tévéSmaci

Kutyák és lovak

  • tévésmaci
  • 2019. március 14.

Interaktív

Emlékeznek a falkavadászatra? Alig hat perc az egész, de mozgalmasabbat aligha lehet látni vásznon. Már az indulás előtti pillanatok is idegborzolók, szolgák tömege futkos föl s alá, etetik, itatják a nyeregből hozzájuk lehajló uraikat, a lovak dobrokolnak és ágaskodnak, a kopók nyínak és vonyítnak, reszket az ina mindenkinek, csak rajta már, csak neki, vágjunk neki végre. S uzsgyi! Elöl a falka, nyomukban a lovasok, fel a dombra, be az erdőbe, ki a mezőre. A kamera ugyanolyan feszült, mint a kopók, mint a vadászok, mint maga a felvert vad, valami növendék szarvas lehet, megszámolhatni a pettyeket a hátán, ahogy inal, egy pillanatig sem gondolná senki, hogy lenne bármi esélye. Egy csomó közeli, rengeteg a szűk képkivágás, a néző fejében csattog a vágóolló, mégis minden a helyén van: szakadatlan, lüktető mozgásban. Pattanásig feszülnek az idegek, lovak buknak fel, lovasok röpködnek a nyeregből, csak a kopók nem hibáznak, könyörtelenül elkapják a nyomorult szarvast, s egy óriási felhőforgatagban csapnak össze fölötte. Felharsan a hallali, az első vadászúr szétcsap az ostorával a marakodó csikaszok közt, egyszer, kétszer, háromszor, nem mintha olyan fene nagy szükség lenne arra a kegyelemdöfésre, vele együtt látjuk meg a prédát, szeme vérben, kifordulva, tajtékos nyelve jóval hosszabban kilóg minden elképzelhetőnél. Az ostorpattogástól megbokrosodik egy ló, és beveti magát a fák közé, oh, hát nem pont az, amit a szép Sophie lovagolt! Tom nem törődik már az elejtett vaddal, utánaveti magát, s újra kezdődik az egész őrült vágta, immár falka, víg vadásztársak nélkül, csak két ló és két lovas a végtelenbe, mindenki tudhatja, megmentés és csók lesz a vége, Tom Jones viselt dolgainak úgyis mindig csók a vége. Két vágta a végtelenbe, egy film az örökkévalóságnak: a mozi megalapítása óta a legjobb adaptáció. Egy nagy regény óriási filmen: Tony Richardson 1963-as filmje Henry Fielding regényéből. Tom, a vidám fattyú szerepében Albert Finney, a legjobb színész, akinek épp olyan volt a pályája, mint ez a vadászat. S aki most meghalt.

Pénteken (15-én) belátjuk majd szépen, hogy amikor a múlt hetek valamelyikén azt állítottuk, hogy a Duna tévé beszerzett valahol egy leértékelt Hřebejk-díszdobozt, nos, nagyot tévedtünk. A Duna tévére valószínűleg rászakadt a komplett csehszlovák filmarchívum egyik folyosója, az történetesen, amelyiknek az ajtajára a tintaceruzás szo-szo feliratot ragasztotta a kék köpenyes vén raktáros. Ilyenformán 20.35-kor letudjuk a Sörgyári capricciót, majd 22.10-től egy viszonylag friss darabhoz is szerencsénk lehet: a szerfelett nyomulós Svěrák család (papa írta, fiú rendezte, de ettől még simán a papa mozija) Mezítláb a tarlón című munkájában gyönyörködhetünk. Amiről az tán elárul valamit, hogy az (Oscarra is jelölt) Általános iskola előzményfilmjének szánták. Az már nyilván kevesebbet, hogy a főszereplője az a Jan Tříska, aki nem sokkal a forgatás befejezése után, egyik szokásos reggeli futóedzését végezve a Károly hídról a Moldvába zuhant, és meghalt. 80 éves volt.

Csütörtökön aztán a mondott Duna este 21.55-kor leadja a mondott Svěrákok immár ténylegesen is Oscar-díjjal jutalmazott cukormázas marhaságát, a Kolját. Mindeközben a Cseh Centrumban is filmhét van. Tehát felesleges tévézni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.