Rádió

Magányszám

Szórakoztató társadalomtudomány a Klubrádióban

Interaktív

Nem könnyű megmondani, hogy melyik ámulat az erősebb a Klubrádión futó Professzor Paprika és a bonyolult dolgok című műsor hallgatása közben.

Először is ott van a műsorvezető komoly sportteljesítménynek is beillő beszédmunkája, aztán az is szem-, illetve fülkápráztató, ahogy ugyanő önfeledten lubickol a közhelyek pezsgőfürdőjében. Az is ámulatra adhat okot, hogy minden negatív előjel ellenére a műsor rendben lemegy, és habár vadul csapong, nem esik szét egészen, és végül eljut A-ból B-be, még ha ez a két valami nincs is különösebben távol egymástól.

A jobbára társadalmi nemtörődömségbe és rosszkedvbe fulladt egykori civil tüntetések egyik leggyakrabban színpadot találó politikai aktivistája volt Papp Réka Kinga, aki ezúttal, mintegy az egész ellenzéki tehetetlenség eleven szimbólumaként, beszélgetőpartnerek nélkül monologizál egy sötét kis óbudai stú­dióban. Hirtelen nem is tudjuk, hogy hallottunk-e már hasonlót, de inkább nem, mint igen. Professzor Paprika – őt takarja ez az enyhén narcisztikus beütésű név – egyszer csak elkezd beszélni, aztán egy óra múlva abbahagyja. Előfordult már, hogy volt vendége is, de ez esetleges dolog, és láthatóan nem szükségszerű velejárója a műsor elkészítésének. Sok rádiós kétségbeesetten keresi a műsor-minőség felelősségének lehetséges megosztási módjait, legkézenfekvőbben azzal, hogy vendégeket hívnak be, kis színes bejátszásokat készítenek, zenei betétekkel oldják a hangulatot. Papp Réka Kinga ezen eszközökkel nem él, de szinte lehetetlen eldönteni, hogy azért-e, mert olyannyira magabiztos, hogy le tud róluk mondani, vagy egyszerűen csak nem akar bajlódni az ilyesmivel. Mert magabiztosságra végül is lehet oka; a kis rádiók gyakorlatlanabb műsorvezetőire oly jellemző kontúrtalan beszéd, fakó hang, ritmusbeli csúszkálás és őzés őt nem fenyegeti. Inkább az a baj, hogy túl gyorsan beszél, mint aki két-háromszor annyi mondatot próbál bezsúfolni a műsorba, mint amennyi hatvan percbe kényelmesen belefér.

A legutóbbi adás témája a budapesti lakhatási válság volt (a válság szó kimondásakor minden egyes alkalommal szirénázást imitált a műsorvezető). Kevés aktuálisabb téma van, hiszen itt az ősz, a lakáskeresés legvadabb periódusa. Idén ráadásul a felbolydult lakáspiacon rövid idő alatt majd’ duplájára nőttek a bérleti árak. Vagy ahogy Papp találóan összefoglalta: „a társadalom eddig is szívott, de most exponenciálisan szív”. Ennek illusztrálására beolvas egy internetes hirdetést, ahol a tulajdonos, hát, virágnyelven megfogalmazott, de egyértelmű szexuális szolgáltatásokért cserébe juttatna lakhatáshoz egy arra hajlandó „kedves és csinos diáklányt”. És akkor már, ha erről van szó, a műsorvezető tesz egy kört a szexmunkások érdek-képviseleti ügyei, aztán a családon belüli erőszak, majd saját, nehezen megtalált házmesterlakás albérlete apropóján a 20. század elejének lakhatási válsága felé is. Ha rajzolva próbálnánk meg elképzelni a műsor dramaturgiáját, durván satírozott köröket és átlókat látnánk minden bizonnyal. Paprika Professzor széles, határozott léptekkel indul el, majd fordul vissza, köröz, oldalaz, attól függően, hogy milyen asszociációk vezetik monológja fonalát az adott pillanatban. Mindenesetre úgy tűnik, hogy ő mindvégig tisztában van azzal, mi mire miért következik, s ezt a bizonyosságot végül a hallgató maga is át tudja élni. Hacsak nem arról van szó, hogy azért, mert már minden, ami itt elhangzik, ismerős valahonnan. Papp nyilvánvalóan sokat készült erre az adásra is, szakirodalmat idéz, közvélemény-kutatást ismertet, statisztikákat oszt meg nagyon hasznos, de nem túl eredeti módon.

És hát mégiscsak itt bicsaklik meg ez az egyemberes, puritán koncepció: a vágy, hogy a műsoridőt minél tömörebb beszédanyaggal töltse fel, épp azokat az üres helyeket igyekszik eliminálni, amiben a személyes reflexió (nem a könnyű kézzel megosztott, korlátozottan érdekfeszítő magánéleti anekdoták, hanem a felelősségteljes véleményalkotás lehetősége) ki tudna bontakozni. Így meg aztán hiába hallhatjuk élő egyenesben a stúdióban előadott dalt a My Fair Ladyből, Eliza Doolittle
vágyálma a szépen belakható, kellemesen meleg otthonról továbbra is fikció marad.

Professzor Paprika és a bonyolult dolgok, Klubrádió, augusztus 30.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.