Rádió

Mindegy

Ateisták a Klubrádióban

Interaktív

Félreértés ne essék, nem az a baj a Kossuth rádió újhullámos világképével, hogy olykor-olykor misét közvetít (húsvét táján mondjuk igen embert próbáló sűrűségben), ez lényegében hozzátartozik a közszolgálatiság hagyományához – mifelénk így alakult.

De amikor már a nem vallási műsorokban is a keresztény-konzervatív nézőpont erősödik fel, amikor a politikai vitaműsorok is szinte kizárólag egy nem létező nemzeti-keresztény konszenzus fundamentumára igyekeznek a – mostanában főleg a muszlimfóbia jegyében fogant – diskurzusokat felépíteni, annak azért van egy különös bukéja. Önpusztító műsorpolitika ez, amit ideig-óráig persze el lehet hallgatni, de egy idő után a legegzotikusabb szafariélmény is unalomba fordul. Erre mondják tapasztalt, kérges ujjbegyű rádiósok, hogy át lehet tekerni, és hát igazuk is van, ez a végső opció mindig adott.

Húsvéthétfő délelőttjén áttekertünk a Klubrádióra, éppen akkor kezdődött az Ötös Para-Kovács Imrével, amikor a Kossuthon a váci Nagyboldogasszony-székesegyház orgonájának hangjai felcsendültek. Itt a Medvehagyma-dal volt a nyitózene, és bevalljuk, a maga végtelen együgyűségében kifejezetten üdítő volt a dadaista muzsika ezen a sűrű reggelen.

Az Ötös, ha jól értjük, egyfajta zászlóshajó lenne a Klubrádióban, kétórás, kötetlen, beszélgetős műsortömb egy-egy jól ismert figura vezényletével, igencsak eltérő stílusregiszterekben. Gálvölgyi a régi pesti iskolát hozza, átemelve a színészbüfé hangulatát a stúdióba, Váradi Júlia a kultúrbúvár bennfentes, Bódy Gergő a humoros srác, Para-Kovács a punk, Lang és Falusi meg, hát, őket elég nehéz definiálni, de a punkságtól bizonyos (megengedő) értelemben talán ők sincsenek messze. Valóban nem színtelen paletta ez, de nem is lehet az, hiszen az Ötös alapvetően a karaktereken keresztül igyekszik eladni magát.

Ezen a hétfőn Para-Kovács Imre ült a stúdióban tehát, s az ő karakteréből fakadóan az adás meglehetősen kaotikus volt, eleinte termékenyebben, később, ahogy a fanyar humorból cinizmus lett, az iróniából szimpla gúny, a punkságból meg nemtörődömség, már inkább kínos. Pedig a műsor kezdete biztató volt, és egészen olyan hangulatot keltett, mintha szerkesztve lenne. Megyeri Szabolcs kertésszel beszélgetett Para-Kovács többek között a Moszkva tér (végig így hivatkoztak rá) fáiról, s habár rövid volt ez az etap, kétségtelenül eljutott A-ból B-be.

Nem így a folytatás, azaz a nagy téma, az ateizmus kitárgyalása. Nem varrnánk egy az egyben a műsorvezető nyakába a kudarcot, hiszen beszélgetőtársainak sem nagyon volt mit mondaniuk a dologról, de azért megpróbálhatta volna őket egy-egy élesebb (és nem feltétlenül a vicceskedés egérútjára bazírozó) kérdéssel akár gondolkodásra is bírni, kimozdítani kedvenc közhelyeik komfortzónájából, ám erre nem érződött igény vagy ambíció. Kovács Judit és Waldmann Tamás foglaltak helyet a Bokor utcai stúdióban a Magyar Ateista Szövetség és a Magyar Szekuláris Társaság nevében, ha jól értettük, szervezeteik bemutatására ugyanis nem fektettek különösebben nagy hangsúlyt a vendégek. Tök jó lett volna egy alapos beszélgetést hallani az egyház és a szekuláris állam jelenbeli helyzetéről, ne adj’ isten történetéről, a politikai hangsúlyokról, megspékelve némi kitekintéssel a világ többi részére akár. Ehelyett olyasmikben merült ki az egész, hogy „szociológiai felmérések bizonyítják, hogy az ateisták gyakran jóval erkölcsösebben viselkednek, mint vallásos társaik” (Waldmann), „a sátánistáknak néha mélyebb a hite, mint némelyik keresztény embernek” (Para-Kovács), „tegyük hozzá, hogy a XV. kerületben kigyulladt templomot a tűzoltók oltották el, és nem az isten egy csettintéssel” (Kovács). És hasonlók, ezen a nívón. A műsorvezető hangján olykor mintha érezni lehetett volna, hogy visszakozna, hogy feltűnt neki: amit ő gonosz(kodó) viccnek szán, azt partnerei komolyan veszik, sőt rátromfolnak. De kétségtelen, hogy nem tett kísérletet a diskurzus fejtetőre állítására, pedig számtalan alkalma lett volna rá.

Folyton azt lehetett érezni, hogy teljesen mindegy, mi hangzik el valójában, ha elég frappánsnak tűnik a kísérő poén. Így azonban se eredeti nem volt a párbeszéd, se bevállalós, helyette menthetetlenül süllyedt bele az adás a százezerszer elpattintott antiklerikális szellemeskedések mocsarába, s ezzel egyben a rádióhallgatót is lehetetlen helyzetbe hozta, aki pedig épp a rációt keresve menekült erre a vidékre. Ha ez a szekuláris nézőpont, tényleg nincs remény.

Ötös, Klubrádió, március 28.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.