Tévé

Közlekedj okosan!

Tények

Interaktív

A múlt hét második felében szokatlanul sok szó esett a nyilvánosságban a Tv2 hírműsoráról, jeléül annak, hogy az Andy Vajna vezérlete alá átkerült tévécsatorna dinamikus rajtot vett, s immár nem az örök riválissal, az RTL Klubbal, hanem magával a közmédiával verseng.

Ehhez képest a szombati főhíradó döntően mégis a megszokott mederben, azaz a pár esztendeje kialakított menetrend szerint zajlott. Merthogy ugyebár néhány éve volt egy pillanat, amikor a két nagy kereskedelmi tévécsatorna mintegy az összehangoltság látszatát keltve radikálisan átrendezte a híradóit: előrepakolva a közlekedési baleseteket és a bűnügyi híreket, jóval kisebb térre szorítva és elrekkentve a belpolitikai beszámolókat, s szinte teljesen föladva a világesemények nyomon követését. A reklámadó körüli konfliktus, ez a titánok harca azután valamelyest megváltoztatta az említett képletet, feltűnően aktivizálva az RTL Klub híradójának belpolitikai érdeklődését, azonban a Tv2 nagyjából mindmáig hű maradt ehhez a sablonhoz.

Erről tanúskodott a szombat kora esti adás is, amelynek első bő húsz percét változatlanul frontális karambolok, halálos gázolások, kórházban lebukott besurranó tolvajok és a labda iránt túl szenvedélyesen érdeklődő pajkos dobermanok töltötték ki. A nagyvilágból érkező legelső hír is ehhez a vonulathoz volt sorolható: kusza hátterű gyermekgyilkosság egy „sztárzongorista” családjában – ritka, habár bizonnyal nem kívánatos szereplési alkalom volt ez ebben a műsorsávban a klasszikus zene művelői számára. Az isztambuli öngyilkos merénylet, a brüsszeli kommandós rajtaütés, s az egész gyászos terrortematika azért kisvártatva ugyancsak helyet kapott a híradóban, s nagy sokára megjelentek a magyar politikai élet prominensei is a képernyőn. Nem, nem a korábban vegzált Juhász Péter, hanem elsőként a legkisebb magyarországi falu agilis polgármestere, majd – egy motorbalesetes anyag és egy elszabadult utánfutó nyomában – a miniszterelnök és a kormányszóvivő: utóbbiak mindketten a migránstémában lettek megidézve.

Az adás 41. perce hozta el azután a különleges és egyedi pillanatot (egészen pontosan 19 másodpercet): egy ellenzéki politikus röpke fölbukkanását a bejátszásokban. Szanyi Tibor volt ez a szerencsefia, akinek az MSZP elnöki tisztére való benevezését néhány néma vágóképpel színesítette a Tények stábja. És már következett is a Váci úton kiégett személygépkocsi, hála egy mobiltelefonnal kamerázó úrvezetőnek. Az RTL Klubon ugyanekkor még szót ejtettek a budai Vár-projekt lemondott építészeiről, a pedagógusokat varangyozó miniszteri főtanácsadóról, egy ellenzéki óriáskorrupciós vádról, s ráadásul még Gyurcsány Ferencet is mikrofonvégre kapták. A Tények itt bizony nem állta a versenyt, sőt mintha ki is iratkozott volna abból. Nyuszik, remegő kis nyuszikák – végül inkább ennek az idényjellegű témának szenteltek néhány értékes percet a műsorkészítők. Hát kérdem én, méltó ez Pálffy István egykori híradójához?

Tv2, március 19.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.