Tévé

Lesz egy szigetem

Spektrum Home

Interaktív

„Változtasd meg élted!” – ezt a mély értelmű üzenetet nemcsak Rilke Archaikus Apolló-torzója sugallja az emberfia számára, de éppen így minden valamirevaló életmódcsatorna is.

E nemben a hazai kábelkínálat legjobbjának immár tartósan a Spektrum Home tekinthető, döntően importált műsorainak köszönhetően. Amatőr, sőt félprofi lakberendezőket, szenvedelmes kertészeket és lakásfelújítókat, valamint őstermelő biofarmereket nevel a nézőkből ez a csatorna, vagy legalábbis felkelti bennünk a tán soha be nem teljesülő, de még így is nemesítő hatású vágyat: némi stílust és tudatosságot vinni a létezésünkbe.

Akár úgy is, hogy csupán átkukucskálunk a hanyatló Nyugat, s ott is kiváltképp a boldog kevesek életébe, hiszen a Spektrum Home legerősebb vonulata éppen ezzel a lehetőséggel csábít. Vásároljunk szigetet! – hangzik az egyik műsorcím, s ha ennek hallatán nem nyílik ki rögvest a bicska a zsebünkben, akkor jó eséllyel a rabjává is válunk a formátumnak, s még inkább a hosszas megfontolás után megvett, vagy éppen finnyásan visszautasított szigetek látványának. Álomház – itt meg két kanadai zsúrfiú, bizonyos Scott ikrek segítenek felújítandó házakat beszerezni és csodálatossá kipofozni azon szánalomra érdemes csórikáim számára, akik mindössze 2-3 millió dollárt tudnak rászánni egy ilyen befektetésre.

Persze azért a Spektrum Home-on sincs mindenütt kolbászból a kerítés, pontosabban néha talán éppen abból van, s ezért is szorul aztán sürgős reparálásra. A született ezermestereknek meg a szögbeveréssel is hadilábon álló nézőknek egyaránt hasznosak az e témát taglaló, praktikus ismeretekre és alázatra nevelő műsorok. Sőt, a Segítség, tönkretettem a házam! és társai még arra is folytatólagos bizonyságul szolgálnak, hogy a tulajdonosi kétbalkezes kontárság meg a kivitelezői linkség örök világjelenség. A csatorna legtanulságosabb műsora azonban alighanem a Gazdag ház, szegény ház, ahol is különböző hátterű angolszász családok átmenetileg lakást cserélnek, és e mérsékelten eredeti ötlet nyomán a lehető legkülönbözőbb otthonok válnak megismerhetővé: távol a magyar kereskedelmi televíziózás szabványosított, IKEA-alapú fiktív és valóságos lakótereinek csíramentes fantáziátlanságától.

A csatorna profilja mindazonáltal mostanában épp’ változni látszik, méghozzá korántsem a letisztultság irányába. Az új műsorrendben például helyet kapott D. Tóth Kriszta autós interjúsorozata, az eredetileg netes Elviszlek magammal, s miközben a jó régről ismerős beszélgetések egy részét máig kedvvel nézhetjük újra, a formátum mégiscsak zavaróan kilóg az átalakítós-megszépítős-vásárlós műsorok közül. De azért megközelítőleg sem annyira zavaróan, mint az életmódcsatorna működésének igazi abszurdja: a szombat esti film. Biztos kézzel, a már az összes adót körbependliző klasszikus darabok közül választanak az illetékesek, a múlt hétvégére éppenséggel az ezerszer látott Louis de Funès-vígjátékot, a Szárnyát vagy combját? kiszemelve. Remekmű, az már igaz, de hát ilyesmiért nem érdemes a Spektrum Home-ra átkapcsolni. Lenne még mit barkácsolni ezen az elképzelésen.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.