tévéSmaci

Kutyák és lovak

  • tévésmaci
  • 2019. március 14.

Interaktív

Emlékeznek a falkavadászatra? Alig hat perc az egész, de mozgalmasabbat aligha lehet látni vásznon. Már az indulás előtti pillanatok is idegborzolók, szolgák tömege futkos föl s alá, etetik, itatják a nyeregből hozzájuk lehajló uraikat, a lovak dobrokolnak és ágaskodnak, a kopók nyínak és vonyítnak, reszket az ina mindenkinek, csak rajta már, csak neki, vágjunk neki végre. S uzsgyi! Elöl a falka, nyomukban a lovasok, fel a dombra, be az erdőbe, ki a mezőre. A kamera ugyanolyan feszült, mint a kopók, mint a vadászok, mint maga a felvert vad, valami növendék szarvas lehet, megszámolhatni a pettyeket a hátán, ahogy inal, egy pillanatig sem gondolná senki, hogy lenne bármi esélye. Egy csomó közeli, rengeteg a szűk képkivágás, a néző fejében csattog a vágóolló, mégis minden a helyén van: szakadatlan, lüktető mozgásban. Pattanásig feszülnek az idegek, lovak buknak fel, lovasok röpködnek a nyeregből, csak a kopók nem hibáznak, könyörtelenül elkapják a nyomorult szarvast, s egy óriási felhőforgatagban csapnak össze fölötte. Felharsan a hallali, az első vadászúr szétcsap az ostorával a marakodó csikaszok közt, egyszer, kétszer, háromszor, nem mintha olyan fene nagy szükség lenne arra a kegyelemdöfésre, vele együtt látjuk meg a prédát, szeme vérben, kifordulva, tajtékos nyelve jóval hosszabban kilóg minden elképzelhetőnél. Az ostorpattogástól megbokrosodik egy ló, és beveti magát a fák közé, oh, hát nem pont az, amit a szép Sophie lovagolt! Tom nem törődik már az elejtett vaddal, utánaveti magát, s újra kezdődik az egész őrült vágta, immár falka, víg vadásztársak nélkül, csak két ló és két lovas a végtelenbe, mindenki tudhatja, megmentés és csók lesz a vége, Tom Jones viselt dolgainak úgyis mindig csók a vége. Két vágta a végtelenbe, egy film az örökkévalóságnak: a mozi megalapítása óta a legjobb adaptáció. Egy nagy regény óriási filmen: Tony Richardson 1963-as filmje Henry Fielding regényéből. Tom, a vidám fattyú szerepében Albert Finney, a legjobb színész, akinek épp olyan volt a pályája, mint ez a vadászat. S aki most meghalt.

Pénteken (15-én) belátjuk majd szépen, hogy amikor a múlt hetek valamelyikén azt állítottuk, hogy a Duna tévé beszerzett valahol egy leértékelt Hřebejk-díszdobozt, nos, nagyot tévedtünk. A Duna tévére valószínűleg rászakadt a komplett csehszlovák filmarchívum egyik folyosója, az történetesen, amelyiknek az ajtajára a tintaceruzás szo-szo feliratot ragasztotta a kék köpenyes vén raktáros. Ilyenformán 20.35-kor letudjuk a Sörgyári capricciót, majd 22.10-től egy viszonylag friss darabhoz is szerencsénk lehet: a szerfelett nyomulós Svěrák család (papa írta, fiú rendezte, de ettől még simán a papa mozija) Mezítláb a tarlón című munkájában gyönyörködhetünk. Amiről az tán elárul valamit, hogy az (Oscarra is jelölt) Általános iskola előzményfilmjének szánták. Az már nyilván kevesebbet, hogy a főszereplője az a Jan Tříska, aki nem sokkal a forgatás befejezése után, egyik szokásos reggeli futóedzését végezve a Károly hídról a Moldvába zuhant, és meghalt. 80 éves volt.

Csütörtökön aztán a mondott Duna este 21.55-kor leadja a mondott Svěrákok immár ténylegesen is Oscar-díjjal jutalmazott cukormázas marhaságát, a Kolját. Mindeközben a Cseh Centrumban is filmhét van. Tehát felesleges tévézni.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.