, rég nem nézik a szériát). Vályit ellenpontozná a debreceni egyetem fiatal szerves kémikus doktorandusza, Nagy Gergő Zoltán, aki nem csupán a látványos vegyészeti kísérletek, de a tudományos ismeretterjesztés iránt is elkötelezett – a tévécsatorna is egy korábbi, e tárgyban készült videoprezentáció révén figyelt fel rá. Talán nem is meghökkentő a párosítás: a lémer és a profi duója még a magyar televí­ziózás történetében sem oly szokatlan – a már kissé idősebb olvasók emlékezetébe idéznénk e tárgyban néhai Sas Elemér fizikus és Antal Imre halhatatlan duóját (hogy ne is beszéljünk az inzertként bevágott Sinkovits Imrére, aki Galileiként és Engelsként is rendesen odatette magát).

false

Az új típusú ismeretterjesztés részben abban tér el elődjétől, hogy itt sokkal hangsúlyosabb az alig titkoltan gyermeklelkű laikusok szószólójának is tekinthető kívülálló szava. A Brutális kémiában Vályi vezényel, a forgatókönyvírók akaratából az ő fantáziája jelenik meg a képernyőn, s ami ezen kívül reked, mint például a szűken vett tudomány, horribile dictu a látottak magyarázata, az csupán rövid epizódokra villan fel. Az aktuális vegyi folyamatot szemléltető ábrák kíséretében ledarált szöveget legfeljebb az tudja befogadni, aki amúgy is tisztában volt azzal, miért robban, gyulladt be, lángolt vagy vált füstté az előtérben felhalmozott matéria, a többiek egy ásítás kíséretében átugorják a leckét.

A sorozat tudományos, labortechnikai oldaláról szólva fenntartások nélkül dicsérhető az ügyes kezű vegyész, aki látványos és szórakoztató, néha virtuózan kivitelezett kísérleteket prezentál – kár, hogy ezek az adásidő töredékén zajlanak, a többit Vályi és famulusai mesterkedései és néha kicsit idiotisztikus szövegelése tölti ki. Hozzá kell tennünk: bár elsőre talán idegesítőnek tűnhet, de van haszna annak is, hogy mindent többször és lassítva ismételnek – kisdiákként mit nem adtunk volna, ha magunk is újranézhetjük (s nem is csak reakciódinamikai szempontból), hogyan is gyullad meg a tanár zsebében a fehér foszfor, vagy csinál freskót a plafonra egy-egy elszabadult vegyi reakció.

Bár nyilván rendre a legtökéletesebb verzió kerül a tévénézők elé, de nem árt tudni (s ez Nagy, a vegyész ars poeticája is), hogy a laborban a káosz az úr, nincs két egyforma kísérlet, s látszólag ugyanúgy végrehajtott műveletek nyomán sokszor egészen más, néha meghökkentő végeredmény születik. Annyi biztos, hogy aki szereti, vagy valaha szerette a kémiát, az találni fog a Brutális kémia epizódjain izgalmas és szórakoztató momentumokat is, csak legyen türelme kivárni őket. A sorozat vélelmezhető célközönsége, a téma iránt legalább némi jóindulatú érdeklődést mutató, habár mérsékelten tájékozott nézők lelkesedését talán sikerült felkelteni egy-két akár otthon is imitálható vegyészeti trükk iránt (itt azért hozzá kell fűznünk az amúgy remek Beavis & Butt-head és a Jack­ass-szériák szokásos figyelmeztetését: ezt azért ne próbálják ki otthon!) – ugyanakkor nem biztos, hogy sikerül őket meggyőzni a kémia tudományának nagyszerűségéről. Pláne, hogy az nem kis részben – s éppen e sorozat sugallatával szemben – nem feltétlenül a füstös, színes-szagos attrakciókból származik.

Adások péntekenként, szombatonként és vasárnaponként.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.