tévéSmaci

Láttuk a delfint

  • tévésmaci
  • 2015. szeptember 6.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megversenyeztették a kormoránokat, próbálták az alapokról kezdeni az egészet, de úgy azért elég nagy szívás volt. Troché ült a ladik végében, Sztupa meg árral szemben evezett, s egy ilyen dunai ladik, amivel mentek, még folyásirányban sem az a Kékszalag-esélyes vízi jármű. Ki is röhögte őket a kormorán. Troché azért nem evezett, mert meg kellett szólaltatnia a makulát (népi hangszer, mint tudjuk; Kodály Zoltán 24 évesen, 1906-ban írta a Tribecs-alji népdalok makulára és szagpanra c. mára kicsinyt elfeledett művét). A kormorán, mint vak bányalovacskák a kürt harsanására, felkapta fejét a makulaszóra, s párhuzamosan repülni kezdett a ladikkal fölfelé. De a kísérlet nem vált be, alig tett pár szárnycsapást, máris elhagyta őket, s a válla fölött visszaröhögött gúnyosan, már ha a kormoránnak válla van, s nem mása. Legközelebb már hajóval mentek, vízibusszal a hőseink, ami ugyan szerfelett zajos volt, de a makulának olyan a hangja, hogy a kormorán azt a legteljesebb kakofóniában is felismeri, s indul rá versenyezni. Most is szállt párhuzamosan a 3011-es típusú vízibusszal, de az sem volt ellenfél. Annyiból azért jó volt, hogy Sztupának sem kellett eveznie, bár szeretett, s nem is fulladt ki egyhamar. Végre a szárnyashajó már keményebb dió volt a rohadt kormoránnak. Sztupa és Troché kimásztak a tetejére, tudják, van azon egy ilyen kijáratszerű középrész, ott másztak ki, s belecsaptak a makulába, jött is kormorán, azonnal. Olyanok vagyunk, mint a hamelni ráttenfinger, gondolta Troché, és egészen másra gondolt. Hagyjuk is, hogy mire, nézzük inkább a kormoránt, aki ezúttal tényleg kénytelen volt megdolgozni a fizetéséért. Sokáig egy vonalban repült a hajóval, aztán egy nemes ívet húzva szó szerint kiszállt a versenyből. Sztupa és Troché mégsem ülhettek diadalt, mert épp, amikor felordítottak volna, hogy vivát!, újabb kormorán emelkedett, s tartotta a lépést a ­rohamtempóban Bécs felé vágtató Vöcsök II-vel. Majd ő is kiszállt, s igen, újabb kormorán vette át a helyét. A makulaszó tette volna? Troché kétségkívül nyüstölte a hangszerét lankadatlan, s Sztupa is híven kontrázott, de akkor miért nem jött egyszerre az összes, környéken csövező kormorán? Miért mindig csak egy? Nem volt tehát mit tenni, Sztupa beintett, mint egy Willi Boskovsky, s Troché elhallgatott, letette lábhoz a makulát, és tekintetét az égre emelte. Repül-e a kormorán? Ezt nézte Sztupa is, illetve az időközben a tetőzetre merészkedő 15 éves kapitány is. Önök viszont a tévét nézik.

Pénteken (7-én) délután ötkor a tengeren találkozunk Denízzel – ah, mekkora nagy a szójátékok hatalma: egy török filmben, aminek ráadásul az a címe, hogy Egy maréknyi tenger. Mama, nem nízed? De nízem. A Film+2 (mer’ arra is telik ám!) este kilenc után vetíti a Brooklyn mélyén című krimit, mert ott lakik a bűn, a mélyén pont. Kettőtízkor ugyanitt Lizzie Borden baltát fogott, de engem biztosan álmomban vert vele fejbe. Okulásul álljon itt, jókomám, a lófő epitáfiuma: itt nyugszik egy ifjú székely, fejét balta verte széjjel (vagy: leszúrták egy hintaszékkel).

Szombaton este tizenegykor dolcsevítázunk a Dunán, de nyolc előtt már Colin Farrell és Noomi Ra­pace is megjelentek Bosszútól fűtve az RTL II-n.

Vasárnap a bolt is lezárja kis szemét, a tévé is aluszik.

Hétfőn bezzeg hangos, mert az ifjú Clint Eastwood pisztolyt ránt a Coogan trükkje c. 1968-as filmben. S aki ránt, az lő is, ha történetesen Clint az illető. Ellő egészen az első sütőtökig.

Csütörtökön pedig kiderül, hogy Terry Gilliamnek is épp a századik születésnapja van, mert 12 majmot hoz ajándékba nyolckor a Cinemaxra. A majmok ugrálnak az ágyon, leesnek, beverik a haveri fejüket, mama call the doctor, már vasárnap is volt Brazil a majsztortól a Dunán, de a Dunát különösen nem lehet bekapcsolni vasárnap, ha még az RTL adta volna… S ha már ilyen szépen szóba jött a Duna, kilenc után kezdik a Menekülésre ítélve c. filmjüket, amiben Lino Ventura és Belmondo bűnöznek Sandra Milo kegyét keresve. A tévé kaki.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.