Tévé

Lesz egy szigetem

Spektrum Home

Interaktív

„Változtasd meg élted!” – ezt a mély értelmű üzenetet nemcsak Rilke Archaikus Apolló-torzója sugallja az emberfia számára, de éppen így minden valamirevaló életmódcsatorna is.

E nemben a hazai kábelkínálat legjobbjának immár tartósan a Spektrum Home tekinthető, döntően importált műsorainak köszönhetően. Amatőr, sőt félprofi lakberendezőket, szenvedelmes kertészeket és lakásfelújítókat, valamint őstermelő biofarmereket nevel a nézőkből ez a csatorna, vagy legalábbis felkelti bennünk a tán soha be nem teljesülő, de még így is nemesítő hatású vágyat: némi stílust és tudatosságot vinni a létezésünkbe.

Akár úgy is, hogy csupán átkukucskálunk a hanyatló Nyugat, s ott is kiváltképp a boldog kevesek életébe, hiszen a Spektrum Home legerősebb vonulata éppen ezzel a lehetőséggel csábít. Vásároljunk szigetet! – hangzik az egyik műsorcím, s ha ennek hallatán nem nyílik ki rögvest a bicska a zsebünkben, akkor jó eséllyel a rabjává is válunk a formátumnak, s még inkább a hosszas megfontolás után megvett, vagy éppen finnyásan visszautasított szigetek látványának. Álomház – itt meg két kanadai zsúrfiú, bizonyos Scott ikrek segítenek felújítandó házakat beszerezni és csodálatossá kipofozni azon szánalomra érdemes csórikáim számára, akik mindössze 2-3 millió dollárt tudnak rászánni egy ilyen befektetésre.

Persze azért a Spektrum Home-on sincs mindenütt kolbászból a kerítés, pontosabban néha talán éppen abból van, s ezért is szorul aztán sürgős reparálásra. A született ezermestereknek meg a szögbeveréssel is hadilábon álló nézőknek egyaránt hasznosak az e témát taglaló, praktikus ismeretekre és alázatra nevelő műsorok. Sőt, a Segítség, tönkretettem a házam! és társai még arra is folytatólagos bizonyságul szolgálnak, hogy a tulajdonosi kétbalkezes kontárság meg a kivitelezői linkség örök világjelenség. A csatorna legtanulságosabb műsora azonban alighanem a Gazdag ház, szegény ház, ahol is különböző hátterű angolszász családok átmenetileg lakást cserélnek, és e mérsékelten eredeti ötlet nyomán a lehető legkülönbözőbb otthonok válnak megismerhetővé: távol a magyar kereskedelmi televíziózás szabványosított, IKEA-alapú fiktív és valóságos lakótereinek csíramentes fantáziátlanságától.

A csatorna profilja mindazonáltal mostanában épp’ változni látszik, méghozzá korántsem a letisztultság irányába. Az új műsorrendben például helyet kapott D. Tóth Kriszta autós interjúsorozata, az eredetileg netes Elviszlek magammal, s miközben a jó régről ismerős beszélgetések egy részét máig kedvvel nézhetjük újra, a formátum mégiscsak zavaróan kilóg az átalakítós-megszépítős-vásárlós műsorok közül. De azért megközelítőleg sem annyira zavaróan, mint az életmódcsatorna működésének igazi abszurdja: a szombat esti film. Biztos kézzel, a már az összes adót körbependliző klasszikus darabok közül választanak az illetékesek, a múlt hétvégére éppenséggel az ezerszer látott Louis de Funès-vígjátékot, a Szárnyát vagy combját? kiszemelve. Remekmű, az már igaz, de hát ilyesmiért nem érdemes a Spektrum Home-ra átkapcsolni. Lenne még mit barkácsolni ezen az elképzelésen.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.