Rádió

Magányszám

Szórakoztató társadalomtudomány a Klubrádióban

Interaktív

Nem könnyű megmondani, hogy melyik ámulat az erősebb a Klubrádión futó Professzor Paprika és a bonyolult dolgok című műsor hallgatása közben.

Először is ott van a műsorvezető komoly sportteljesítménynek is beillő beszédmunkája, aztán az is szem-, illetve fülkápráztató, ahogy ugyanő önfeledten lubickol a közhelyek pezsgőfürdőjében. Az is ámulatra adhat okot, hogy minden negatív előjel ellenére a műsor rendben lemegy, és habár vadul csapong, nem esik szét egészen, és végül eljut A-ból B-be, még ha ez a két valami nincs is különösebben távol egymástól.

A jobbára társadalmi nemtörődömségbe és rosszkedvbe fulladt egykori civil tüntetések egyik leggyakrabban színpadot találó politikai aktivistája volt Papp Réka Kinga, aki ezúttal, mintegy az egész ellenzéki tehetetlenség eleven szimbólumaként, beszélgetőpartnerek nélkül monologizál egy sötét kis óbudai stú­dióban. Hirtelen nem is tudjuk, hogy hallottunk-e már hasonlót, de inkább nem, mint igen. Professzor Paprika – őt takarja ez az enyhén narcisztikus beütésű név – egyszer csak elkezd beszélni, aztán egy óra múlva abbahagyja. Előfordult már, hogy volt vendége is, de ez esetleges dolog, és láthatóan nem szükségszerű velejárója a műsor elkészítésének. Sok rádiós kétségbeesetten keresi a műsor-minőség felelősségének lehetséges megosztási módjait, legkézenfekvőbben azzal, hogy vendégeket hívnak be, kis színes bejátszásokat készítenek, zenei betétekkel oldják a hangulatot. Papp Réka Kinga ezen eszközökkel nem él, de szinte lehetetlen eldönteni, hogy azért-e, mert olyannyira magabiztos, hogy le tud róluk mondani, vagy egyszerűen csak nem akar bajlódni az ilyesmivel. Mert magabiztosságra végül is lehet oka; a kis rádiók gyakorlatlanabb műsorvezetőire oly jellemző kontúrtalan beszéd, fakó hang, ritmusbeli csúszkálás és őzés őt nem fenyegeti. Inkább az a baj, hogy túl gyorsan beszél, mint aki két-háromszor annyi mondatot próbál bezsúfolni a műsorba, mint amennyi hatvan percbe kényelmesen belefér.

A legutóbbi adás témája a budapesti lakhatási válság volt (a válság szó kimondásakor minden egyes alkalommal szirénázást imitált a műsorvezető). Kevés aktuálisabb téma van, hiszen itt az ősz, a lakáskeresés legvadabb periódusa. Idén ráadásul a felbolydult lakáspiacon rövid idő alatt majd’ duplájára nőttek a bérleti árak. Vagy ahogy Papp találóan összefoglalta: „a társadalom eddig is szívott, de most exponenciálisan szív”. Ennek illusztrálására beolvas egy internetes hirdetést, ahol a tulajdonos, hát, virágnyelven megfogalmazott, de egyértelmű szexuális szolgáltatásokért cserébe juttatna lakhatáshoz egy arra hajlandó „kedves és csinos diáklányt”. És akkor már, ha erről van szó, a műsorvezető tesz egy kört a szexmunkások érdek-képviseleti ügyei, aztán a családon belüli erőszak, majd saját, nehezen megtalált házmesterlakás albérlete apropóján a 20. század elejének lakhatási válsága felé is. Ha rajzolva próbálnánk meg elképzelni a műsor dramaturgiáját, durván satírozott köröket és átlókat látnánk minden bizonnyal. Paprika Professzor széles, határozott léptekkel indul el, majd fordul vissza, köröz, oldalaz, attól függően, hogy milyen asszociációk vezetik monológja fonalát az adott pillanatban. Mindenesetre úgy tűnik, hogy ő mindvégig tisztában van azzal, mi mire miért következik, s ezt a bizonyosságot végül a hallgató maga is át tudja élni. Hacsak nem arról van szó, hogy azért, mert már minden, ami itt elhangzik, ismerős valahonnan. Papp nyilvánvalóan sokat készült erre az adásra is, szakirodalmat idéz, közvélemény-kutatást ismertet, statisztikákat oszt meg nagyon hasznos, de nem túl eredeti módon.

És hát mégiscsak itt bicsaklik meg ez az egyemberes, puritán koncepció: a vágy, hogy a műsoridőt minél tömörebb beszédanyaggal töltse fel, épp azokat az üres helyeket igyekszik eliminálni, amiben a személyes reflexió (nem a könnyű kézzel megosztott, korlátozottan érdekfeszítő magánéleti anekdoták, hanem a felelősségteljes véleményalkotás lehetősége) ki tudna bontakozni. Így meg aztán hiába hallhatjuk élő egyenesben a stúdióban előadott dalt a My Fair Ladyből, Eliza Doolittle
vágyálma a szépen belakható, kellemesen meleg otthonról továbbra is fikció marad.

Professzor Paprika és a bonyolult dolgok, Klubrádió, augusztus 30.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.