tévésmaci

Köröző a keselyűk szívibe

  • tévésmaci
  • 2021. március 17.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché elérkeztek a döntő kérdéshez – már hogy hazudik-e Doniphon Tamás –, tudták már rég, hogy minden út idevezet.

Jó, jó, hazudik, de mikor? Vagy mikor mond igazat? Ha erre a két egymásból fakadó kérdésre megtalálják a választ, a főkérdés, melyet annyian próbáltak előttük megválaszolni – tudniillik, ki lőtte le Liberty Valance-t –, már gyerekjáték lesz. De Doniphon Tamás épp meghalt, maroknyi tisztelője egy virágzó kaktusztővel búcsúzott tőle, tényleg épp csak azt nem vésték a fejfájára, hogy itt nyugszik, aki lelőtte Liberty Valance-t. Persze nem merték, hisz mi van, ha hazudott? Hisz egyszer bizonyosan hazudott a kettőből. Vajon akkor-e, amikor elnézést kért a késésért Hallie Ericsontól: későn futott a hívásra, hogy megakadályozza a kétbalkezes, ám lángoló lelkületű mosogatófiú, Ransom Stoddard és a hétpróbás gazember és hírhedett revolverhős párbaját. Már itt gyanús a dolog, hisz ki gondolná, hogy a tök béna Ransom a gyerekeknek való pisztolykájával lebírja a nevezetes dúvadat? Senki, de mindenki elhiszi, amikor ott áll füstölgő stukkerével a kinyújtott barom felett. Csakhogy amikor Tamás a színre lép, a szende Ransom már a hasonlóan szende Hallie karjában nyalogatja sebét, hisz az első körben a gaz Liberty egyszerűen kilőtte a kezéből a fegyvernek látszó tárgyat. Tamást meg kifejezetten szíven üti ez az összebújás, hiszen bújna nyilván ő is, már a maga naturburs módján. Amikor viszont később előáll a farbával, mely szerint ő és hű segédje, a színes bőrű Pompey ütötték nyélbe a nyúvasztást, ugyancsak gyanakodhatunk, mert itt is akad hátsó szándék meg némi ittasság is Tamás részéről, hisz azt akarja, hogy a magát a dicsőséges csetepaté után valamelyest megemberelő Ransom elmenjen szenátornak (a szerényebb egzisztenciák védelmében abajgatni a marhabárókat). Sem Sztupától, sem Trochétől máskor nem volt idegen átlépni a görög filozófia nagy kérdésein, de itt egy pillanatra mégis elidőztek: Tamás nyilván egy rangrejtett thébaiként téblábolt a vadnyugaton. Íródott mindez a sajtószabadság szent ünnepén, Dutton Peabody uram kiváló tiszteletére.

Szombaton (20-án) muszájból kapcsoljuk csak be a televíziót, de ha már muszáj, biztos találunk hozzá ideológiát is: jó lesz bemelegítésnek. Bemelegítésnek a nagy vasárnapi tévéparti elé. De miért muszáj? Hát, csak azért, mert az HBO este nyolckor leadja a Judy című musicalbe ojtott brit életrajzi filmet, vagy életrajzi filmbe ojtott musicalt, mely nyilvánvalóan Judy Garland viselt dolgait tárgyazza. Azok közül is tán az életvégieket, ám ettől még nyilván nem kéne rohanni az ekrán elé, s attól sem, hogy a jó nevű Renée Zellweger személyesíti meg a művésznőt. Sokkal inkább azért fussunk, mert a színházi rendezők filmjeiben mindig lehet valami érdekes, s e művet egyenesen Rupert Goold követte el, ami még csak hagyján lenne, de fellép benne Jessie Buckley, Rufus Sewell és Michael Gambon is, akikből egy is elég lenne ahhoz, hogy kötelezővé tegyünk egy filmet. Meg hát azért az éneklő Michael Gambont amúgy is jól megnézném magamnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.