tévéSmaci

Borjúút

  • tévésmaci
  • 2016. december 24.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché repülni tanították a teknősöket, sok segítséget kaptak azoktól a teknősöktől, akik már tudtak repülni. Igaz, nem volt sok repülő teknős, s elég furán is beszéltek, például azt mondták, hogy röpülni, de buzgott mindben a tettvágy. Majd én, majd én, tolongnak mind a négyen – kezdetben csak négy teknős tudott repülni, vagyis öt, de az ötödik éppen átrepülte a La Manche csatornát, így nem tudta a többieket tanítani. A maga részéről módfelett sajnálta a dolgot, üzent is egy arra járó madárral, hogy a legközelebbi kurzuson majd feltétlenül számoljanak vele. A madár a szárnyát csapkodta a röhögéstől, úgy mesélte, hogy azt mondta a dagadt, hogy föltétlenül. A négy repülni tudó teknős nem röhögött, és Sztupa és Troché is hozzászoktak már valamelyest a fura beszédjükhöz. Sürgölődött, fontoskodott a négy segédoktató, de sajnos módfelett kevéssé tűntek hatékonynak. Amikor például Sztupa a vitorlázórepülős módszert akarta kipróbálni, totális kudarcot szenvedett. Fogta a repülni tudó teknőst, és egy zsineggel hozzáerősítette a tanoncot, úgy, ahogy az igazi repülő felhúzza a magas égbe a kis vitorlázót, hogy szépecskén ellebegjen leoldva a kötőfékről. Fölszállt a teknősük a francba, a másik meg lógott alatta, mint Belmondo a helikopterről, dehogy lebegett szépen mögötte (a teknősök ezt úgy mondták, megette). Bezzeg Troché sár­kányeregetős módszere – ami voltaképpen pont ugyanez volt – simán működött. Zsineget hurkolt a növendékre, s elkezdett a széllel szemben rohanni, mint az őrült, a szél alákapott a kis pilótának, s az szállt, mint Gagarin (a teknősök Buharinnak mondták, de nem csak Gagarint, Belmondót is). Szállt akkor is, amikor Troché elengedte a zsinórt, ott keringett felettük (tudjuk, fölöttük) a szelek szárnyán, csapkodott a kis végtagjaival, s teli szájjal ordibálta, hogy röpülök, röpülök. Amikor elindultak ebédelni, szóltak neki, hogy most már szálljon le (lö), de előbb nem akart, aztán meg nem nagyon tudott, úgy kellett felszállnia az egyik repülni tudónak, hogy lehozza. Le is hozta simán, mert az ment nekik könnyen, mindenfélét könnyen (kennyen) lehoztak az égből. Voltaképpen erre is ment ki az egész oktatás, a kommunisták olcsó vadászgépeket akartak, a szerelmesek pedig azt, hogy valaki tényleg lehozza már a csillagokat. A repülő teknősöknek mindez a kisujjukban volt.

Szombaton (26-án) este elég nagyot megy a Duna tévé. Fél nyolckor indítanak a nyolcvanas évek kétségtelen ékességével, a Krokodil Dundee-val.
A vadember és a szép szőke Miss kalandos története után Andrew G. Vajna életének főműve következik, a Tombstone. Valami borzalmas helyi iparos (konkrétan Stallone és Leslie Nielsen Kobrájának a rendezője; most kapom a hírt, hogy nem Leslie, hanem Brigitte) faragta ki, tele van remek pofájú színészekkel, Powers Boothe adja például Curly Bill Brociust, Sam Elliott pedig valamelyik öreg Earpöt, tán Virgilt. Tényleg minden rendben van, még a magyar szál is: Joanna Pacula játssza a Nagyorrú Katit, akiről köztudomású, hogy a vadnyugat egyetlen magyar hőse volt, a fene sem érti, hogy miért nem neveztek még el róla valamit, egy sétányt. Miért nincs emléktáblája a Corvin mozi falán? Sugárutat Mary Catherine Elder Haroney-nak! És még itt sem ér véget a Duna nagy menete, mert ezután meg rögtön A rettegő fóka, nem, róka, ma mindent összekeverek, A rettegés foka, még a régi, Gregory Peckoryval. Mindeközben az M3 20.40-kor a bekészülődő hetvenes évek dicséretére előszedi a Próféta voltál szívem című feledhetetlen alkotást. Zolnay Pál filmjében egy új­ságíró (Darvas Iván) kerül idegalapra, amitől feljön neki a múlt és Drahota Andrea, Tordai Teri meg Almási Éva is, amiért b. neje (Berek Kati) azonban egy karnaggyal vigasztalódik, ráadásul valahol vidéken. A film még a rettenetes komcsi sajtónak is odabök egyet, úgyhogy élvezeti értéke komolynak mondható. Kifejezetten szerencsésnek tekinthetjük magunkat, hogy a Náci zombik a Film Mánián csak 22.50-kor kezdenek, tehát nem kell felvennünk egyiket sem. Tévé nyet!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.