tévéSmaci

Rókareggeli

  • tévésmaci
  • 2018. augusztus 12.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché kicsik lettek, persze túltoltak mindent, részben ők, részben a szovjet tudósok, de erről az oldalról ez valamelyest érthető is volt, nagy ország, nagy léptékek. A lényeg az, hogy Óvári elvtárs tajtékzott, mozgolódnak az óvodások, ez már tényleg több a soknál, Olajkár elvtársnak már a súlyfürdőben sincs nyugta, azon emészti magát, mit kavarnak a porbafingók. Piszkos kis divernyákok. Odamenni, szétcsapni közöttük! De nem felülről, óvó bácsi meg efféle hülyeségek, küldjünk gyerekeket, lehetőleg igaziakat, vagy lehet kezdeni összemenni, majd Ómafa intézi. Troché mint afféle stílfetisiszta összerezzent ettől a nihalmozástól, s azt is megjegyezte magának, hogy Ómafa esetében még Óvárinak sem áll a szájára az elvtársazás, de hamar tovasiklott mindeme skandalum fölött, mert már jött is Ómafa, s hozta a gyógyszereket. Nesovershenol, naponta háromszor egyet, vetette oda, s nyilván a biztonság kedvéért rá is firkantotta a dobozra golyóstollal. Majd megvonta a vállát, s annyit mondott, lehet, hogy kettőt. Kell-e mondani, ebből lett a gebasz, a jelöltek túlszedték magukat, s jóval kisebbek lettek, mint az óvodások. Szerencsére Sztupának támadt egy mentőötlete – Sztupának mindig támadt egy mentőötlete (kivéve, amikor védekezett egy mentőötlete). Legyünk játékok, kiáltott fel. Megbízható, elvtársias óvodások bevisznek, fölraknak a polcra, a többi a mi dolgunk. Különben is, a játékok látnak mindent, majd őket is kikérdezzük alaposan – óbégatta már Troché konkrétan a mikroszkóp alól, ahova persze csak guggolva fért be, de ott kétségkívül jobban látszott. Viszont arra már tényleg nem számított senki, hogy a játékok annyira ostobák, hogy azt sem veszik észre, ami kiszúrja a szemüket. Mit csinálnak a gyerekek, kérdezte Sztupa egy plüssmackótól. Velem akarják megetetni a májkrémes kenyeret, velem!

Pénteken (13-án) már zakatol is a Bergman-centenárium, persze a Dunán, naná, majd az Eurosporton, este tíz után jön a Fanny és Alexander – nyilván a könnyebbekkel nyitnak. Love is a burning thing – mondja előtte (értsd: kilenckor) a költő, immár a Paramount Channelen a Nyughatatlan című filmben.

Szombaton idős brit színészek aranyoskodnak valahol a távoli Indiákon, esetleg máshol a Keleti nyugalom – Marigold Hotel című filmben, s ebből aligha lehet nagy baj, mert az aranyoskodó filmeket már jó ideje a britek csinálják legjobban.

Hétfőn e jópofinak persze egy némileg szerencsétlenebb kiszerelését is elcsípheti, aki gátlások nélkül gerjed az ilyesmire, hisz’ Tommy és Tuppence (ti. Beresfordék) kalandjai Agatha Christie életművének is inkább a völgyközeli stációit képezik. Hasonképpen a feldolgozás sem rendíti meg David Suchet trónját, inkább mívesen röhejes egy kicsit, amihez ha hozzácsapjuk a magyar címet, Tommy és Tuppence forró nyomon, hát kész is a kudarcélmény. Szerencsére a Paramount Channel tizenegykor elénk vezeti a tök egyforma Bridget Fondát és Jennifer Jason Leigh-t mint Allisont és Hedrát az Egyedülálló nő megosztaná című igyekvő rosszalkodásban.

Kedden is maradnunk kell nevezett csatornán, mert egy hétre egy rossz A. Christie-adaptáció nem elég, legyen inkább kettő. Már délután ötkor behúzhatjuk: Randevú a halállal (1988). Tévézzen a hal!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.